Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

hej!

jag gÄr i funderingar över att Àntligen skaffa mig en laptop.

jag har en stationÀr burk för musik som Àr baserad pÄ:

intel p4 3.0ghz northwood

1gb ddram 400mhz (dual mode)

emu 1820m

cubase sx2

jag har dock en romantisk dröm om att bara kunna ta med en laptop till landet en vecka och sitta och skriva musik men frÄgan Àr hur enkelt det Àr och hur mobil man blir?

man behöver ju trots allt, datorn, klaviatur, ljudkort, mikrofon, ngt att lyssna i (hörlurar antar jag) + kanske gitarr o bas o plötsligt var det en halv studio.

vad Àr era erfarenheter.....Àr det nÄgon som har trott att man blir fri som en fÄgel och investerat i dylika prylar men kÀnnt att det var lite roddigt trots allt? eller Àr det jordens befrielse med laptop.

jag vet inte om jag behöver en laptop som Àr lika kraftig som min stationÀra men har ÀndÄ lite krav.....jag, som aldrig anvÀnt en laptop, tror att det kÀnns vÀldligt trÄngt pÄ skÀrmen med mindre Àn 17" widescreen. dessutom skulle jag vilja kunna redigera video pÄ den och wlan vore trevligt : )

vet inte om det Àr klokast att ha ett separat ljudkort och en klaviatur eller satsa pÄ en klaviatur med inbyggt ljudkort. har dock hört att usb-interface inte Àr sÄ mkt att satsa pÄ för att det ökar latencyn.....tÀnkte dÄ kika pÄ klaviaturer med firewire och knallade glatt in pÄ estrad (4sound) idag och dÄ visste dom bara en klaviatur som hade allt detta, m-audio ozonic. problemet var att den inte var speciellt smidig. dessutom sa dom att pc-laptops inte hanterar firewire...Àr detta sant??? jag Àr ej beredd att gÄ över till macsidan.

kalaset dator/klaviatur/ljudkort fÄr absolut högst uppgÄ till 25.000:- men kan man klara sig vettigt nÀrmare 15.000:- sÄ Àr det att föredra.

jag har precis börjat kika pÄ detta och har som sagt ingen erfarehet av laptops. har satt ihop en och annan stationÀr burk med bra resultat men hÀr vet jag inte.....kollade dÀrför in frost-datorer men det blir nog för dyrt.

det blir nog inte aktuellt att köpa detta förrÀn framÄt jul sÄ om ngn vet ngt om kommande produkter Àr detta oxÄ intressant.

förlĂ„t för att jag alltid skriver sĂ„ lÄÄÄÄnga inlĂ€gg đŸ˜±

tack för hjÀlpen

petri

Annons
Postat

Jag skulle satsa pÄ ett Firewire-ljudkort, och ett separat (USB)keyboard. Se till att ljudkortet har MIDI-in sÄ kan du anvÀnda vilken gammal M1 som helst som keyboard.

Ofta behöver man ju inte ta med allt heller. Med lite framförhÄllning kanske du kan lÄna grejer pÄ plats. Mickstativ Àr fruktansvÀrt trÄkiga att slÀpa pÄ. Digitalpianon eller gamla synthar med MIDI stÄr lite överallt, och dÄ har man keyboardfrÄgan löst.

Mickar, hörlurar, ljudkort och sladdar gÄr ner i en bra vÀska. Sen har du datorn i en axelremsvÀska.

Postat

PC hanterar Firewire, men kan inte mata enheterna med ström. Det kan göra livet lite surare i mobila sammanhang. Sen kör de flesta PC-tillverkare (alla?) med 4-pinnars-FW som Àr ganska klena.

SĂ„ har jag uppfattat det.

Postat

tack för svar

jo, satt precis o blÀddrade i mm.....eh eller studio menar jag förstÄs : ) och kom pÄ att det dom nog sa pÄ estrad var att pc-laptops inte har 6-pinnars firewire.

det Ă€r nog sant att det stĂ„r en massa gamla synthar och skrĂ€par men inte pĂ„ landet, eller inte hos svĂ„ger pĂ„ gotland đŸ˜± sĂ„ det blir nog nödvĂ€ndligt med en klaviatur Ă€ndĂ„. glömde sĂ€ga innan att jag nog klarar mig gott med 2 ingĂ„ngar pĂ„ ljudkortet.

