Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag lyckas inte fÄ split-funktionen pÄ tangentbordet att fungera. Vet inte om jag gör fel vid kanalinstÀllningen pÄ keyboarden eller om problemet Àr en instÀllning i Cubase.

Det verkar som om klaviaturen sÀnder pÄ alla kanaler samtidigt eller som om Cubase tar emot pÄ alla kanaler pÄ en gÄng.

Kan nÄgon hjÀlpa mig?

Annons
Postat

Problemet Àr löst, hittade lösningen pÄ ett tyskt forum:

1) Kanalen som keyboarden sÀnder pÄ stÀlls in pÄ keyboarden med CHANNELknappen, tex channel 1. Default Àr channel 1. StÀll in kanal 1!

2) Markera ett mottagande track i Cubase, tex nr1. I mottagande track i Cubase mÄste man filtera bort alla andra kanaler Àn den sam keyboarden sÀnder pÄ med INPUT TRANSFORMER, som öppnas med en sÀrskild knapp (ormformad pil) i Inspector. VÀlj LOCAL. VÀlj lÀge FILTER. Det finns en fÀrdig PRESET för att filtera fram channel 1. VÀlj en modul. Aktivera samma modul. StÀng fönstret.

3) Kontrollera att keybordljudet hörs via det track du filterar. Det mÄste vara markerat och den röda knappen mÄste lysa.

4) stÀll om keyboarden sÄ att den sÀnder pÄ channel 2.

5) Markera ett nytt mottagande track i Cubase, tex nr2. StÀll in INPUT TRANSFORMER pÄ motsvarande sÀtt. Filtrera fram channel 2. Kolla att keyborden hörs via ditt nya track.

6)StÀll tillbaka keyboarden sÄ att den sÀnder pÄ kanal 1 igen. Tryck pÄ SPLIT-knappen. Nu skickas den vÀnstra klaviaturhalvans midisignaler via channel 1, och den högra delens signaler via channel 2.

7) Markera dina bÄda filterande tracks i Cubase. BÄda röda knapparna mÄste lysa.

8) Spela! Nu bör splitfunktionen fungera.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.