Jump to content
Annons

Tävling i ljudnivå (RMS Power)


YnNoJ

Recommended Posts

När går gränsen? jag menar till vilket pris är det värt att pressa upp låtarna så högt det bara går. vist vill vi alla att låtarna ska ha hög volym och låta mera profesionell. ju mera man pressar förstör man ju musiken, det blir bara en platt ljudbild utan dynamik. allt rakt upp i ansiktet.

är det någon som vet hur man bibehåller orginal kännslan i låten utan en kompressor som trycker ihop allt.

vist det låter bra med kompressor till en viss nivå men är det värt det?

jag kollade i wawelab på massa olika låtar vad dom hadde i RMS (genomsnitlig ljudnivå)

Robyns - be mine 10.99 db

man hör hur ihoppressat allt är om man lyssnar och kollar på ljudfilen.

så här kollar du RMS i wavelab http://www.har-bal.com/mastering_process.php

det verkar ligga mellan 10-12 db RMS ungefär på en vanlig cd/radio produktion.

så kollar jag på mina egna låtar innan jag har mastrat i wawelab, 18-19db

då måste jag ålltså trycka upp min låt nästan 10db för att komma upp i samma nivå. vist kan jag göra det. på med en Wawes L3 och pressa pressa. men dynamiken försvinner ju!

finn det nån därute som kan knepet att inte förstöra ljudbilden och dynamiken men endå få upp ljudvolymen? vill inte ha tipps på nån firma som mastrar jag vill lära mig mastra själv.

nån som vet?

Redigerat av YnNoJ
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det viktigaste är att du ser till att varje ljud har sin egen plats i mixen. Antingen genom att se till att ljuden inte delar frekvens med varandra, och de ljud som tvunget måste dela frekvens kan du panorera i stereobilden.

Sedan får man ju inte ösa på för många olika element i låten som går samtidigt heller, för då kommer den aldrig låta luftig, men det säger ju sig själv 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Det viktigaste är att du ser till att varje ljud har sin egen plats i mixen. Antingen genom att se till att ljuden inte delar frekvens med varandra, och de ljud som tvunget måste dela frekvens kan du panorera i stereobilden.

Sedan får man ju inte ösa på för många olika element i låten som går samtidigt heller, för då kommer den aldrig låta luftig, men det säger ju sig själv 😮

Ja självklart så försöker jag dela upp alla ljud i sina fekvenser. det låter ju kanon bra när jag har mixat klart och exporterat från cubase. men det är inte problemet.

det är när ljuvolymen ska upp som problemet kommer. och vad jag har hört så ska man mastra i wavelab för det låter bättre än att mastra i cubase sx3. wavelab är ju endå ett masteringprogram.

det gäller nog inte bara mina låtar, det var mera en öppen fråga,

hur gör ni?

vill gärna ha proffesionella råd om det är någon som vågar dela med sig av sina hemligheter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jadu, jag vet inte ifalldehär tippset funkar men jag brukar alltid ha rätt hög volym från början. Eftersom jag kör i Reason kan jag mastra där och slipper då exportera en wav fil i låg volym. Men du kan ju testa att lägga musiken så att de ligger rätt långt upp i mixen. Och sen köra en maximiser som inte gör så mkt utan bara skär ner topparna.

Link to comment
Dela på andra sajter

finn det nån därute som kan knepet att inte förstöra ljudbilden och dynamiken men endå få upp ljudvolymen?  vill inte ha tipps på nån firma som mastrar jag vill lära mig mastra själv.

Det beror lite på vilken typ av musik du jobbar med också.

Min erfarnhet säger att (välmixad) metal och hårdrock är relativt lätt att pressa till ca -12 dB RMS.

Hiphop kan däremot vara svårare därför att bastrummorna är så stora, och kräver så mycket energi. Det kan krävas en hel del pillande med EQ i botten för att sedan kunna pressa ihop dynamiken.

Hursomhelst, det är sällan det räcker med en brickwall-limiter (typ L3). Det räcker med ett virvelslag med extra stor transient för att limitern går i botten och ger hel ljudbilden ett platt intryck.

Jag brukar börja med en vanlig (fast sjysst) kompressor. Beroende på materialet låter jag den jobba mellan 1 - 4 dB, med medium attack och release och en ratio på ca 2:1. Om den här kompressorn känns svår att ratta brukar det innebära att mixen är dynamiskt ojämn (vilket betyder dåligt underlag för att pressa). Det kan hjälpa att lägga ett högpassfilter (mellan 20 - 40 Hz) eller lowshelving (40 - 100 Hz) före kompressorn.

Därefter en eventuell multibandskompressor, som ger möjlighet att komprimera olika frekvensband olika hårt och med olika attack- och releasetider. Om jag upptäcker några problematiska frekvenser brukar jag ibland åtgärda dem med EQ före kompression.

Efter kompression lägger jag en kompletterande EQ. Här kan jag både skära och lägga till.

