Jump to content
Annons

Recommended Posts

Nadron (oregistrerad)
Postat

Hej!

Jag har probelm med Cubase SX 2 och audiophile 24/96. Det Àr sÄ att sitter jag och lirar in nÄtt eller loopar ett riff sÄ brukar Cubase hÀnga sig eller lÄsa sig iaf, Àr det nÄgon som vet vad man kan göra för att fÄ bort det problemet. Jag har dom senaste drivarna till ljudkortet.

Ett annat fel som jag nyligen har fĂ„tt Ă€r att det bara gĂ„r att spela in pĂ„ ca 5-6 kanaler sen orkar Cubase inte med lĂ€ngre, vad Ă€r det för fel och hur fixar man det? 😆

Annons
Postat

Kolla i Device Setup -> VST Connections att det verkligen Àr Deltas drivrutiner du kör pÄ.

Du fÄr gÀrna fylla pÄ lite mer info om din dator, operativsystem etc.

Nadron (oregistrerad)
Postat

Jag har Win XP 866 Mhz 384 ram

Jag har kollat sÄ att det Audiophils ASIO driv som ligger dÀr.

Postat

Japp. Du har ocksÄ gÄtt pÄ det. Jag ocksÄ.

I sjÀlva verket Àr hela den hÀr grejen med musikinspelning pÄhittad av PC-tillverkarna sÄ att de kan fÄ sÀlja nya PC till alla vi som egentligen var rÀtt nöjda. Innan vi började med musikinspelning alltsÄ. SÄ i korthet din PC Àr för lÄngsam. Alla PC Àr för lÄngsamma. Köp en snabbare. NÀsta vecka kommer en Ànnu snabbare modell. Köp en ny varje vecka!

Trombonisten.

Jag Àr ledsen att du drabbades, jag Àr bara lite sur idag. Det behöver inte vara sÄ att du behöver ny PC. Jag har tyvÀrr inte Cubase och kan inte hjÀlpa.

Postat
Jag har Win XP 866 Mhz 384 ram

Jag har kollat sÄ att det Audiophils ASIO driv som ligger dÀr.

Kolla att du inte kör en massa onödiga grejer i bakgrunden. Det gÀller speciellt antvirus. Avaktivera autostartande saker som inte behövs. Din dator Àr dessvÀrre snÀppet under vad jag tror rekommenderas för SX. Har du möjlighet att fixa lite extra minne kan det hjÀlpa en del. Men framför allt: kör sÄ fÄ andra program som möjligt och dra ned pÄ antalet effekter

PÄ följande sidor kan du se vilka services du kan avaktivera och lite andra tips:

http://www.blackviper.com/WinXP/servicecfg.htm

http://www.clankiller.com/tech/WinXP/index.php

Nadron (oregistrerad)
Postat

Jag har optimera XP sÄ att allt onödigt krafs inte Àr med

Jag tror faktist inte att det Ă€r minnet men jag skall iaf köpa mera. Men som sagt jag tror inte att det Ă€r minnet eftersom minimum inte Ă€r över det jag har 😆

Nadron (oregistrerad)
Postat

Vad skall det vara för latency? Jag har Àndrar lite till och frÄn kan just nu inte sÀga vad jag har för jag sitter pÄ jobbet. Kan det ha med latencyn att göra?

Postat

om du kör lÄg latency tvingas datorn jobba mycket hÄrdare med att förse cubase med information... om du höjer latencyn skickas fÀrre paket.. men större..

alltsÄ.. lÄg latency kan fÄ program att hÀnga sej... har sjÀlv erfarit det... runt 10-50 ms brukar vÀl vara ok..

tror du borde fixa snabbare processor... dem kostar inget numera.. vÀrre e att man mÄste köpa nytt moderkort dÄ ocksÄ... o sen blir de vÀl minnen för att de gamla inte passar.. osv osv..

men kolla de me latencyn

Postat

866Mhz Àr i minsta laget för SX..jag kör med en trimmad AMD 2200+ och DSP-ljudkort och den kan bli lite svajjig i vissa lÀgen om man pressar den med Xphrase och nÄgon mer VSTi...

Jag kör med 7ms och 44,1Khz samplingsfrekvens och 16 monitorsignaler samtidigt

och utan nÄgon belastning ligger datorn pÄ c:a 15% pÄ powermÀtaren.

TÀnk ocksÄ pÄ att PluginDelay kompensationen PDC gör att datorn i tomgÄngslÀge kan fÄ en belastning pÄ c:a 30 - 40% Denna funktionen har tillkommit för att vissa pluggar har en intern latency av varierande grad.

/D

Postat

Vad kör du med för pluggar? Jag hade problem med vissa waves, sĂ„ nĂ€r jag körde det inspelade som en loop, sĂ„ verkade det som den sög mer och mer processorkraft för varje gĂ„ng. Är dock inte sĂ€ker pĂ„ om det var just pluggen som gjorde det.

Du har vĂ€l itne överklockat moderkortet? Jag gjorde det och tyckte att allt fungerade jĂ€ttebra... men helt plötsligt sĂ„ kunde cubase bara lĂ„sa sig och jag kunde inte se att det hĂ€nde vid nĂ„got speciellt tillfĂ€lle (förutom att jag just gjort en jĂ€vligt bra tagning...) 😕

NÀr jag klockade ner moderkortet sÄ fungerade allt hur stabilt som helst igen!

Alla moderkort verkar inte fungera stabilt med cubase, men jag vet inte vilka som Àr bÀst.

I övrigt gĂ€ller nog Bonzos förslag, kolla sĂ„ att du inte har en massa skrĂ€p som ligger och kör i bakgrunden. (speciellt om det Ă€r ett problem som inte funnits hela tiden) 😎

Nadron (oregistrerad)
Postat

SÄ hÀr ser mina instÀllningar till ljudkortet Àr det nÄtt som Àr fel?

