Jump to content
Annons

Mikrofoner för trummor


Das Bandt

Recommended Posts

Hej,

vi håller på att byugga upp en liten hemstudio och undrade vad folk har för tips på trummikrofoner..

Det är ett set på tre pukor, 4 cymbaler (crash crash ride china), och massor av småsaker (behöver man ju inte spela in samtidigt)..

budgeten skall helst inte vara på över 6000 och det spelar väl ingen större roll ifall det innebär mer arbete att få bättre ljud...

nåja, skulle vara ytterst tacksam för förslag.

/Markus Forsberg

Das Bandt

http://www.dasbandt.se

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag föreslår:

OH: Par Behringer ECM8000 (1000 kr/bägge)

Virvel: Shure SM57 (beg 700 kr)

Baskagge: Sennheiser MD421 (beg 3000 kr)

Summa: 4700 kr.

Varianter kan vara att lägga till fler SM57:or om du tycker att du behöver närmicka pukorna. Eller att hitta en begagnad AudioTechnica ATM25 (ca 1500 kr beg), köra den på baskagge och MD421 på någon/mittemellan några pukor som behöver förstärkas. MD421 funkar också bra istället för SM57 på virveln (tjockare ljud).

Ytterligare en variant är att till OH välja ett par Oktava MC012 (4000 kr/matchat par), och enbart köra en mer dedikerad baskaggemick (som AudioTechica ATM25 - ca 1500 kr beg). Eller två SM57:or, en till virvel, en till baskagge.

Jag är lite emot dedikerade trummickar, eftersom de oftast är så EQ:ade att de bara har exakt ett ljud vad man än gör med dem. Bra om man råkar gilla det ljudet, men... Dessutom funkar de mickar jag föreslår ovan till väldigt mycket mer än bara trummor, och är därför prisvärda. MD421 är grym till gitarr- och basstärkare, blås, och vissa sångare. SM57 är också bra till vissa sångare, och många gillar den till gitarrförstärkare, dock inte jag (rena ljud möjligen). ECM8000 funkar bra till de flesta akustiska instrument, men är lite brusiga om ljudkällan blir för tyst. Oktava är mycket snyggare i ljudet (lite avrundad topp, liten knöl i lågmidden) och mycket tystare. Dessutom kan man köpa till olika kapslar, och bygga ut micken allteftersom man får råd.

Bästa hälsningar

/Henrik

Link to comment
Dela på andra sajter

Både Jam och Musikbörsen erbjuder trummicks paket med 7 (jam) och 8st (mbörsen) mickar för 1995:- .

har dock aldrig sett nått omdöme av dem så jag vet ej om de är bra.

Jam´s är av märket JJLabs.

lycka till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jams och Musikbörsens billiga trummickpaket är främst för live-uppmikning.

Jag skulle rekomendera du köpte mickar lite mer anpassade till inspelning.

Ett exempel kan vara:

En Shure PG52 - baskaggemick:

http://www.vendolin.se/annons.php?79646

Tre Shure PG 56 puk/virvelmickar:

http://www.vendolin.se/annons.php?83996

Köper du dehär Vendolin-erbjudandena så blir det totalt 3000 kr, och då får du precis samma mickar som Mikrofonset SHURE PGDMK4, som Musikbörsen säljer för 4.595 Kr. Det är bara väskan du inte får.

Som overhead skulle jag nog köpa ett par ADK SC-1´or, som Musikbörsen säljer för 1.078 Kr paret.

Plus skulle jag nog också skaffa en Shure SM57´a till virvlen, så den blir extra bra. Kostar 995 Kr på Musikbörsen.

Och vips har du ett komplett trummickpaket för cirka 5000kr.

Och vill du ha det ännu billigare så har jag ett par begagnade ADK SC-1´or som jag kan sälja till dig lite billigare. Jag vill egentligen inte sälja dem, men jag vet att mina kolleger vill det. 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

tack för tipsen här...

sm57orna verkar vara bra för virveln, enligt vad ni har sagt här, men hur är de för pukorna, funderar eventuellt nu på att köpa fyra st sm57 för pukor och virvel?

jag hade tänkt att köpa en shure beta 52a till baskaggen, hur är den jämfört med sennheiser md 421 vogel?

overhead, så har jag ju faktiskt köpt två adk sc1 tidigare som jag hade tänkt att använda tills vidare, när jag verkligen vet vad det är jag är ute efter i overhead väg..

