Jump to content
Annons

Ny låt av oss


Aresius

Recommended Posts

LÅTNAMN: Inget än så länge. "Fjärdelåten"

ARTIST/GRUPP: Robin och Joakim

GENRE: Typ, klassisk hurt-metal igen

LÅTLÄNGD: 4.22

KOMPOSITÖR: Robin och Joakim

PRODUCENT: Robin och Joakim

EV. MEDVERKANDE: ----

INSPELNINGSÅR: 2005

FORMAT: mp3

STORLEK: 4.0 mb

STATUS: Halvklar demoinspelning

LÅTLÄNK: http://web.telia.com/~u66027508/Fourthsong.mp3

Japp, så har vi då gjort en ny låt 😮

Den här gången mycket mer klassiskt influerad.

Jag vet att pianoljudet verkligen suger i början, och vi ska byta det snarast 😄 Vi har även ingen dynamik på trummorna ännu, men ni kan ju berätta lite om vad ni tycker om själva kompositionen!

Tackar.

Redigerat av Aresius
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ja, nog fan är det hurtigt. Lite för kletigt för min smak. Är inte så inne i hurt-subgenren av metal, men jag får lite håriga tyska vibbar av det här som ger en fadd smak i munnen. Men jävligt proffsigt lirat. Man blir avundsjuk som satan. I något kort parti påminner solandet om han i Candlemass vad han nu heter.

Såg ni förresten Candlemass i 100 Höjdare? Metal!

Link to comment
Dela på andra sajter

Mycket snyggt intro får lite filmkänsla där!

Det hörs verkligen att ni kan lira, mycket kompentent spelat och arrangerat men det känns som om jag hört det här förrut. Det låter helt enkelt för mycket Yngwie Malmsteen utom förrutom introt och gitarrspelet som faktiskt är mycket bättre än det Yngwie gör. 🙂

Låten som helhet tycker jag varierar i kvalité. Partiet från 0:57 till 1:11 är skitbra men sen kommer arpeggio som bara känns som ett nödvändigt ont. Partiet vid 1:40 till 1:47 är oxå mycket bra. 🙂

Solodelen är snygg. En snygg grej är att ni vid 3:25 går över från raka 16-delar till 8-dels trioler i kompet....me like. 😄

Tycker ni skulle försöka behålla det filmiska på nåt sätt i låten för att sticka ut mer, om det nu är det ni vill dvs. 🙂

Grymt snyggt lir men skulle vilja ha mer musikalitet istället för teknisk onani, missförstå mig rätt. 😛

Mvh / djonas

Link to comment
Dela på andra sajter

Mycket snyggt intro får lite filmkänsla där!

Det hörs verkligen att ni kan lira, mycket kompentent spelat och arrangerat men det känns som om jag hört det här förrut. Det låter helt enkelt för mycket Yngwie Malmsteen utom förrutom introt och gitarrspelet som faktiskt är mycket bättre än det Yngwie gör. 😛

Låten som helhet tycker jag varierar i kvalité. Partiet från 0:57 till 1:11 är skitbra men sen kommer arpeggio som bara känns som ett nödvändigt ont. Partiet vid 1:40 till 1:47 är oxå mycket bra. 😄

Solodelen är snygg. En snygg grej är att ni vid 3:25 går över från raka 16-delar till 8-dels trioler i kompet....me like. 🙂

Tycker ni skulle försöka behålla det filmiska på nåt sätt i låten för att sticka ut mer, om det nu är det ni vill dvs. 🙂

Grymt snyggt lir men skulle vilja ha mer musikalitet istället för teknisk onani, missförstå mig rätt. 😛

Mvh / djonas

Tack så mycket för kommentaren! 😛

Ett nödväntigt ont? Vad menar du exakt då? Vad skulle man kunna ha istället?

Mmm, jag tycker att snyggaste delen är på slutet när vi går över till 8-delstrioler och solar vidare 😎

Men att behålla det filmiska i en sån här låt, hur skulle man kunna göra det? Det låter som en bra idé men jag har ingen aning hur man skulle gå till väga 🙂 Vi försökte iaf med den här låten att göra en typ power metal-låt med mer influenser av klassiska ackordsföljder osv. 😎

Det är bra att du ger oss kritik! Mer, mer! 🙂

/Robin

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack så mycket för kommentaren! 😄

Ett nödväntigt ont? Vad menar du exakt då? Vad skulle man kunna ha istället?

Mmm, jag tycker att snyggaste delen är på slutet när vi går över till 8-delstrioler och solar vidare 😛

Men att behålla det filmiska i en sån här låt, hur skulle man kunna göra det? Det låter som en bra idé men jag har ingen aning hur man skulle gå till väga 🙂 Vi försökte iaf med den här låten att göra en typ power metal-låt med mer influenser av klassiska ackordsföljder osv. 😎

Det är bra att du ger oss kritik! Mer, mer! 😎

/Robin

Hehe ok, 🙂 med nödvändigt ont menar jag mest med att ni spelar rätt så mkt arpeggio redan i låten så en långsam melodi emellanåt (på samma ackord) hade gjort susen, tror jag. 😛

Att behålla det filmiska menar jag mest med att ni kanske kan försöka behålla den typen av orkesteringen ni har i intro vidare i låten och på sätt försöka få mer homogenitet i låten.

Ta dock mina synpunkter med en nypa salt eftersom mina tankebanor förmodligen är helt annorlunda än era. 😛 Ville bara försöka förmedla hur jag tänker lite. 🙂

Ha det gött

Mvh / djonas

Link to comment
Dela på andra sajter

Blir alltid skitsur när jag hör sånt här.

Varför? Jo: Äckligt avundsjuk & miserabel känner jag mej.

Investerade i en sjysst 14-tusen kronors elgura för ett par år sen. Hade vatt bättre om jag tog gitarr lektioner för dom pengarna istället 😄

Ert alster är kalas. Allt från arrangemang till idéer. Det här vill jag verkligen höra mer av. Snyggt jobbat! Det enda jag vill föreslå är mer komprimering på slutprodukten, eller kanske bara lite hårdare limiter, för att ta det in i 2000-talet.

Med lite sjysst sång kan ju inte kontraktet vara långt ifrån.

Link to comment
Dela på andra sajter

Blir alltid skitsur när jag hör sånt här.

Varför? Jo: Äckligt avundsjuk & miserabel känner jag mej.

Investerade i en sjysst 14-tusen kronors elgura för ett par år sen. Hade vatt bättre om jag tog gitarr lektioner för dom pengarna istället 😛

Ert alster är kalas. Allt från arrangemang till idéer. Det här vill jag verkligen höra mer av. Snyggt jobbat! Det enda jag vill föreslå är mer komprimering på slutprodukten, eller kanske bara lite hårdare limiter, för att ta det in i 2000-talet.

Med lite sjysst sång kan ju inte kontraktet vara långt ifrån.

Skitsur? Naae, heh.. Du vet, det är inte direkt första tagningen 😉 Jag vet inte hur många gånger vi får börja om. Väldigt många är det iaf.

Men gitarrlektioner är väl ändå inte allt för dyrt, börja nu! Det är aldrig för sent!

Tack så jättemycket för kommentarerna om låten, dock vet jag inte om jag personligen tycker att sång passar in i just denna låt. 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra låt, lite långt intro (tycker jag) det händer lite för mycket för att lägga sång på denna låten.

Tror att djonas har använt upp alla smileisarna i sitt inlägg så du får inga av mig.

Hehe okej! Tack så mycket..

Vissa tycker att introt är för långt och vissa tycker att hela låten ska vara så.. ^^

Det är kul att få synpunkter från olika.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...