Sist en limiter. Jag brukar i princip aldrig låta den jobba hårdare än 6 db, vanligen ca 3 dB. Har man ett bra material, och gjort ett ordentligt förarbete, brukar det inte behövas mer för att landa på -12 dB RMS.

Link to comment
Dela på andra sajter

...vad jag har hört så ska man mastra i wavelab för det låter bättre än att mastra i cubase sx3. wavelab är ju endå ett masteringprogram.

Jag kan inte tänka mig att Wavelab låter bättre än Cubase. Däremot, som du säger, har det fler funktioner för mastring än vad Cubase har. Till exempel stöd för Red Book-standard.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det funkar ju inte riktigt att pressa upp volymen med limiters/kompressorer och tro att man ska bevara dynamiken. Mixar du låten med baktanke att det kommer plattas till ordentligt så kommer du få upp RMSen. Det är när du gör en mix med stor dynamik och sen plattar till det låter illa.

Istället för att tänka dynamiskt volymmässigt kan du ju göra det på andra vis. Arr/melodi/val av ljud osv kan ju ge ett väldigt dynamiskt intryck utan att volymen åker upp och ner. Om du t ex sjunger svagt och mjukt nära mikrofonen och sen backar lite och skriker så fattar ju alla att du sjunger starkt när du skriker.. Man skiter ju i vilken volym det är på skriket.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag skulle gärna behålla min dynamik på låtarna och haft lägre volym men jag ska släppa min första cd singel. jag har gjort 2 remixer på en artist och det är en maxisingel med 4 låtar varav 2 är mina.

http://www.karlbergstation.se/index2.html

(går inte att lyssna på låtarna än)

så för att inte det ska låta skumt med volymerna så måste jag ju upp i minst samma volym som dom anndra låtarna.

det är lite panik nu för han ska ha dom i morgon.

jag har gjort flera försök och testat massa olika sätt, men jag är inte helt nöjd. jag hadde tänkt jobba som låtskrivare/produsent så jag vill lära mig ingående om mastering.

mata på med tipps! 😮

Redigerat av YnNoJ
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju lite märkligt att låtarna inte mastras tillsammans? Mastrar ni var för sig alltså, och den som råkade bli klar sist får rätta sig efter den som blev klar först?

hm men det spelar ju ingen roll för en "vanilg" cd pruduktion ligger ju på ca 10-12db RMS

så det är där jag måste hålla mig oxå. dom anndra kan ju inte sänka sina låtar bara för att jag inte kan mastra ordentligt.

😆

Link to comment
Dela på andra sajter

...jag ska släppa min första cd singel. jag har gjort 2 remixer på en artist och det är en maxisingel med 4 låtar varav 2 är mina.

[...]

så för att inte det ska låta skumt med volymerna så måste jag ju upp i minst samma volym som dom anndra låtarna.

[...]

mata på med tipps! 😆

Om jag fattat det rätt så medverkar du med två remixar på någon annans singelsläpp. Mitt tips är att du överlåter till den som ska släppa singeln att fixa mastringen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom jag inte hört din mix så är det ju omöjligt att uttala sig.. men Joachime ger ju en bra bild av hur man bör gå till väga för att mastra. Funkar inte det så är det nog läge att skutta tillbaka till mixen och leta missar...Vad har du för lyssning? Jag får känslan av att dina monitorer ljuger, och att det avslöjar sig när du börjar komprimera.

edit: en "vanlig" cd-produktion mastras inte i nån hemmastudio.. På Cuttingroom och Digitalfabriken finns det helt andra resurser.

Redigerat av VacUm
Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag fattat det rätt så medverkar du med två remixar på någon annans singelsläpp. Mitt tips är att du överlåter till den som ska släppa singeln att fixa mastringen.

jo jag funderar starkt på det =)

han får alla versioner mastrade och omastrade.

Link to comment
Dela på andra sajter

edit: en "vanlig" cd-produktion mastras inte i nån hemmastudio.. På Cuttingroom och Digitalfabriken finns det helt andra resurser.

Resurser som framförallt består av kunniga personer med gyllene öron.

jag håller med det som skrivits ovan: låt personen som är ansvarig för singelsläppet ta hand om mastringen. Det här låter bara jättekonstigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom jag inte hört din mix så är det ju omöjligt att uttala sig.. men Joachime ger ju en bra bild av hur man bör gå till väga för att mastra. Funkar inte det så är det nog läge att skutta tillbaka till mixen och leta missar...Vad har du för lyssning? Jag får känslan av att dina monitorer ljuger, och att det avslöjar sig när du börjar komprimera.

edit: en "vanlig" cd-produktion mastras inte i nån hemmastudio.. På Cuttingroom och Digitalfabriken finns det helt andra resurser.

jag har amerikanska Event 8XL kostade 8000kr

vist kan dom ljuga men inte så himmla mycke tycker jag. varje monitor måste man ju iaf lära sig mixa i. jag tycker dom är ganska ärliga i ljudbilden. det låter inte skitbra när man lyssnar i dom men själva mixen blir bra när man lyssnar på anndra ljudkällor.

tror inte det beror på monitorerna, bara okunskap =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag fattat det rätt så medverkar du med två remixar på någon annans singelsläpp. Mitt tips är att du överlåter till den som ska släppa singeln att fixa mastringen.

