Jump to content
Annons

Feta gitarrsträngar

Recommended Posts

Guest wellhung
Posted

Jag är en nybörjare på gitarr som undrar om gitarrsträngar. Om jag skall ha en gura stämd i E och ibland droppa till D hur tjocka strängar kan jag ha utan någon risk för att gitarren går sönder? Om jag nu skulle stoppa på en 054 på e-strängen t.ex. och sen byta tillbaka till typ 049 på e-strängen, blir det knas för stängen i stallet då? Att den sitter lös och så? Jag kör DR 11-50 nu. Skulle vara jätte tacksam om någon kunde ge mig några svar och tips.

Annons
Guest ChrisSnyder
Posted

du kan ju köra vilket som ...

problemet är bara att man bör intonera en gitarr efter den stämningen man ska ha på den. Så du bör ju intonera den för den stämning du ska ha oftast. Det blir ju mindre spänning på halsen rent trycksmässigt om du stämmer ner en sträng, då blir dom andra strängarna LITE ostämda varje gång du stämmer ner osv... SPECIELLT om du har ett flytande svaj ..

Lycka till !

Guest wellhung
Posted

Om jag intonerar guran efter ett dropp D, skadar jag inte den om jag stämmer upp den i E en dag och kör och sen stämmer ner igen? Har hört talas om intonering men vet inte hur men gör. Hur gör man?