Postat

Frost ACM kommer eller har kommit med musikdatorer, laptops, med sexpinnars firewire. FrÄgan Àr dock hur lÀnge strömmen i laptopen rÀcker, det ÄterstÄr att se...

Postat

Hej!

Jag köpte köpte en laptop med instÀllningen att relativt snart köpa en riktig dator, det har jag Ànnu inte gjort!

Har haft den i stan och pÄ landet och dÄ jag inte har körkort hade att slÀpa med en stationÀr dator pÄ bussen varit en

aning omstĂ€ndigt 🙂! Jag har Ă€ven plockat med mig den bĂ€rbara och spelat in hos lite kompisar! Tycker faktiskt "friheten"

kĂ€nns av! Även om man inte sĂ„ vĂ€ldigt ofta kanske Ă„ker runt och spelar in! Mikrofon och litet firewire-ljudkort samt laptop

gÄr ned i ryggsÀcken eller axelvÀska och lurar/na och litet 2-oktavs keyboard bÀr man i en pÄse bredvid! Hade man behövt

slĂ€pa gitarr, bas (och trumset) hade det ju blivit avsevĂ€rt mindre mobilt! Har funkat vĂ€ldigt bra för mig! Är verkligen som

en dröm att kunna öppna upp Cubase och ha tillgĂ„ng till utmĂ€rkta Rhodes, strĂ„kar, kompressor, o.s.v, e.t.c 🙂!

(bortsett ifrÄn att allt med dator & Co som huvudtaget kunnat strula verkat strula för mig - sÄ synd att Frost Àr sÄ satans dyra!)

Postat (redigerat)
(bortsett ifrÄn att allt med dator & Co som huvudtaget kunnat strula verkat strula för mig - sÄ synd att Frost Àr sÄ satans dyra!)

Jag tror att Acer har nÄgon modell med sexpinnars firewire ocksÄ. Och de brukar ha humana priser. Vet dock inte vilken/vilka det gÀller. Men det gÄr vÀl att kolla upp.

En av mina laptopar Àr just en Acer. Och den Àr helt OK. Fyrapinnars firewire pÄ den dock.

Redigerat av Violiner
musik (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Hej!

Köp en laptop som motsvarar en stationÀr pc i sÄ hög grad som möjligt. Studera specifikationer för Frost, Hp och nÄgot mer mÀrke sÄsom kanske Dell och Best.

Kör ett externt ljudkort, och varför inte ett som platsar i pc-cardplatsen? Jag föredrar E-mu 1616 hÀrvid. Komplettera med en extern firewire-hdd. Det Àr inte sant att laptops inte har firewire. Alla har det i princip, men dÄ normalt bara en port och varianten 1394a. Men det rÀcker till, för annars hade inte de grejerna tillverkats, eller hur?! SÀtter du en hdd i firewire och ett ljudkort i pc-cardplats, sÄ behöver de inte samsas om samma port, vilket kan vara en fördel.

Portabel blir du, eftersom det Àr tung att slÀpa pÄ en stationÀr dator, men detta med batteridrift kan du glömma. Men lantstÀllet har vÀl el hoppas jag!

Knökigast blir egentligen detta med instrumenten du pratar om. Ska du spela allt sjÀlv? DÄ Àr det klart att du fÄr kÄnka pÄ allt ocksÄ. Gitarrer, bas, keyboards. Och hur tar du dig dit? Med bil? DÄ gör det vÀl inget kanske...

Jag har en laptop för att med den ta mig till olika platser och dÀr spela in andra medmusikers instrument. Men vÀl dÀr kopplar jag in den pÄ elströmmen sÄklart. Skulle tro att den pallar fem minuters mÄngkanalinspelning av musik. Den pallar i varje fall 1 timmes Word-anvÀndande pÄ batteri. Ingen pc gÄr pÄ batteri om man sysslar med tillrÀckligt krÀvande uppgifter.

