Jump to content
Annons

50 eller 100 Hz? HD-TV?


musik (oregistrerad)

Recommended Posts

musik (oregistrerad)

Hej!

Min TV är 16 år gammal. Hela bakplattan med Scartisarna håller på att lossna och powerknappen är fastsatt med ett grått starkt matt-tejp. Dessutom fås ingen bild i Scart 2 alls. Läge för ett byte kanske?

Funderade då på detta med 50 Hz eller 100 Hz. Trodde att det senare gav bättre bild, men har idag läst rapport efter rapport på Nätet om att 100 Hz är sämre på en sak, nämligen att tekniken lättare ger felaktiga vertikala ränder upptill i bilden, som stör. Det krävs en extremt noggrannt byggd och dyr 100 Hz:are för att detta inte ska inträffa, menar expertisen i butiker och annorstädes. Sant?

Att skaffa en Plasma-TV som är HD-TV klar är en överloppsgärning verkar det som. Tekniken kräver att man köper en ny Digitalbox som inte ens finns på marknaden ännu och inga kanaler för tekniken sänder ännu. Dock medger Panasonic (inside info) att år 2017 (!!!, ja det är sant), är året då första kanalen kommer att köra detta och det kommer då att vara en betalkanal inom Canal Plus, och vi vet ju vad den kostar extra per månad idag redan. Inga andra kanaler är planerade att utnyttja den kommande HD-TV-tekniken i dagsläget. Dessutom måste man köpa en ny DVD-Recorder för att fullt ut dra nytta av tekniken sa de mig också, liksom en ny Receiver och surroundanläggning (om man nu har sån)...

Lutar åt en 50 eller 100-Hertzare under tiden...

🙂

:musik

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
[...]Dock medger Panasonic (inside info) att år 2017 (!!!, ja det är sant), är året då första kanalen kommer att köra detta och det kommer då att vara en betalkanal inom Canal Plus, och vi vet ju vad den kostar extra per månad idag redan. Inga andra kanaler är planerade att utnyttja den kommande HD-TV-tekniken i dagsläget. [...]

Det här måste vara så fel det kan bli. Det hoppas jag iaf.

Är helt säker på att jag läst nåt om HDTV-sändningar i europa för nåt år sen. Sällsynt men ändå.

Ska försöka gräva fram det jag läst...

Edit: Förresten... Vad har Panasonic ens att göra med TV-sändningar?

Redigerat av Jocke
Link to comment
Dela på andra sajter

Vi går ut lite försiktigt med denna kungörelse.

Premiär för HDTV i september.

Canal+ startar den 1 september, i samarbete med CanalDigital, Nordens första HDTV-kanal.

Tablån kommer till en början att ge ett påvert intryck, fyra-fem filmer dagligen samt ev någon sportsändning.

HDTV kommer endast att kunna ses via parabol och förutom en TV-apparat som är helt klar för HDTV behövs också en satellitmottagare som klarar tekniken.

/källa Frank Östergren, Aftonbladets TV-bilaga/

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hmm. Det var den främste tekniker som en känd elektronikkedja har enligt dem själva, och som har veckovisa kontakter med Panasonics fsg, utvecklingsavdelning och support, förutom alla mässor.

Han sa vidare: "Egentligen skulle jag ju säga att HD-TV kommer att komma om ett par år redan eller ännu hellre säga att det redan finns, för att få dig att köpa en av dessa fina plasmaTV:s här som vi har, bara för att få sålt. Men det är ju inte sant! Därför står jag helt på din sida och tycker du ska välja en "vanlig" widescreen TV. Många köper en Plasma-TV bara för utseendets skull.... Logotypen HD ready betyder egentligen ingenting annat än att den kommer att fungera (förhoppningsvis (tystare röst)) om 12 år, när tekniken finns på riktigt och den enda kanalen börjar sända! Men då är det ju inte säkert att TV:n är hel längre... (skratt)".

🙂

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Men vad är det för speciellt med HD-sändningar förutom formatet på bilden då? *funderar*

De flesta DVD-filmer är väl i HD-format?

