Jump to content
Annons

Energioptimering Cubas/Reason

Recommended Posts

Squid (oregistrerad)
Postat

Helloj !

Jag har en mac G5 enkel 1.6 GHz med 1.5 Gb RAM, och kör Cubase SX1

Jag rewirar den med Reason men all processorkraft Ă€ts upp direkt av Reason (Ă€ven nĂ€r jag tar bort sĂ„ngspĂ„ren i Cubase). Är detta rimligt? Vad kan jag i sĂ„ fall göra för att spara energi?

tanx

H

Annons
Postat

orimligt att ha en G5 med sx1!

😉

jag tror att rewire har blivit bÀttre sen sx2.

dags att uppgradera, tror jag. kÀnns riktigt konstigt annars

Squid (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Hur Ă€r SX1 en "omöjlig" kombination med G5? 😕

Ang. maximal belastning pÄ Reason. Hur ska jag fördela belastningen menar ni? Kan man göra bÀttre instÀllningar eller pallar inte min processor helt enkelt ?

Redigerat av Squid
Postat

lÄter skumt. ja kör samma grej med min G4:a 1,25 ghz single och det funkar utmÀrkt. kan va instÀllningarna i cubase, ja minns inte va de heter men finns under Device tror jag. Det Àr instÀllningarna som pÄverkar latencyn. Ja ska kolla nÀr ja kommer till studion Ä Äterkommer med ett vettigare svar.

ja kör reason 3 som drar bra mycket mer processor Àn 2.5:an.

Squid (oregistrerad)
Postat

Ja det kÀnns lite som att det Àr instÀllningarna . . . eller vad vet jag, jag kanske har för mycket effekter pÄ i bÄda programmen?

I SX under SysteminstÀllningarna (Device setup) finns ju lite innstÀllningar man kan göra.

Ex.v. under Multitrack har jag följande vÀrden:

Antal diskbuffrar-6 (vad innebÀr dessa)

diskbufferstorkel-256 kb (vad innebÀr dessa)

Audiobuffer-256 samplingar (vad innebÀr dessa)

För övrigt vilken Àr er rekomendation av latency kompensationen (i ms)?

(För övrigt suger Cubasemanualen)

Sedan finns en speciell instÀllningsmeny för Reason, men inga parametrar att stÀlla in-tomt.

I slaven (Reason) har jag stÀllt in "oÀndligt" utnyttjande av CPU samt 512 audiobuffert samplingar

NÄgot jag ska Àndra pÄ ?

Postat

det beror ju ocksÄ lite pÄ vilka pluggar du kör med i cubase, vissa drar ju processor som aset. I Reason dÀremot brukar det ju funka att köra pÄ med massor innan det tar stopp. men testa Ä Àndra pÄ disc- och audiobuffer. eeehhh...men nu minns ja inte Ät vilket hÄll, men det Àr ju bara att testa.

Å andra sidan sĂ„ Ă€r vĂ€l det defaultvĂ€rdena som Ă€r instĂ€llda Ă„ dĂ„ funkar det för mig.

Ja ska försöka komma ihÄg att kolla upp hur det ser ut pÄ min...(sitter vid en annan dator nu)

Squid (oregistrerad)
Postat

ja kolla gÀrna instÀllningarna . . .

för övrigt har jag mÄnga fx igÄng pÄ rösterna i Cubase, kanske jag ska bussa ihop en del spÄr . . .. . men jag tycker ÀndÄ att det inte borde vara min CPU som Àr svag . . .well well

tanx

/H

Postat

Om jag inte minns fel Àr processorhastigheten frÄn början stÀlld till automatisk pÄ iMacG5, vilket den inte borde vara. GÄ in i SysteminstÀllningar > Strömsparare och Àndra den till högsta sÄ kommer du att fÄ ut lite mer kraft ur din dator.

Postat

ja hade samma instÀllningar som du angÄende disk- och audiobuffer.

om du anvÀnder tredjepartspluggar Àr det förmodligen det som Àr grejen. Men jag kan ÀndÄ ha hyfsat mycket igÄng tycker jag...

latencykompen lÀr vÀl dra en del ocksÄ

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.