Jump to content
Annons

balanserade eller obalanserade utgångar?


profondornosso (oregistrerad)

Recommended Posts

profondornosso (oregistrerad)

Hej! Som ämnestiteln skvallrar om undrar jag helt enkelt kring skillnaden på balanserade eller obalanserade utgångar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

i en balanserad kabel ligger signalen du skickar dubbelt upp parallellt med varandra, dock är den ena fasvänd (sker vid en balanserad utgång), vid ingången återvänds fasen och en signal "identisk" med den utskickade kommer in dit du vill ha den. Det som är magiskt och sannerligen fräckt är att alt eventuellt brus och skit som kablar tar upp tas ju upp lika mycket i kabeln av båda signalerna, när de fasvänds tillbaka vid ingången fasvänds även brus och störljud vid inte vill ha, detta ligger då fasvänt mot varandra och "försvinner" eftersom signal som fasvänds mot sig själv är lika med ingenting alls. tystnad.

fräckt sätt att lösa problem på. 😎 en balanserad utgång kräver såklart en balanserad kabel; trepolig kabel tex xlr eller trs.

Redigerat av mattebalja
Link to comment
Dela på andra sajter

...en sanning med modifikation - men en bra förklaring ändå.

Alla störningar som kabeln blir utsatt för kommer inte att försvinna; en del reduceras och finns alltså kvar i liten grad och en del kommer att finnas kvar med oförminskad styrka - beroende på vad det är för typ av störningar.

Huvuddelen av störningarna kommer dock att försvinna. 😉

Om man däremot kopplar en balanserad utgång till en obalanserad ingång, så vinner man ingenting alls, eftersom hela överföringen då sker obalanserat.

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Bump!

Jag har en Phonic MM1202 och igår kom tomten med ett par finfina KRK Rokit 5.

Nu till frågan: Vilken av ingångarna på monitorerna jag ska använda?

Baksidan på monitorerna

Om jag ska använda någon av de balanserade ingångarna vilket jag gissar att jag ska, måste jag då köpa en "Stereo-phono-kabel"? Alternativt en sånn här: Bild.

Eller går det lika bra med en vanlig gitarrkabel? Alternativt en sånn här: Bild

God fortsättning... 😆

.Viktor

Link to comment
Dela på andra sajter

Bump!

Jag har en Phonic MM1202 och igår kom tomten med ett par finfina KRK Rokit 5.

Nu till frågan: Vilken av ingångarna på monitorerna jag ska använda?

Baksidan på monitorerna

Om jag ska använda någon av de balanserade ingångarna vilket jag gissar att jag ska, måste jag då köpa en "Stereo-phono-kabel"? Alternativt en sånn här: Bild.

Eller går det lika bra med en vanlig gitarrkabel? Alternativt en sånn här: Bild

God fortsättning... 🙂

.Viktor

En vanlig gitarrkabel (som du uttrycker det) är det endast en signal i....dvs obalanserad. Du ska använda XLR-kabel eller en balanserad telekabel.

EDIT: det beror ju på vad du har för utgångar från ljudkort/mixer....kan tyvärr inte få upp din första länk.

Redigerat av Fredster
Link to comment
Dela på andra sajter

Det spelar nog ingen roll. Båda är ju till för balanserad överföring - och själva kabeln i sig är förmodligen exakt samma - förutom då att kontakterna skiljer.

När det gäller kontakterna, så spelar det ingen roll alls för balanseringen eller ljudet om det är tele eller XLR - annat än att XLR förstås sitter fast bättre i apparaten än Tele...

Link to comment
Dela på andra sajter

när jag bytte från vanlig mickabel (obalanserad) till en balaserad kabel till min vanliga mic (ej fantommatad) så fick jag en mycket högre signal till ljudkortet.

så använd balaserade kablar där det går.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...