/Daniel

Det är snäppet bättre bild. 😲

Dagens digital-tv kräver ca 8 megabit per sekund och en HDTV-ström kräver ca 20 megabit per sekund.

Fan va svårt det är att hitta det jag söker ang. befintliga HDTV-sändningar. Är för dåligt insatt för att veta. Men Canal+ ska ju ha börjat sända HDTV i mindre skala i en egen kanal den 1 september som jag citerade ovan. Känner dock inte till nåt om det.

Letar nu upp lite trådar på Prisjakt där även musik borde kunna läsa sig mätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

www.hdtvforum.nu

HDTV tidslinje 😲

Lite lätta jämförelser mellan DVD och HD kan du kolla här. Noteras bör att det är stillbilder som inte på något vis gör skillnaden rättvisa. Klicka på bilderna för större upplösning.

Men för att återgå till ursprungsfrågan så håller jag med om att det är lite tidigt för Svenssons att gotta sig i HD och HDTV likväl finns möjligheten att göra det för intresserade teknikfreaks och gearheads. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Musik, köp för fan inte en 50-hertsare. Den är MYCKET sämre. Bilden uppdateras ju dubbelt så fort på en 100-hertsare, du får inte alls så mycket flimmer. När det gäller plasma så måste du upp till minst dubbla priset på en 32-tummare för att få samma bild som en BRA 100-hertsare. Jag köpte min 32-tums 100Hz för några månader sedan för 14 papp, och för att få lika bra bild på en plasma behövde jag ge 29 papp (mina ögon är kanske inte dom bästa men man måste se dom bredvid varandra, då är det inget snack om saken). Dom billiga plasma-TV-apparaterna har ju sämre upplösning än en gammal 15-tums datorskärm.

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

14 tusen för en vanlig 32 tums 100-Hertzare? Var det en fin Sony?

Nu har jag läst så förbaskat mycket klagomål på 100 Hertzare under rubriken "Omdömen" i prisjakt och på ett Forum för TV jag råkade hamna i, att jag imorgon dag måste bedöma detta själv på plats i någon butik.

P.s. Har pillat med min alldeles för långa antennkabel här nu (15 meter?), men inte får jag väck radiostörningarna för det. Nu har jag dock fått färgbild på Extern 1 (Scart 1) av nån konstig anledning. Troligen ligger växeln fel i kåken här, för alla analoga kanaler visar ett jäkla brus hela tiden dessutom just nu... d.s

😱

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

14 tusen för en vanlig 32 tums 100-Hertzare? Var det en fin Sony?

Nu har jag läst så förbaskat mycket klagomål på 100 Hertzare under rubriken "Omdömen" i prisjakt och på ett Forum för TV jag råkade hamna i, att jag imorgon dag måste bedöma detta själv på plats i någon butik.

P.s. Har pillat med min alldeles för långa antennkabel här nu (15 meter?), men inte får jag väck radiostörningarna för det. Nu har jag dock fått färgbild på Extern 1 (Scart 1) av nån konstig anledning. Troligen ligger växeln fel i kåken här, för alla analoga kanaler visar ett jäkla brus hela tiden dessutom just nu... d.s

😱

:musik

Panasonic Quintrix SR Acuity heter den. Lär ha alla bildförbättringspillimojer som finns. Men det viktiga är att du tittar själv och väljer det du själv tycker är bäst. Jag tyckte den hade bäst bild i förhållande till priset (och jag är jädrigt nöjd än så länge).

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Dock medger Panasonic (inside info) att år 2017, är året då första kanalen kommer att köra detta och det kommer då att vara en betalkanal inom Canal Plus,

😱

- Inom bigga businessen är det kvartal och år som gäller! 2017, om mer än ett decenium 😱? Då kanske varken Canal Plus, Panasonic eller

ens jorden finns längre, är somså dom tänker!

Link to comment
Dela på andra sajter

Fan vad jag snurrade in på HDTV då. Du ville ju egentligen bara ersätta din 16 år gamla TV.

