Jump to content
Annons

Firewirekort


vaguely

Recommended Posts

Annons

Texas Instruments gör inte några egna kort, däremot gör de chippen som sitter på dem. Tyvärr står det ofta inte på förpackningarna till korten vilket chip som använts. Gå till din lokala datorhandlare och be att få plocka fram korten ur kartongerna och leta efter ett litet chip med Ti-loggan. Alterntivt titta på korttillverkarens hemsida efter specifikationer på kortet.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har dels Firewire-portar på mitt moderkort, men jag använder uteslutande ett kontrollerkort istället.

SweeX USB2.0/FireWire PCI Card 4/2-Port har NEC-kretsar istället för Texas Instruments - men det funkar jättebra! :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
betyder det att det i regel funkar bättre om man har ett dedikerat kontrollerkort för firewire än om man använder datorns eget, även om dess kretsar kommer från Texas Instruments?

Ja, det undrar jag också! Någon som kan svara?

Link to comment
Dela på andra sajter

betyder det att det i regel funkar bättre om man har ett dedikerat kontrollerkort för firewire än om man använder datorns eget, även om dess kretsar kommer från Texas Instruments?

Ja, det undrar jag också! Någon som kan svara?

Min gissning är: nej.

Men Linus får förklara vad han menade...

LIIINUUUUUS!!

Link to comment
Dela på andra sajter

LIIINUUUUUS!!

Jaaa, jag kommer! 🥰

Logiskt sett tycker jag också att det inte borde spela någon roll. Firewire ska väl vara Firewire och borde vara samma elektronikkretsar/drivrutiner/rubbet var än kontrollern sitter. Men, mina erfarenheter av Firewire (på PC) säger emot.

Det har alltid varit likadant när jag stött på inbyggda Firewire-kontrollers på moderkortet. Och jag har suttit vid flera datorer med kontroller på moderkortet och det har varit samma sak, oavsett ett eget bygge eller märkesdator, TI- såsom VIA-chipset.

Små prylar (läs: Firewire-HD) fungerade smidigt på intern kontroller, men stora prylar (läs: professionella DV-kameror) behövde ett separat Firewire-kort för att hittas av Windows.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...