Jump to content
Annons

Blåst på 6000:- via internetannons


flintan

Recommended Posts

Jag har också en gång varit tvungen att dra in kronofogden för att någon var skyldig mig pengar. Det handlade dock inte om att jag köpt något, utan det var mycket värre...jag hade sommarjobbat för en snubbe som sedan vägrade betala mig min lön.

Grejen var att när kronofogden skulle knacka på hos honom så vägrade han att öppna. Och om snubbarna från kronofogden inte ens får möjlighet att träffa honom, kan de inget göra. Om de hade träffats, och han vägrat skriva under, hade man kunnat gå vidare. Men eftersom han inte ens öppnar dörren kunde de inte göra något...

Där ser man hur lätt det är att undkomma rättvisan i Sverige...jävla skitland!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 72
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

I Norge har vi Payex, som er mye brukt til formål som dette. Personlig handler jeg aldri på internet uten innbetaling via Payex. Ser at Payex også finnes på http://www.payex.se, men at de der gjør et nummer ut av hvor mye det anvendes i Norge, noe som kanskje skulle tilsi at det ikke brukes i like stor grad i Sverige, i hvert fall ikke enda. Hva vet jeg..

Uansett, Payex fungerer som 3. person ved kjøp/salg over internet, pengene reserveres til selgeren, men han har en viss tidsfrist til å levere varen (7 dager etter at pengene er reservert), samt at varen skal være i godkjent stand etter avtalen. Om han ikke kan oppfylle dette kan kjøper kreve at Payex tilbakefører den reserverte kjøpesummen til han.

Link to comment
Dela på andra sajter

Grejen var att när kronofogden skulle knacka på hos honom så vägrade han att öppna. Och om snubbarna från kronofogden inte ens får möjlighet att träffa honom, kan de inget göra. Om de hade träffats, och han vägrat skriva under, hade man kunnat gå vidare. Men eftersom han inte ens öppnar dörren kunde de inte göra något...

Där ser man hur lätt det är att undkomma rättvisan i Sverige...jävla skitland!

Självklart kan Kronofogden med hjälp av polis tvinga ut honom ur sin bostad. Hur skulle det annars se ut när t ex Kronofogden ska vräka folk? Eller när de ska utmäta egendom?

Link to comment
Dela på andra sajter

Grejen var att när kronofogden skulle knacka på hos honom så vägrade han att öppna. Och om snubbarna från kronofogden inte ens får möjlighet att träffa honom, kan de inget göra. Om de hade träffats, och han vägrat skriva under, hade man kunnat gå vidare. Men eftersom han inte ens öppnar dörren kunde de inte göra något...

Där ser man hur lätt det är att undkomma rättvisan i Sverige...jävla skitland!

Självklart kan Kronofogden med hjälp av polis tvinga ut honom ur sin bostad. Hur skulle det annars se ut när t ex Kronofogden ska vräka folk? Eller när de ska utmäta egendom?

Det där är helt andra fall. Ska han bli vräkt, så går självklart till på det viset. Men nu var han bara skyldig mig pengar. För att kunna stämma honom, måste man delge honom "stämningen" (eller vad man kallar det). Men jag kan inte gå vidare med att stämma honom om han inte blir informerad att jag försöker stämma honom.

Jag är mycket god vän med en jurist, som gratis kunde hjälpa mig med allt det här, och det är tur eftersom jag aldrig fick tillbaka ett öre. Hade inte vart kul med advokatkostnader i onödan...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där är helt andra fall. Ska han bli vräkt, så går självklart till på det viset. Men nu var han bara skyldig mig pengar. För att kunna stämma honom, måste man delge honom "stämningen" (eller vad man kallar det). Men jag kan inte gå vidare med att stämma honom om han inte blir informerad att jag försöker stämma honom.

Jag är mycket god vän med en jurist, som gratis kunde hjälpa mig med allt det här, och det är tur eftersom jag aldrig fick tillbaka ett öre. Hade inte vart kul med advokatkostnader i onödan...

Öhh ... polisen är ju delgivningsman i det här fallet. Klart som korvspad att det finns metoder i ett rättssamhälle att delge trilskande personer. Hade det varit som du säger hade det ju bara varit att låsa in sig på sin kammare så fort en rättegång hotar. Ingen i hela världen skulle ju ställas inför skranket.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där är helt andra fall. Ska han bli vräkt, så går självklart till på det viset. Men nu var han bara skyldig mig pengar. För att kunna stämma honom, måste man delge honom "stämningen" (eller vad man kallar det). Men jag kan inte gå vidare med att stämma honom om han inte blir informerad att jag försöker stämma honom.