En 100 Hz 32" widescreen CRT för en 5-6 kkr är nog det rationella valet enligt mig.

Själv är jag sugen på en 32" LCD som skulle få dubbla som skärm till datorn med native upplösning på 1366*768 , bygga en HTPC och banna allt vad analoga signaler heter. En Skantic L7 från Netonnet för 8 kkr på öppet köp kanske...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har för mig att jag läste någonstans, att den digital-TV som man just nu ställer om till i Sverige, inte är lämpad för HDTV... Är det korrekt, så är det ganska meningslöst för de flesta att köpa en HDTV-TV i nuläget. Rätta mig gärna om jag har fel. Jag har kabel-TV, så jag behöver inte bry mig - och har därför inte satt mig in i alla detaljer... 🙂

Jag är otroligt nöjd med min Philips 100Hz-TV. Den är omkring 5 år gammal, men bilden är verkligen bra - så 100Hz rekommenderar jag absolut. Det är fruktansvärt irriterande att titta på en 50Hz-TV om man har haft en 100Hz ett tag. Man undrar vad det är för fel på bilden... 😉🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har för mig att jag läste någonstans, att den digital-TV som man just nu ställer om till i Sverige, inte är lämpad för HDTV... Är det korrekt, så är det ganska meningslöst för de flesta att köpa en HDTV-TV i nuläget. Rätta mig gärna om jag har fel. Jag har kabel-TV, så jag behöver inte bry mig - och har därför inte satt mig in i alla detaljer... 🙂

[...]

Att döma av den här ganska röriga tråden verkar det ligga något i det du säger men verkar ändå vara ett problem som går att lösa så vitt jag förstår. Men det är inte så jävla vitt. :rolleyes:

Edit: Och som jag insinuerade i tidigare inlägg verkar HDTV för svenskar i dagsläget vara tillgängligt enbart för inbitna fantaster som orkar mecka med HTPC och den djungeln. HDTV-material verkar inte finnas i överflöd. Canal Digitals C more HD, eller vad den heter, verkar vara den enda svenska HDTV-kanalen just nu. Sen får man vända sig utomlands för att kunna köpa HD-DVD:er.

Redigerat av Jocke
Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Jag fick det bekräftat idag. År 2017 är det som gäller. Jag var runt på en del större ställen idag. Tyckte också att den där Philips:en 28" wide för 2800 kr liksom särskilt den nya skitsnygga dito för 3500 kr var prisvärda. Gjorde ett-till-ett-jämförelser med 100 Hertzare precis bredvid. Märkte inte så stor skillnad, även om en Panasonic Quintrix och en Daewoo faktiskt, av alla märken, var snäppet bättre betr. bilden. Men då kostade ju dessa det dubbla kanske.

Allra helst skulle jag vilja ha en Sony WEGA Plasma 42" för 17.000 kr. Sexigt snygg.

Sedan måste man ju till sist beakta hur mycket man ser på tv också. Jag ser 1-2 program per vecka inkluderat alla nyhetssändningar och fotbollsmatcher. Ni fattar! Vad behöver JAG för tv då?

Seriös slutfråga: Om jag ska koppla min laptop till tv:n i något sammanhang, ger en 100 Hertzare bättre resultat då än en 50 Hertzare? Jag provade nämligen att koppla till den sistnämnda och man kunde inte läsa texten "På skrivbordet" eller knappast i "Word". Kanske är det också så att det är först när man köper någon av de dyrare 100 Hertzarna, som skillnaden blir mer uppenbar gentemot en 50 Hertzare? 10.000 kr kanske krävs? Och det är klart, det är ju mycket mer än 3500 kr...

😏

:musik

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Jo, de sa OCKSÅ att det är år 2017 som gäller för det år då den allra första kanalen för HD-TV ska kunna bli tillgänglig för svenskarna, och att det då rör sig om en kanal inom Canal Plus. Detta skrev jag i inledningsanförandet.

