Jump to content
Annons

Recommended Posts

Annons
Postat

Jag fattar inte frågan... ska du säljva beats till nån?

Om nån köper dina beats så får du inte några stimpengar (man får ju inga stimpengar för produktioner).

Om ni skriver låten tillsammans och kommer överrens om det så kan du anmäla den till stim. Då får ni komma överrens om hur mycket procent var och en har gjort sig förtjänt av. Men då kan du ju inte sälja låten...

Du kan sälja din upphovsrättsbit också, men då får du inte heller några stimpengar.

Postat

Hmm, man kan ju fundera på ifall ett beat kan uppnå den verkshöjd som behövs för att det skall skyddas av upphovsrätten? Jag känner mig väldigt tveksam så här på rak arm, men det kanske är någon som har en annan åsikt?

/H.

Postat

jo... jag tror visst att ett beat kan uppnå verkshöjd (instrumentala saker kan ju uppnå verkshöjd), men återigen, om det blir nån som skriver melodi text till det så kan man inte sälja beatet till den personen samt få upphovsrätt på det. Då blir det antingen eller...

Danny Cort (oregistrerad)
Postat (redigerat)
Hmm, man kan ju fundera på ifall ett beat kan uppnå den verkshöjd som behövs för att det skall skyddas av upphovsrätten?

Jodå.

Ett beat kan utan tvekan nå verkshöjd & klassas som en kompostion. En producent som "enbart" meckar ett beat till en låt kan med full rätt hävda sina pinnar i verkanmälan.

När man "säljer" ett beat så görs det ju oftast som en masterdeal, varvid man frånsäger sig rättighterna.

Men, det finns hur många varianter som helst på en sådan venture, så några direkta råd är svåra att ge. Som nybörjare är det oftast bara att dunka ut sitt beat på spek & hoppas att det förr eller senare ger utdelning.

EDIT; När man pitchar ett beat för lyssning så är det säkrast att göra det med en voicetag, eller att skicka beatet med usel bitrate för att slippa bli robbad.

Redigerat av Danny Cort
rankey (oregistrerad)
Postat

Har faktiskt liknande funderingar. Men alltså, om jag vill sälja beats till nån i USA t.ex. vart ska man vända sig, och hur ska man göra för att copyrightsskydda verken? Vill inte skicka beats till nån som sen säger att de är deras egna.

Och jag vill inte sälja låten exklusivt, dvs jag skapar ett kontrakt med artisten/köparen där det står att jag äger en andel av låten oavsett vad han gör vidare med den efter att han betalat. STIM kan ju inte hjälpa.

Danny Cort (oregistrerad)
Postat
Har faktiskt liknande funderingar. Men alltså, om jag vill sälja beats till nån i USA t.ex. vart ska man vända sig, och hur ska man göra för att copyrightsskydda verken? Vill inte skicka beats till nån som sen säger att de är deras egna.

Och jag vill inte sälja låten exklusivt, dvs jag skapar ett kontrakt med artisten/köparen där det står att jag äger en andel av låten oavsett vad han gör vidare med den efter att han betalat. STIM kan ju inte hjälpa.

Som sagt.

Finns massor av varianter på detta med att sälja beats.

Oftast så säger man ifrån sig copyrighten helt för en engångsumma.

Det vanliga i USA är att producenten själv gör beatet, eller att beatmakern proddar låten.

Det är oerhört sällan som en beatmaker får exklusiv credit för ett beat, utan att verka som producent.

Postat

Hej!

Och jag vill inte sälja låten exklusivt, dvs jag skapar ett kontrakt med artisten/köparen

där det står att jag äger en andel av låten oavsett vad han gör vidare med den efter att han betalat.

Det kan man nog glömma tills man gjort sig ett namn!(?) Om man får hyffsat betalt och säljer många beats kan ju engångsumma vara

att föredra framför %, se bara på Pharell & Co 😉! Var 1/100 låt (är bra och) blir en hit men man får saftigt betalt för varenda litet beat!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.