Jag är mycket god vän med en jurist, som gratis kunde hjälpa mig med allt det här, och det är tur eftersom jag aldrig fick tillbaka ett öre. Hade inte vart kul med advokatkostnader i onödan...

Öhh ... polisen är ju delgivningsman i det här fallet. Klart som korvspad att det finns metoder i ett rättssamhälle att delge trilskande personer. Hade det varit som du säger hade det ju bara varit att låsa in sig på sin kammare så fort en rättegång hotar. Ingen i hela världen skulle ju ställas inför skranket.

Nej, polisen var inte delgivningsman i det här fallet. Vi polisanmälde honom aldrig (av anledningar jag ärligt talat inte kommer ihåg, men min vän avrådde mig av juridiska anledningar).

Ett annat sätt hade varit att delge honom det genom att sätta in en annons i tidningen eller att säga det på radio, men av någon anledning gjorde vi det inte heller (kommer inte ihåg varför där heller, det var länge sedan 🙂) och man kan dessutom försöka själv att få tag i honom. Om jag hade fått tag i honom och fått honom att skriva under delgivningen, så är det detsamma som om kronofogden hade gjort det. Men hur lätt är det...

Ärligt talat ska jag fråga min vän exakt varför det aldrig gick. Minns bara att det var väldigt krångligt och byråkratiskt...poängen är i alla fall att han kom undan utan så mycket som en plump i protokollet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Envisas fortfarande med att säga att man ska först ta det med banken. Säg att du satt in pengarna till fel konto eller nåt sånt.

Man har väl en skyldighet att kolla upp varifrån pengarna man har på kontot kommer ifrån (alltså den oärlige snubben). Om man har fått en massa pengar på kontot som man inte vet var dom kommer ifrån så är det nog inte tillåtet att förbruka dom.

Kan nog slå vad om att om man får 24000 kr insatt från Skatteverket i återbäring istället för dom 4000 kr som det skulle vara, så skulle man nog bli jagad med blåslampa och återbetalningsskyldig. Och säkert utmätning om man har köpt nya musikpryttlar för kosingen.... 😄

/H

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är statusen förr Herr Flintan då?

Just nu står det lite stilla.

Advokaten är bortrest..

Har polisanmält och det verkar positivt än så länge eftersom jag har starka fakta som visar att jag satt in pengar på killens konto, polisen har bekräftat att konto nr. stämmer med hans namn och adress samt att vi via e-mail och sms kommit överens om att han skulle skicka varan med bussgods som i sin tur har bekräftat att inget har lämnats in den dagen av honom.

Ärendet har lämnats över till Malmö polisen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men det här med att göra ett betalningsföreläggande hos kronofogden. Finns det inte nån slags olika status på detta, alltså att det behandlas på olika sätt ifall:

1. En privatperson gör en anmälan.

2. Ett registrerat företag (eller advokatfirma).

3. Polisen gör anmälan.

?

Vem blir delgivningsman?

Link to comment
Dela på andra sajter

Envisas fortfarande med att säga att man ska först ta det med banken. Säg att du satt in pengarna till fel konto eller nåt sånt.

Man har väl en skyldighet att kolla upp varifrån pengarna man har på kontot kommer ifrån (alltså den oärlige snubben). Om man har fått en massa pengar på kontot som man inte vet var dom kommer ifrån så är det nog inte tillåtet att förbruka dom.

Kan nog slå vad om att om man får 24000 kr insatt från Skatteverket i återbäring istället för dom 4000 kr som det skulle vara, så skulle man nog bli jagad med blåslampa och återbetalningsskyldig. Och säkert utmätning om man har köpt nya musikpryttlar för kosingen.... 😎

/H

Det tänkte faktiskt jag också på först..

Men då måste ju den som har kontot bekräfta att han fått in pengar från okänt håll till banken. Då säger han givetvis bara att han skulle ha dom pengarna och hänvisar till våra e-mail och säger att han skickat..

Banken är ingen rättslig instans och har därför ingen makt att bara föra tillbaka pengarna för att jag säger att det blivit fel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag fick ett stort garv när jag skulle göra polisanmälan.

Jag hade även snubbesns person nr!! 😎

Det fick inte jag.

Träffade en trevlig kvinnlig polis som tog det på största allvar. Jag frågade tom hur hon trodde det skulle gå vidare och hon var väldigt optimistisk.

Var i landet gjorde du anmälan?

Jag gjorde min på söder i stockholm.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...