Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

Sitter o funderar på live-spelning av elektronisk musik och hittar inget tidigare skrivet om detta.

Har tidigare spelat en del live i band med traditionell line up and I liked it a lot. Det jag är ute efter, eller undrar över, är hur många löser detta när det gäller elektroniska saker?

Jag söker ett bra och smidigt sätt att i realtid "tweaka", lägga till och ta bort samplingar och förändra ljudbilden mm.

Jag misstänker att många använder dat-spelare som är kopplat till mixerbord och div effekter, iaf är det vad jag tror att jag har sett vid liveframträdanden. Hur funkar det? Känns som om det skulle bli en del pengar om man ska skaffa alla sådana prylar. Något billigare alternativ?

Jag använder Reason och Logic på laptop mycket men jag tror det skulle bli lite stelt och inflexiblet att endast använda detta utan någon extern enhet. Vad skulle kunna vara nästa steg för mig?

Nu drar jag till London, Hit mä me svar så blir jag glad!

//vic

Annons
Posted (edited)

Jag spelar med ett band där vi har en MPC, som spelar upp bakgrunder. Utöver det finns ett gäng knappar där man kan slå på och av spår och "oneshot" samplingar. Det är inte jag som styr den så jag har inte jättemycket koll på vilka tweekmöjligheter som finns i realtid, en hel del tror jag. Men jag vet att man kan koppla midipedaler, ex Behringer FCP1010 till den för att styra med fötterna.

[edit] såg just att du ville ha ett billigare alternativ, MPC kostar nog närmare 10 papp... Kan vara en bra ide att kolla Ableton först då. Det använder jag själv och funkar till det mesta. Fördelen med MPC:n är ju att det är så behändigt, att bara slå på den och trycka på play liksom...

Edited by silkwood