suprapappa Postat 13 oktober 2005 Postat 13 oktober 2005 hej! jag gĂ„r i funderingar över att Ă€ntligen skaffa mig en laptop. jag har en stationĂ€r burk för musik som Ă€r baserad pĂ„: intel p4 3.0ghz northwood 1gb ddram 400mhz (dual mode) emu 1820m cubase sx2 jag har dock en romantisk dröm om att bara kunna ta med en laptop till landet en vecka och sitta och skriva musik men frĂ„gan Ă€r hur enkelt det Ă€r och hur mobil man blir? man behöver ju trots allt, datorn, klaviatur, ljudkort, mikrofon, ngt att lyssna i (hörlurar antar jag) + kanske gitarr o bas o plötsligt var det en halv studio. vad Ă€r era erfarenheter.....Ă€r det nĂ„gon som har trott att man blir fri som en fĂ„gel och investerat i dylika prylar men kĂ€nnt att det var lite roddigt trots allt? eller Ă€r det jordens befrielse med laptop. jag vet inte om jag behöver en laptop som Ă€r lika kraftig som min stationĂ€ra men har Ă€ndĂ„ lite krav.....jag, som aldrig anvĂ€nt en laptop, tror att det kĂ€nns vĂ€ldligt trĂ„ngt pĂ„ skĂ€rmen med mindre Ă€n 17" widescreen. dessutom skulle jag vilja kunna redigera video pĂ„ den och wlan vore trevligt : ) vet inte om det Ă€r klokast att ha ett separat ljudkort och en klaviatur eller satsa pĂ„ en klaviatur med inbyggt ljudkort. har dock hört att usb-interface inte Ă€r sĂ„ mkt att satsa pĂ„ för att det ökar latencyn.....tĂ€nkte dĂ„ kika pĂ„ klaviaturer med firewire och knallade glatt in pĂ„ estrad (4sound) idag och dĂ„ visste dom bara en klaviatur som hade allt detta, m-audio ozonic. problemet var att den inte var speciellt smidig. dessutom sa dom att pc-laptops inte hanterar firewire...Ă€r detta sant??? jag Ă€r ej beredd att gĂ„ över till macsidan. kalaset dator/klaviatur/ljudkort fĂ„r absolut högst uppgĂ„ till 25.000:- men kan man klara sig vettigt nĂ€rmare 15.000:- sĂ„ Ă€r det att föredra. jag har precis börjat kika pĂ„ detta och har som sagt ingen erfarehet av laptops. har satt ihop en och annan stationĂ€r burk med bra resultat men hĂ€r vet jag inte.....kollade dĂ€rför in frost-datorer men det blir nog för dyrt. det blir nog inte aktuellt att köpa detta förrĂ€n framĂ„t jul sĂ„ om ngn vet ngt om kommande produkter Ă€r detta oxĂ„ intressant. förlĂ„t för att jag alltid skriver sĂ„ lÄÄÄÄnga inlĂ€gg đ± tack för hjĂ€lpen petri
MusicNixon Postat 13 oktober 2005 Postat 13 oktober 2005 Jag skulle satsa pÄ ett Firewire-ljudkort, och ett separat (USB)keyboard. Se till att ljudkortet har MIDI-in sÄ kan du anvÀnda vilken gammal M1 som helst som keyboard. Ofta behöver man ju inte ta med allt heller. Med lite framförhÄllning kanske du kan lÄna grejer pÄ plats. Mickstativ Àr fruktansvÀrt trÄkiga att slÀpa pÄ. Digitalpianon eller gamla synthar med MIDI stÄr lite överallt, och dÄ har man keyboardfrÄgan löst. Mickar, hörlurar, ljudkort och sladdar gÄr ner i en bra vÀska. Sen har du datorn i en axelremsvÀska.
MusicNixon Postat 13 oktober 2005 Postat 13 oktober 2005 PC hanterar Firewire, men kan inte mata enheterna med ström. Det kan göra livet lite surare i mobila sammanhang. Sen kör de flesta PC-tillverkare (alla?) med 4-pinnars-FW som Àr ganska klena. SÄ har jag uppfattat det.
suprapappa Postat 13 oktober 2005 TrĂ„dstartare Postat 13 oktober 2005 tack för svar jo, satt precis o blĂ€ddrade i mm.....eh eller studio menar jag förstĂ„s : ) och kom pĂ„ att det dom nog sa pĂ„ estrad var att pc-laptops inte har 6-pinnars firewire. det Ă€r nog sant att det stĂ„r en massa gamla synthar och skrĂ€par men inte pĂ„ landet, eller inte hos svĂ„ger pĂ„ gotland đ± sĂ„ det blir nog nödvĂ€ndligt med en klaviatur Ă€ndĂ„. glömde sĂ€ga innan att jag nog klarar mig gott med 2 ingĂ„ngar pĂ„ ljudkortet.
