Jump to content
Annons

Dags för hemmastudiobygge


wnr

Recommended Posts

Nu är det dags att bygga mig en liten hemmastudio 😉

har redan byggt ihopp ett par högtalarställ som fungerar perfa! 😄

men nu hade jag tänkt att bygga för att få bra akustik, så behöver lite hjälp. 😆

Tänkte nog även försöka regla upp en vägg med dörr å fönster, så jag kan få ett litet större sångbås (har ett litet hemma bygge just nu 1500mmx1000mm)

först så hade jag tänk att kanseke fixa hörn med guldfiber i sen tyg utan på, men hur bra är det för akustiken?

jag skickar upp en bild på en liten ritning av mitt rum (gjort i Stetchup)

studio.jpg

så är det nån som vill ha skp filen e det bara att säga till

kom gärna med förslag på hur jag ska isolera för att få bäst akustik

//WNR

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Nu har jag inte tabellrena framför mig men du har bra proportioner tolkar jag det som mellan tummen å pekfingret...

66, 61 och 37 Hz som resonansfrekvenser på rummets dimensioner.. Frågan är om du egentligen inte borde sätta dig på "längden" i rummet...Men det är vad jag tycker iofs...För att dämpa efektivt så kan du nog göra tubetraps istället för hörn. Har fått fär mig att dessa är effektiva än att snedda hörnen. Alternativ kan du i hörnen göra spaltabsorbenter... För att komma ner lite i frekvens... Sen har vi ju det där med images om man vill ta hänsyn till sånt ...Man kan göra j-ligt mycket men en del är mer eller mindre onödigt och jag anser att det är bättra att lära sig sitt rum och vara resonabel i sina ingripande då det rent ekonomiskt är "billigare" att lära sig rummet än att bygga bort sig.

Gör man fel blir det inget kul med att riva allt igen osv..osv...

Link to comment
Dela på andra sajter

visst kan jag ha allt på längden, men sjävla poängen va att jag skulle sätta upp en vägg ca 1 - 1,5 meter ifrån den bortre dörren (mittimot fönstret), som jag reglar upp med några reglar å lite isolering, samt nån spånskiva eller nått.

så ska jag ha både ett fönster å en dörr där, fönstret är bra att ha i mitten så ljuset från det andra fönstret tränger in lite 😱

sen så behöver jag inte ha jätteisolerat då jag reccar med hörlurar i båda ändarna =). men bra akustik måste det ju vara i både inspelningsrummet och kontrollerrummet 🙂.. men antar att det kommer endel tips i nya studiotidningen =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...