Sedan vill jag säga att det är högst individuellt detta med hur man uppfattar 50 Hertz och 100 Hertz på en TV. Dessa siffror anger endast hur ofta bilden uppdateras på en TV i sekunden. Medicinskt sett lär det vara så att merparten kan uppfatta svängningar härvid på 70 Hertz, d.v.s. uppdateras bilden färre gånger än 70/sek så kan det uppfattas som störande! Vad man dock ska veta är att det från en person till en annan kan variera väldigt mycket. Per a 55 kanske uppfattar det som störande om bilden uppdateras ända upp till 89 gånger i sekunden (varför han MÅSTE ha en 100 Hertz-TV), medan jag kanske uppfattar det som störande bara om bilden uppdateras färre gånger än 49 per sekund.

Däremot uppfattar jag 11 hertz beträffande ljud, vilket är mycket märkligt! Eller också hänger det ihop med bild... 😏

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Jo, de sa OCKSÅ att det är år 2017 som gäller för det år då den allra första kanalen för HD-TV ska kunna bli tillgänglig för svenskarna, och att det då rör sig om en kanal inom Canal Plus. Detta skrev jag i inledningsanförandet. [...]

Hej musik!

Ser du mig? Ser du mina inlägg? Det är bara skitsnack det du skriver.

Den första svenska HDTV-kanalen är tillgänglig just i detta nu och har så varit sen 1 september 2005.

Om du överhuvudtaget är intresserad kan du läsa mina tidigare inlägg. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Förresten, Hegobald är säkert sjukligt insatt i det här. Nån som kan ropa på honom?

*haha* Ok.. Helt insatt är jag inte inom alla frågor men några kan jag minnsan.

50HZ versus 100 Hz.. Självklart ska du välja en 100Hz tv i dagens läge.

Vet inte vars du har hört att det kan vara problem med 100HZ??? Det är helt enkelt moderna teknik och det funkar i dag. Kan tänka mig att nån billigare koreansk TV kan ha problem att synka CRT-röret på 100 HZ men väljer du en märkes-tv typ Philips, Sony, Panasonic etc så ska det inte vara nåt problem... För övrigt är det bara att titta och jämföra.. Man köper ju inte grisen i säcken heller.

Så var det det där med HDTV och år 2017??? Vilket pucko har sagt det? HDTV sänds minsan i dagens läge redan. Info från Canal Digital

Däremot är det som så att HDTV kräver större bandbredd... SVT komer att börja testa HDTV via marksända digitalnätet nästa år

Vill du överhuvdutaget ha köpråd och info angående HDTV så läs mera här

Ha en bra dag nu! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Jo jag har läst inläggen! Men jag bara redogör för vad tre av de fyra största hemelektronikkedjornas huvudansvariga tekniker och/eller marknadsansvariga representanter svarat mig!! Dessutom är ju Panasonic som företag mycket verksamt i utvecklingen av den nya tekniken och det är nog troligen främst vad som sagts från deras håll som påverkat Expert, SIBA och Elgiganten. Det är ju från Panasonic informationen kommit om år 2017. Samtliga tre representanter ovan tog dessutom Claes parti och menade att det svenska digitalnätet inte är ämnat för HDTV ännu på långa vägar.

hegobald: Det är kanske främst Philips som fått enormt mycket kritik, det ska tydligen finnas vertikala ränder upptill. Jag ringde nyss Onoff för att fråga om en annons jag sett, där det underförstått stod något om att de inte kan garantera att det enbart är oanvända apparater som säljes för de priser som angetts, utan att det även kan röra sig om servade ex, demoex och returer. När det gällde returerna just för 100 Hertzare i olika modeller så berättade de att de i princip för alla modeller åtminstone får någon retur, då kunden uppfattar det som ett fel, även om de själva då försöker förklara att det är ett synbart raster och egentligen inget "fel". Fenomenet är vanligare på 100 Hertzare. I övrigt har jag läst länkarna och tittat på Prisjakt.se och kollat recensioner och omdömen där och på andra platser.