Violiner Postat 13 oktober 2005 Postat 13 oktober 2005 Frost ACM kommer eller har kommit med musikdatorer, laptops, med sexpinnars firewire. FrÄgan Àr dock hur lÀnge strömmen i laptopen rÀcker, det ÄterstÄr att se...
Hans Postat 13 oktober 2005 Postat 13 oktober 2005 Hej! Jag köpte köpte en laptop med instĂ€llningen att relativt snart köpa en riktig dator, det har jag Ă€nnu inte gjort! Har haft den i stan och pĂ„ landet och dĂ„ jag inte har körkort hade att slĂ€pa med en stationĂ€r dator pĂ„ bussen varit en aning omstĂ€ndigt đ! Jag har Ă€ven plockat med mig den bĂ€rbara och spelat in hos lite kompisar! Tycker faktiskt "friheten" kĂ€nns av! Ăven om man inte sĂ„ vĂ€ldigt ofta kanske Ă„ker runt och spelar in! Mikrofon och litet firewire-ljudkort samt laptop gĂ„r ned i ryggsĂ€cken eller axelvĂ€ska och lurar/na och litet 2-oktavs keyboard bĂ€r man i en pĂ„se bredvid! Hade man behövt slĂ€pa gitarr, bas (och trumset) hade det ju blivit avsevĂ€rt mindre mobilt! Har funkat vĂ€ldigt bra för mig! Ăr verkligen som en dröm att kunna öppna upp Cubase och ha tillgĂ„ng till utmĂ€rkta Rhodes, strĂ„kar, kompressor, o.s.v, e.t.c đ! (bortsett ifrĂ„n att allt med dator & Co som huvudtaget kunnat strula verkat strula för mig - sĂ„ synd att Frost Ă€r sĂ„ satans dyra!)
Violiner Postat 13 oktober 2005 Postat 13 oktober 2005 (redigerat) (bortsett ifrÄn att allt med dator & Co som huvudtaget kunnat strula verkat strula för mig - sÄ synd att Frost Àr sÄ satans dyra!) Jag tror att Acer har nÄgon modell med sexpinnars firewire ocksÄ. Och de brukar ha humana priser. Vet dock inte vilken/vilka det gÀller. Men det gÄr vÀl att kolla upp. En av mina laptopar Àr just en Acer. Och den Àr helt OK. Fyrapinnars firewire pÄ den dock. Redigerat 13 oktober 2005 av Violiner
musik (oregistrerad) Postat 13 oktober 2005 Postat 13 oktober 2005 (redigerat) Hej! Köp en laptop som motsvarar en stationĂ€r pc i sĂ„ hög grad som möjligt. Studera specifikationer för Frost, Hp och nĂ„got mer mĂ€rke sĂ„som kanske Dell och Best. Kör ett externt ljudkort, och varför inte ett som platsar i pc-cardplatsen? Jag föredrar E-mu 1616 hĂ€rvid. Komplettera med en extern firewire-hdd. Det Ă€r inte sant att laptops inte har firewire. Alla har det i princip, men dĂ„ normalt bara en port och varianten 1394a. Men det rĂ€cker till, för annars hade inte de grejerna tillverkats, eller hur?! SĂ€tter du en hdd i firewire och ett ljudkort i pc-cardplats, sĂ„ behöver de inte samsas om samma port, vilket kan vara en fördel. Portabel blir du, eftersom det Ă€r tung att slĂ€pa pĂ„ en stationĂ€r dator, men detta med batteridrift kan du glömma. Men lantstĂ€llet har vĂ€l el hoppas jag! Knökigast blir egentligen detta med instrumenten du pratar om. Ska du spela allt sjĂ€lv? DĂ„ Ă€r det klart att du fĂ„r kĂ„nka pĂ„ allt ocksĂ„. Gitarrer, bas, keyboards. Och hur tar du dig dit? Med bil? DĂ„ gör det vĂ€l inget kanske... Jag har en laptop för att med den ta mig till olika platser och dĂ€r spela in andra medmusikers instrument. Men vĂ€l dĂ€r kopplar jag in den pĂ„ elströmmen sĂ„klart. Skulle tro att den pallar fem minuters mĂ„ngkanalinspelning av musik. Den pallar i varje fall 1 timmes Word-anvĂ€ndande pĂ„ batteri. Ingen pc gĂ„r pĂ„ batteri om man sysslar med tillrĂ€ckligt krĂ€vande uppgifter. đ :musik Redigerat 13 oktober 2005 av musik
MusicNixon Postat 14 oktober 2005 Postat 14 oktober 2005 Jag har en laptop för att med den ta mig till olika platser och dÀr spela in andra medmusikers instrument. Men vÀl dÀr kopplar jag in den pÄ elströmmen sÄklart. Skulle tro att den pallar fem minuters mÄngkanalinspelning av musik. Den pallar i varje fall 1 timmes Word-anvÀndande pÄ batteri. Ingen pc gÄr pÄ batteri om man sysslar med tillrÀckligt krÀvande uppgifter. Men dÄ mÄste du vÀl ha ett gammalt slitet batteri? För med ett frÀscht batteri kan du vÀl klara tre timmars Word-arbetande, och upp till en timmes musikinspelning?