är dock öppen för alla goda råd jag kan få!!!

/Markus Forsberg

Das Bandt

http://www.dasbandt.se

Link to comment
Dela på andra sajter

ADK sc-1 är ypperlig budgetmick (specialpris på börsen för 1000 spänn paret) för ride och hi-hat.

Jag brukar micka såhär:

kaggen: AKG D112. Beggade kan vara riktigt billiga ibland. Mycket bra kaggemick.

Virvel/pukor: sm57. Gammal standard. Funkar superbra - beviseligen.

OH: 2 st ADK A-51 TL.

Hihat/ride: ADK sc-1.

Denna mickning har jag använt vid de 4 senaste inspelningtillfälena och jag kan säga att för att det inte låter bra beror det på teknikern och inte mickarna.

Detta kalas kan nog kommas över för.... 20 tusen dock 😕

Dumpar man dock A-51:orna ock flyttar sc-1orna blir det ju ner på 7 tusen istället. Men man köper ju aldrig något för listpris :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Har aldrig provat Beta52, så jag kan inte jämföra den med MD421. Vissa tycker dock att Beta52 är mycket bra till gitarrförstärkare, så den tycks inte enbart vara bra till en enda sak. Sådant är ju lite viktigt för den som är budgetmedveten. SM57 funkar utmärkt till pukor. Det finns lämpligare mickar, till exempel MD421, men om du ska kunna närmicka varenda puka sticker budgeten iväg rejält då.

ADK SC-1 har jag inte hört gott om, speciellt har ADK-konstruktören JP Gerard själv sagt på flera diskussionsfora att de och de andra småmembranskineserna suger. Jag är verkligen ingen Behringer-fan, men ECM8000 har jag och är mycket nöjd med till trumöverhäng (och då har jag en micksamling som totalt borde vara värd omkring 35-40.000). Kostar som sagt runt 500 kr/styck. Ett alternativ om man vill stötta svensk industri är LineAudio CM-2. Jag har ett par, brukar föredra ECM8000, men CM-2 är njurar, så om ditt inspelningsrum låter illa kan de vara bättre. Men bäst gillar jag som sagt Oktava MC012. Eller min B&O BM5, men det är en helt annan historia.

Men kom ihåg - det viktigaste är att själva låten och arret är bra, därefter kommer musikerna och kvaliteten på deras instrument. Är allt detta bra kan du hänga en Clas Ohlson-mick i taket och spela in, och det kommer ändå att låta bra. Så svettas inte alltför mycket över ditt köp, bättre att hoppa på tåget och komma igång.

Lycka till!

Hälsningar

/Henrik

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag köpte två ADK SC-1or för att använda till överhäng. Jag provade sen att använda en till virveln, det var grymt. Stenhårt men mycket sjungande övertoner, men då pysslar jag ju med hardcore och punk. I övrigt kanske inte det ljudet är så eftersträvat.

Annars kör jag:

AKG D-112 till bastrumma

ADK SC-1 och/eller TSM MT87 till överhäng

SM57 till virvel och pukor

Sen har jag provat diverse billiga nödlösningar, tycker det mesta funkar om man bara riktar grejerna rätt och så.

/Ulf

www.gracewillfall.com

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla tips, det är verkligen till stor nytta när jag mediterar mina prestanda och kvalitetsmantran.

Det är intressant att se hur olika mikrofonsättningar alla rekommenderar, men det behöver ju inte betyda att råden inte är till någon nytta utan snarare att man har många möjligheter 😆

Ifall fler vill posta sina mikrofonsättningar skulle det vara högt uppskattat

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

såg när jag läste igenom tråden att någon hade tipsat om JJLabs-kittet med trummor medan skribenten efter sågade det och tänkte bara påvisa ett blint A-B:test som vi gjorde i Högskolan Dalarnas musikstudio här i höstas.

www.s-man.nu/micktest

tyvärr så finns inga ljudfiler från blindtestet

Link to comment
Dela på andra sajter

jag köpte faktiskt ett sett efter testet och använder i min lilla studio och jag är mer än nöjd, enda nackdelen är att kickmicken är lite dålig nere i den djupa basen så man måste skruva sönder för att få ett fett djupt kicksound ala hiphop.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...