Japp! Låt den som ska mastra resten av singeln mastra dina mixar!

Tävling i ljudnivå

Förresten YnNoJ, var är tävlingen? 🙁

Jag vill tävla!

Link to comment
Dela på andra sajter

Förresten YnNoJ, var är tävlingen? :rolleyes:

Jag vill tävla!

ja vi kanske skulle starta en tävling. men hur ska det gå till?

om nån (jag) lägger ut en ljudslinga med nån sorts musik så får anndra försöka mastra den så bra dom kan.... högsta RMS med bästa ljudkvalite/ljudbilld vinner!

och sen har vi nån sorts röstning?

hm skulle vara ganska roligt endå 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Lyssna på skivor från den gammla goda tiden, jävligt mycket lägre än idag och det låter fan bättre! Tror det är fel ände att börja i när man pratar om att mer eller mindre toklimitera allt, mastring handlar ju om att framhäva mixen, inte vm i limitering 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Lyssna på skivor från den gammla goda tiden, jävligt mycket lägre än idag och det låter fan bättre! Tror det är fel ände att börja i när man pratar om att mer eller mindre toklimitera allt, mastring handlar ju om att framhäva mixen, inte vm i limitering 🙂

håller helt med, det var ju därför jag ställde frågan

(hur behåller man dynamiken i låten samtidigt som man får upp volymen)

för man förstör ju låtarna helt klart mer eller mindre. det är tråkigt att det ska behöva vara så.

känslan för var olika ljud är placerade i ett 3d förhållande försvinner.

alltså var längdmässigt eller rumsmässigt ljudet befinner sig.

tex om du har lagt på ett reverb på ett ljud så att det låter som det är lite längre bort eller i en störra "lokal" och ett annat ljud är torrare och låter närmare.

när "man" pressar upp volymen så lägger man allt mer eller mindre mitt i ansiktet. det är ju inte så konstigt att det låter så igentligen. hur ska man annars få upp volymen utan att det blir mättat. det finns ju en gräns när allting blir mättat och alla ljud helt enkelt inte får plats vid 0db! alla ljud kan ju inte ligga vid 0db för då finns det inget ljud under bara samma ljud vid samma db "platt ljudbild" det blir ju lika när man komprimerar ljudet, man höjer dom lägre ljuden och minskar då dynamiken (iaf om man har kompressor på hela låten)

igentligen borde det ju vara omöjligt att höja volymen utan att förstöra dynamiken om man tänker efter. (dynamik= skillnader i ljudnivå mm)

är det nån som har nån annan ide?

Redigerat av YnNoJ
Link to comment
Dela på andra sajter

när "man" pressar upp volymen så lägger man allt mer eller mindre mitt i ansiktet. det är ju inte så konstigt att det låter så igentligen. hur ska man annars få upp volymen utan att det blir mättat. det finns ju en gräns när allting blir mättat och alla ljud  helt enkelt inte får plats vid 0db! 

[...] är det nån som har nån annan ide?

Jo, draget till sin extrem blir det definitvt fler nackdelar än fördelar med att sträva efter nivå.

Men samtidigt finns det en vits med att eftersträva en viss nivå. Om alla album mastrades till en och samma nivå skulle det t ex ge en behagligare lyssningsupplevelse.

Nu är det ju ganska svårt att sätta en nivåstandard för alla sorts musik. Men inom en och samma genre är det inte så svårt. Personligen tycker jag att -12 dB RMS är en ganska bra nivå för populärmusik, i de flesta fall.

Ett exempel på standardiserade nivåer är samlingsplattor. Ofta, när man mastrar samlingsalbum, mastrar man låtar som redan är mastrade en gång. För att få samma ljudnivå på hela skivan komprimerar man ofta vissa låtar ytterligare, medan andra låtar dämpas med någon dB. Det kan vara en av förklaringarna till att samma låt kan låta olika på olika skivor. Om varje mastring höll sig till satta standardnivåer skulle det bli enklare att sätta samman samlingsalbum.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är det ju ganska svårt att sätta en nivåstandard för alla sorts musik. Men inom en och samma genre är det inte så svårt. Personligen tycker jag att -12 dB RMS är en ganska bra nivå för populärmusik, i de flesta fall.

håller med. det borde finnas en standard nivå som alla använde. -12db verkar rimligt tycker jag med.

men det kommer nog alltid att vara en tävling om vem som har högsta volymen.

håll med om att "vanligt" folk tycker det låter proffsigare när det är hög volym, dessutom skiljer sig låten från lägre musik. iaf på radio/tv/reklam mm

man reagerar ju mera på om nån skriker till dig än om nån pratar normalt.

så det är nog en tävling som alltid kommer att finnas. frågan är hur gör vi för att bibehålla dynamiken?

det skulle finnas en standard rms nivå...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...