Hans Postat 15 oktober 2005 Postat 15 oktober 2005 Hej! Jo, tre timmars Word-arbetande och en timme (eller mer) musikinspelning Àr ungefÀr vad min bÀrbara klarar fast anvÀnder alltid nÀt-el!
iHz Postat 16 oktober 2005 Postat 16 oktober 2005 HjÀlper suprapappa lite: Men vad ska man satsa pÄ för keyboard? Lite förslag?
Hans Postat 16 oktober 2005 Postat 16 oktober 2005 Hej! Dom enda 2-oktavers som finns med bra tangenter Àr vÀl EdirolŽs (Roland) och E-muŽs nya!
suprapappa Postat 16 oktober 2005 TrĂ„dstartare Postat 16 oktober 2005 HjĂ€lper suprapappa lite: man tackar och bockar : ) apprĂ„ pĂ„ klaviaturer, fick igĂ„r tillfĂ€lle att spela pĂ„ en gammal Phillips-orgel gissningsvis frĂ„n mitten av 60-talet. VARFĂR GĂR MAN INTE KLAVIATURER SĂ LĂNGRE? den kĂ€ndes hur bra som helst (och dĂ„ Ă€r jag Ă€ndĂ„ inte SĂ kinkig för jag Ă€r ingen skicklig pianist men om man kollar pĂ„ tex. edirol pcr-1 som iofs Ă€r jĂ€ttesmidig sĂ„ Ă€r klaviaturen hemsk i mitt tycke men jag antar att man inte kan fĂ„ allt)
Hans Postat 16 oktober 2005 Postat 16 oktober 2005 Hej! Nej, Edirol PCR-1 har helt vÀrdelösa tangenter som knappt Àr spelbara ! Och en centimeter i höjdskillnad Àr ju inte sÄ allvarligt ur transport-synpunkt! Den andra Edirol eller E-muŽs Àr de bÀsta 2-oktavers jag testat!
suprapappa Postat 16 oktober 2005 TrÄdstartare Postat 16 oktober 2005 hallÄ Hans! tack för dina svar. ska kolla upp dom klaviaturerna petri
iHz Postat 16 oktober 2005 Postat 16 oktober 2005 Hej! Dom enda 2-oktavers som finns med bra tangenter Ă€r vĂ€l EdirolÂŽs (Roland) och E-muÂŽs nya! Ehm... aha? "Edirols och E-mus nya"? đ Vilka modeller menar du dĂ„?
Hans Postat 16 oktober 2005 Postat 16 oktober 2005 (redigerat) Hej! Edirol-30 var den jag tÀnkte pÄ men den Àr ju alls ej speciellt liten sÄ dÄ blidde det bara E-muŽs Xboard 25 Pro kvar! M-Audio Oxygen 8 har inte bra tangenter! AppropÄ 2-oktaver sÄ gÄr egentligen smÀrtgrÀnsen vid precis 3 oktaver! Redigerat 16 oktober 2005 av Hans
bergis Postat 16 oktober 2005 Postat 16 oktober 2005 En variant Àr ju ibook med inbyggd mick. Det kan man lÀtt ta med sig och skissa med om man behöver spela in nÄt med.. Har ingen sjÀlv dock sÄ vet ej hur bra det blir.
musik (oregistrerad) Postat 16 oktober 2005 Postat 16 oktober 2005 Hej! MusicNixon & Hans: Nej jag har en riktigt bra HP, deras nÀst bÀsta laptop (av 21 modeller). Problemet Àr dock att en processor i en laptop pÄ 3.2 GHz drar sÄ mycket mer Àn en Centrino 1.7 GHz bara... SÄ en timme Word Àr vad den pallar. FÀrskheten till trots. :musik
MusicNixon Postat 16 oktober 2005 Postat 16 oktober 2005 Hej! MusicNixon & Hans: Nej jag har en riktigt bra HP, deras nĂ€st bĂ€sta laptop (av 21 modeller). Problemet Ă€r dock att en processor i en laptop pĂ„ 3.2 GHz drar sĂ„ mycket mer Ă€n en Centrino 1.7 GHz bara... SĂ„ en timme Word Ă€r vad den pallar. FĂ€rskheten till trots. đ :musik Kan du inte strypa hastigheten nĂ€r du jobbar med Word dĂ„? 3,2 GHz behövs vĂ€l inte nĂ€r du skriver? Eller krĂ€ver MS Office det nuförtiden? đ
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.