😆

:musik

Redigerat av musik
Postat
Jag har en laptop för att med den ta mig till olika platser och dÀr spela in andra medmusikers instrument. Men vÀl dÀr kopplar jag in den pÄ elströmmen sÄklart. Skulle tro att den pallar fem minuters mÄngkanalinspelning av musik. Den pallar i varje fall 1 timmes Word-anvÀndande pÄ batteri. Ingen pc gÄr pÄ batteri om man sysslar med tillrÀckligt krÀvande uppgifter.

Men dÄ mÄste du vÀl ha ett gammalt slitet batteri? För med ett frÀscht batteri kan du vÀl klara tre timmars Word-arbetande, och upp till en timmes musikinspelning?

Postat

Hej!

Jo, tre timmars Word-arbetande och en timme (eller mer) musikinspelning Àr ungefÀr vad min bÀrbara klarar fast anvÀnder alltid nÀt-el!

Postat

HjÀlper suprapappa lite:

Men vad ska man satsa pÄ för keyboard? Lite förslag?

Postat
HjÀlper suprapappa lite:

man tackar och bockar : )

apprĂ„ pĂ„ klaviaturer, fick igĂ„r tillfĂ€lle att spela pĂ„ en gammal Phillips-orgel gissningsvis frĂ„n mitten av 60-talet. VARFÖR GÖR MAN INTE KLAVIATURER SÅ LÄNGRE? den kĂ€ndes hur bra som helst (och dĂ„ Ă€r jag Ă€ndĂ„ inte SÅ kinkig för jag Ă€r ingen skicklig pianist men om man kollar pĂ„ tex. edirol pcr-1 som iofs Ă€r jĂ€ttesmidig sĂ„ Ă€r klaviaturen hemsk i mitt tycke men jag antar att man inte kan fĂ„ allt)

Postat

Hej!

Nej, Edirol PCR-1 har helt vÀrdelösa tangenter som knappt Àr spelbara :rolleyes:!

Och en centimeter i höjdskillnad Àr ju inte sÄ allvarligt ur transport-synpunkt!

Den andra Edirol eller E-muŽs Àr de bÀsta 2-oktavers jag testat!

Postat
Hej!

Dom enda 2-oktavers som finns med bra tangenter Àr vÀl EdirolŽs (Roland) och E-muŽs nya!

Ehm... aha? :rolleyes: "Edirols och E-mus nya"? 😆 Vilka modeller menar du dĂ„?

Postat (redigerat)

Hej!

Edirol-30 var den jag tÀnkte pÄ men den Àr ju alls ej speciellt liten sÄ dÄ blidde det bara E-muŽs Xboard 25 Pro kvar!

M-Audio Oxygen 8 har inte bra tangenter! AppropÄ 2-oktaver sÄ gÄr egentligen smÀrtgrÀnsen vid precis 3 oktaver!

Redigerat av Hans
Postat

En variant Àr ju ibook med inbyggd mick. Det kan man lÀtt ta med sig och skissa med om man behöver spela in nÄt med.. Har ingen sjÀlv dock sÄ vet ej hur bra det blir.

musik (oregistrerad)
Postat

Hej!

MusicNixon & Hans: Nej jag har en riktigt bra HP, deras nÀst bÀsta laptop (av 21 modeller). Problemet Àr dock att en processor i en laptop pÄ 3.2 GHz drar sÄ mycket mer Àn en Centrino 1.7 GHz bara...

SÄ en timme Word Àr vad den pallar. FÀrskheten till trots.

:rolleyes:

Postat
Hej!

MusicNixon & Hans: Nej jag har en riktigt bra HP, deras nÀst bÀsta laptop (av 21 modeller). Problemet Àr dock att en processor i en laptop pÄ 3.2 GHz drar sÄ mycket mer Àn en Centrino 1.7 GHz bara...

SÄ en timme Word Àr vad den pallar. FÀrskheten till trots.

🙂

Kan du inte strypa hastigheten nÀr du jobbar med Word dÄ? 3,2 GHz behövs vÀl inte nÀr du skriver?

Eller krĂ€ver MS Office det nuförtiden? 😛

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.