LjudkortsintÀllningar

Hoppas nĂ„gon har lust att kolla dom och tack för all hjĂ€lp jag fĂ„tt tidigare i denna trĂ„d 😕

Postat

Hade liknande instĂ€llningar pĂ„ mitt kort (samma som du har). Men visserligen hade jag dĂ„ en lite "snabbare" dator. Men jag ser mig sjĂ€lv som nyörjare inom data och musikinspelning đŸ˜±

Men, jag spelade in mycket audio. HĂ„ller pĂ„ att lĂ€ra mig midi inom kort, nĂ€r jag fĂ„tt min nya dator 😕

Nadron (oregistrerad)
Postat

leere Ok och att du hade liknade instĂ€llningar som mig hjĂ€lper mig pĂ„ vilket vis? Jag mĂ„ste vara dryg nĂ€r nĂ„gon skriver in ett sĂ„dant hĂ€r inlĂ€gg. Det hjĂ€lper inte mig att nĂ„gon annan har haft liknade instĂ€llningar om man inte ens tala om hur Cubase funka med dom instĂ€llningarna ju 😛

Postat

Lite andra saker att kolla/testa:

Testa med att Àndra DMA Buffer Size till 512 i Deltas kontrollpanel (Hardware Settings). Bocka Àven av "Reset Rate When Idle". Vet inte varför, men sÄ har jag det utan problem. Gör dessa Àndringar utan att Cubase Àr igÄng.

Vad kör du för instÀllningar pÄ dina projekt i Cubase (Shift+S)? Allt över 24 Bit/44.100 kHz riskerar att stÀlla till problem pÄ en slöare dator. Testa med 16/44.100.

Jag vimsade lite förut... Kolla i Devices -> Device Setup -> VST Multitrack att M-Audio Delta ASIO Àr vald som ASIO Driver.

Kolla i Windows Kontrollpanel -> Sounds and Audio Devices Properties, fliken Audio att Delta Àr valt och ingenting annat.

Kolla att du inte har nÄgra IRQ krockar. LÀs mer hÀr: https://www.studio.se/index.php?showtopic=1645

Defragmentera hÄrddisken.

Aktuell version för Deltas XP-drivrutiner Àr i skrivande stund 5.10.00.0036 (kolla pÄ fliken About i Deltas kontrollpanel). En ominstallation kan löna sig. Avinstallera först med den avinstallerare som ska finnas pÄ CD:n.

Postat
Japp. Du har ocksÄ gÄtt pÄ det. Jag ocksÄ.

I sjÀlva verket Àr hela den hÀr grejen med musikinspelning pÄhittad av PC-tillverkarna sÄ att de kan fÄ sÀlja nya PC till alla vi som egentligen var rÀtt nöjda. Innan vi började med musikinspelning alltsÄ. SÄ i korthet din PC Àr för lÄngsam. Alla PC Àr för lÄngsamma. Köp en snabbare. NÀsta vecka kommer en Ànnu snabbare modell. Köp en ny varje vecka!

Fel...

Ny PC behöver man bara köpa en gÄng i mÄnaden...

...men nya sequensers, pluggar, VSTi, effekter, ljudmoduler, ljudkort, keybords, synthar och annat sÄnt nödvÀndigt mÄÄÄÄÄste man köpa minst en gÄng i veckan...

/Jan Olof

Nadron (oregistrerad)
Postat

bonzo tack för hjÀlpen det vart bÀttre men inte bra. Det hÀnger sig ibland iaf *suck* NÄgon som har nÄgon ide pÄ annat man kan fixa. Ja mera minne Àr nÄtt men först skall jag fÄ det att funka bra och det skall det göra eftersom jag har över minimumkraven.

jokron HÄll dig till Àmnet iaf nÀr det jag som har stÀllt frÄgan. Jag har fÄtt jÀttebra hjÀlp hÀr och vill inte att det skall klottras ner med massa inlÀgg som ej har med frÄgan att göra.

Postat (redigerat)
bonzo tack för hjÀlpen det vart bÀttre men inte bra. Det hÀnger sig ibland iaf *suck* NÄgon som har nÄgon ide pÄ annat man kan fixa. Ja mera minne Àr nÄtt men först skall jag fÄ det att funka bra och det skall det göra eftersom jag har över minimumkraven.

jokron HÄll dig till Àmnet iaf nÀr det jag som har stÀllt frÄgan. Jag har fÄtt jÀttebra hjÀlp hÀr och vill inte att det skall klottras ner med massa inlÀgg som ej har med frÄgan att göra.

Kontakta MI-7 dom kan nog reda ut det Ă„t dig 😉

http://www.mi-7.net/

Och det gĂ„r bra att maila dom pĂ„ svenska, Ă€ven om dom bryter pĂ„ skĂ„nska 🙂

Redigerat av replicant
  • 2 veckor senare...
Nadron (oregistrerad)
Postat

Nu har jag upptĂ€ckt en till grej som kan ha med hĂ€ngning att göra 🙂 Om jag lirar in eller upp nĂ„got i en loop sĂ„ hĂ€nder ibland om jag flyttar loopen att den ligger kvar pĂ„ det tidigare stĂ€llet och spelar upp det som nĂ„gon slagt cache eller att den bunkrar ljudet och inte slĂ€pper ifrĂ„n sig det. Det mĂ„ste ju vara nĂ„gon instĂ€llning för det.

En annan frÄga Àr om jag öppnar Reason nÀr jag har Cubase igÄng sÄ stÀller Cubase in sig efter Reasons instÀllningar typ bmp 120 istÀllet för 130 som jag kanske har i Cubase.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.