Jump to content
Annons

Gitarr- eller mixningsteknik?


fr3dr1k5

Recommended Posts

Hej,

jag undrar lite hur man fÄr till det vÀldigt trumliknande ljudet pÄ rytmgitarr som förekommer rÀtt frekvent i musik i metalgenren, t ex en del Metallica, In flames etc. Det Àr alltsÄ inte vanlig dÀmpning med handflatan utan en mycket hÄrdare dÀmpning. Har försökt spela fram det pÄ en lagom distad gitarr men fÄr inte till den snabba nedtoningen, jag blir aldrig riktigt av med efterklangen utan det blir en mer "sÄgtandad" ljudbild Àn den fyrkantiga som det borde vara. SÄ jag började fundera pÄ om det Àr nÄgot som bÀttras pÄ i studion vid mixningen med effekter etc?

Tacksam för svar 😠

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons
Har försökt spela fram det pÄ en lagom distad gitarr men fÄr inte till den snabba nedtoningen, jag blir aldrig riktigt av med efterklangen

PÄ din beskrivning lÄter det som att du har för mycket dist pÄ gitarren. Vill du att 'shugget' ska lÄta stumt fÄr du backa pÄ disten, kanske testa annan typ av dist.

En noisegate kan, som Picazzo varit inne pÄ, hjÀlpa att hÄlla rent mellan anslagen ocksÄ.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

AnvÀnd NG men du mÄste Àven behhÀrska tekniken att dÀmpa. prova med att dÀmpa lite lÀngre fram, försök hitta ett bra stÀlle, och dÀmpa Àven med vÀnsterhanden samtidigt för att fÄ tyst pÄ strÀngarna ordentligt. den tekniken tillsammans med noisegate e vad som krÀvs.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

  • 3 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...