Min personliga test igår visade mig att jag inte tyckte det var mycket stor skillnad mellan teknikerna 50 och 100 Hertz. Dock finns en skillnad.

😉

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Tekniken kräver att man köper en ny Digitalbox som inte ens finns på marknaden ännu och inga kanaler för tekniken sänder ännu.

Ja och nej. Det beror på om du menar satellit eller marksänd digital-TV.

Mottagare för marksänd digital-TV (DVB-T) använder MPEG-2 idag, men när det ska börjas sända HDTV-kanaler i marknätet kommer det kräva MPEG-4 eftersom HDTV tar mycket mer bandbredd. Idag finns det inga mottagare som kan koda av MPEG-4, eftersom folk knappt vill betala för en box som klarar dagens kanaler. 😉

För satellit, DVB-S, finns det boxar som klarar HDTV. Men de är fortfarande ovanliga och dyra.

Jag skulle tro att det finns fler svenskar som tom. har en DAB-radio än som har en HDTV-box. 🙂

Euro1080 var bland de första kanalerna i Europa. Canal Digital sänder, som redan sagts, HD-kanalen C More HD. När SVT ska starta HDTV-sändningar, kommer dessa att bli satellitkanaler alternativt bredbands-tv, eftersom marksända boxar för MPEG-4 kommer dröja många år. Det är kanske DÄRIFRÅN Panasonic fått året 2017? 😉

Off topic:

Jag skulle gärna ha en vägg-TV, ifall den hade HDTV. Annars får det vara.

Idag skulle jag hellre köpa en "gammaldags" TV med plant bildrör. En 42" plasmaskärm med upplösningen 852x480? Skulle de vara något att ha?

480 linjer har man i USA (NTSC). Här i Europa har vi 576 linjer (PAL) och därför kommer vägg-TV:n med 852x480 att ha sämre upplösning än min gamla TV.

Förresten, nån som vill tävla om att bli testpilot av HDTV med Pioneer-plasma och C More HD? 🙂

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Vectro: Kul vore om man kunde varit testpilot kanske. Har ingen parabol dock. Ska ni deltaga LÄS DET FINSTILTA! Pioneer ...bra grejer!

🙂

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

[...]

Off topic:

Jag skulle gärna ha en vägg-TV, ifall den hade HDTV. Annars får det vara.

Idag skulle jag hellre köpa en "gammaldags" TV med plant bildrör. En 42" plasmaskärm med upplösningen 852x480? Skulle de vara något att ha?

480 linjer har man i USA (NTSC). Här i Europa har vi 576 linjer (PAL) och därför kommer vägg-TV:n med 852x480 att ha sämre upplösning än min gamla TV.

Förresten, nån som vill tävla om att bli testpilot av HDTV med Pioneer-plasma och C More HD? 🙂

Jag är nu med i tävlingen! 😮 Tack för tipset.

Är du säker på att det blir lägre upplösning med en lågupplöst plasma än med en gammal CRT? Är osäker på om man kan direkt "översätta" de 480 pixlarna till 480 linjer. Har väl med interlacing och sån skit att göra också... 😱

Inte vet jag.

Har försökt sätta mig in lite i HDTV och de nya TV-apparaterna i helgen, men blir bara mindre klok för varje ord jag läser.

Sen är det ju en massa mer krux man bör ta i beaktning innan man handlar. T.ex. vad man ska ha den till / vilka signalkällor man kommer mata den med, i vilken prisklass man lägger sig, ens personliga preferenser när det kommer till färgblödning/-återgivning och vidare negativa egenskaper en plasma fortfarande dras med. Och det verkar inte heller det lättaste att prova ut den TV man vill ha eftersom att de stora butikerna för det mesta har sina apparater kopplade till samma crappy analogkälla så alla ser kassa ut.

Nä, jag ger upp. Mina halvtrasiga 28-tummare får stå kvar ett tag till.

Edit: Hade det inte varit för att geometrifel verkar vara ett vanligt problem både på amerikanska och europeiska versionen hade den här legat risig till dock.

Redigerat av Jocke
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...