DigitalLF (oregistrerad) Postat 28 november 2005 Postat 28 november 2005 Hallå! först måste jag påpeka att jag är helt grön när det gäller studio utrustning (hårdvara/mjukvara) men jag undrar om man skulle kunna ha tex studio monitorer och en Y-kabel med brytere på så man kunde ha tex "vanliga" högtalare och så fall finns det kaplar som kan göra om vanliga högtalare (två sladdar +/-) till XLR kontakter? jag är som sagt helt grön så förklara gärna så mycket som går om för och emot mitt tankesätt
trombonisten Postat 28 november 2005 Postat 28 november 2005 Nja, riktigt så enkelt är det inte. Ut från din mixer eller ljudkort kommer "linje-nivå". Det är någon volt sådär, men det går inte ta ut särskilt mycket effekt. Och effekt är det som får det att låta starkt. Så skall du ansluta vanliga högtalare så behöver du en effektförstärkare. Den tar in nån volt så där och förstärker så att det går att köra in i dina vanlig högtalare. I aktiva monitorer sitter den förstärkaren inuti lådan, det är därför den behöver anslutas till vägguttaget också. Det finns "passiva" monitorer också, de funkar som vanliga högtalare. Har du en gammal förstärkare och högtalare så kan du koppla in dem i studion. En enkel kabel är vad som behövs och såna går att köpa färdkiga. Kolla nån av musikaffärerna så kan du få katalog där. Jag hittar ibland såna kontakter hos Expert också. Orkar du leta så tror jag Musikbörsen har det i sin nätkatalog. Att koppla om mellan monitorer och din förstärkare + högtalare kräver ingen avancerad elektronik, bara en omkopplare. Men det verkar vara svårt att hitta såna att köpa. Kanske är det för enkelt, så det inte blir nån vinst för tillverkaren att göra såna. Ett alternativ att titta på kan vara en burk som heter Samson C-Control. Jag tror inte du skall köpa den, men titta på hur det funkar och lär. Kan du löda själv kan du göra en hel del sånt här själv. Gunnar
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.