Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjena

Skall om ett par veckor spela in en 20-manna blåsorkester i en teater under ett framträdande... vilket jag inte tidigare gjort. 😄 Undrar nu om någon av er där ute har något bra tips för hur man skall gå till väga?

Känns som någon form av x/y eller a/b uppmickning skulle ge den mest neutrala ljudbilden med så lite fasproblem som möjligt?? Om någon sitter på lite erfarenhet eller idéer så är jag tacksam för alla förslag! 😉

Ha de!

// Klas

Annons
Postat

Hej.

Jag har i tidigare "sagt" att jag spelar i storband - o det gjør jag - men jag spelar också med ett brassband. Ca 20 pers, o jag spelade inn en konsert i en kyrka. Bandet satt i - typ hestsko-formation med dirigent i mitten.

Besattning i bandet ar Kornetter, S-horn, Baryton(euphonium), Basar, Tromboner o slagverk.

Jag satte upp en mick i var "ende" av hestskon - minst två meter ifrån næraste musikant o lite høgt upp i o med att så många instrument "spelar uppåt" ( o inte rakt fram ) Jag satte upp en mick ovanfor basarna for att senare kunna balansera battre, o inte bara justera basfrekvenser i helheten.

På en låt var också dom 3 trombonerna solister, så jag satte upp en mick några meter från resten av orkestern - dar dom skulle stå o spela.

Det funka bra o bandets medlemmar blev nøjda. Jag fikk inte fasfel men det beror møjligtvis på att jag inte hade några fancy mikkar - endast billiga mikkar från 80-talet, o att dom stod plasserade en del meter från varann.

Jag ska den 19. nov. spela en konsert med storbandet o då har vi sån tur att NRK-radio ska komma o spela inn, med tanke på att sendas på radio ( nån jazzprogram på Nrk P2), o duger det inte, så blir det iallafall en demo-cd av det hela.

Lycka til med innspelningen. Resonansen i lokalet skulle vara bra i ett teater framfør en kyrkaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa 😆

Postat (redigerat)

Jag har spelat en del blåsmusik men då har jag gjort det i studio och mickat upp sektioner för sig för att kunna balansera i efterhand. En bra orkester mixar sig dock helt själv så då kan det funka utmärkt med bara ett stereopar.

Problemet brukar vara slagverk, de kan lätt dominera, speciellt om akustiken är hård.

Med fasproblem menar du då att vid monolyssning blir utsläckning på vissa frekvenser ? Det är ju inte mycket som lyssnas på i mono nu för tiden så det brukar ju inte vara nåt stort problem. Man får ju alltid mindre fasproblem vi X/Y i stället för A-B stereo. Själv använder jag dock oftare A-B eller öranavståndsstereo (finns även nåt annat namn på det men jag kommer inte ihåg det nu) pga av det enligt mig ofta låter bättre. Bäst mono kombabilitet får du ju dock med M/S-stereo men då behöver du en mick med åtta-upptagning.

Har du möjlighet så sätt upp nåt alternativt stereopar samt sätt ut stödmickar på instrument som du vet kan behöva höjas i mixen. Om det är bra akustik i lokalen så sätt även ambience-mickar längst bak i lokalen högt upp.

Lycka till.....

Mattias

Redigerat av Audiorent
Postat

Klas,

du har fått bra tips redan. Jag kan bara stötta ytterligare och säga att bästa tipset du kan få är att börja med ett stereopar.

Läs på lite om mikrofonuppställningar. Klarar du engelska så har dpa ett par kapitel under microphone university som har bra bilder.

www.dpamicrophones.com

Jag skulle börja med ett stereopar lite bakom dirigenten (om det finns en sån). Rätt högt upp, helst sådär 4 meter över scengolvet. Beroende på vilka mickar du har så kan du välja antingen ORTF (om du har kardoider) eller AB med sådär en halv meter mellan mickarna (om du har omni).

Sen är det bara att prova att flytta mickarna framåt eller bakåt, upp eller ner. Några saker att tänka på:

- närmare musikerna, mera direktljud och mindre efterklang. Balansera efterklangen på det här viset.

- närmare musikerna, de närmaste instrumenten blir starkare, de längst bort låter svagara i jämförelse. Balansera instrumenten så här.

- högre upp kan flytta dig en bit ifrån otäcka reflexer och ge ett tydligare ljud. Hamnar du för lågt så tenderar trumpeterna att blåsa rakt in i mickarna till exempel.

När du hittat rätt placering av stereoparet behövs det oftast inte mer. Det kan dock vara tryggt att sätta upp någon eller några spotmickar på solister. Vanligen vill man lyfta fram dem lite mer i en inspelning, de kan försvinna annars.

För att kunna hitta rätt placering för stereoparet behöver du antingen kunna lyssna i bra högtalare i ett annat rum, eller ha riktigt ordentligt dämpande hörlurar av bra kvalitet.

Berätta gärna vilken utrustning, mickar till exempel, som du har tillgång till så kan vi kanske hjälpa till ännu mer.

Gunnar

Postat

Tack för alla tips!!

Skall jobba för ett optimalt ljud med ett stereopar och ev några stödmickar.

Tänkte först att jag skulle försöka micka upp orkestern i sektioner, men insåg rätt snabt att det inte skulle funka så bra under konserten... Skulle se rätt konstigt ut om inte annat:)

Tänkte använda mig av min Roland porta VS-2400CD som har 8 st micingångar. Mickarna jag tänkt använda mig av är:

2 st ADK Vienna

2 st ADK VL

2 st AKG C1000s

1 st Röde NT2-A

2 st Samson C02.

// Klas

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.