Jump to content
Annons

Få rätt volymer


Linus Aegman

Recommended Posts

Hej, har gjort låt i cubase med massa spår.

I cubasemixern så klipper låten inte. Men jag kan typ höra småklonkanden en 3-4 gånger när trummor o dist drar på. Men det är ända inge klipp.

Trummorna är samplignar som är använda i ett midispår , jag ser att de drar upp rätt mkt i mixern utan att det är speciellt hög volym. aja..sen när ja gör om låten till mp3 så hörs klonklandena mera.

Kan någon förklara vad som rä fel o hur d kan åtgärdas, tack!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Nu hörde jag inte något tydligt klonk, men det låter åtminstone som, vid den punkten du anger tidsmässigt, att det är ett anslag på piano, vänster cymbal och övertoner från den distade gitarren som sammantaget gör att en frekvens spiller över.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lundin. kan man göra någonting åt det?

😱 ..mixa om de ljuden jag nämner om det är de som gör att det klonkar.

Alternativet är att minska "klonkfrekvensen" i t.e.x cymbalen och/eller pianot så gitarren ligger där ensam. ( eftersom gitarren spelar ett solo bör den vara i fokus.)

Alternativ 2 är att byta ljud på pianot och/eller cymbalen.

Jag tror personligen på att byta ljud till andra så du slipper EQ'a för mycket, men om grundljudet är bra skulle jag istället EQ'a ljuden och ge dem egna utrymmen i mixen.

Svårt läge, men inte omöjligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...