Jump to content
Annons

Kan man trigga ljudfiler via Midi via VST plugg?


Dagon

Recommended Posts

Vet någon om det finns en enkel och stabil VST plugg som tillåter mig att ladda säg 10 ljudfiler och trigga dem via midi i Cubase? Givetvis är det stiligt om den tillåter mig att enkelt ladda sparade "set" med filer. Detta är allt den behöver göra och helst skall den vara gratis också.

Jag kör Cubasis VST 5.0 på en PC.

Tack på förhand!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

En sampler - eller om du inte behöver alla funktioner i en sampler, en trumsampler där du kan lägga upp en sampling på varje pad. Det följer väl t o m med en sådan med Cubasis...?

Link to comment
Dela på andra sajter

Sample player är ordet. Jag funderade på att utnyttja den i Cubase, men den jag har har ingen funktion för att skapa egna set så jag måste i så fall lura den med att kopiera in nya samplingar och döpa om dem. Skulle vilja kunna spara undan en bunt samplingar i taget och snabbt kunna ladda dem igen.

Om det finns på Studio CD:n så kan jag ju efterbeställa det numret. Köper lösnummer och sist gick bland annat tidningen oöppnad till en kompis som fyllde år.

Är det någon som har använt en sådan sampleplayer och vet var den finns på nätet är jag himla tacksam 🙂

/Dagon

Link to comment
Dela på andra sajter

synd att du inte kör FL Studio... där finns de en underbar funktion som man kan aktivera så att istället för att spela noterna på klaviaturen så spelar den kanelerna... rätt kul o sitta o 'jamma' 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, det finns så många underbara funktioner som bara finns i ett enda program. Jag vill ha dem allihopa 🙂 Jag håller mig dock till sådant jag har råd att köpa för att hålla systemet stabilt, och nu har jag mina projekt i Cubase... Har till och med lyckats hålla det kompatibelt med andra halvan av bandet som kör Cubase på Mac.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm.. Om du vill ladda wav filer och sedan spara dessa som presets för att snabbt kunna ladda dem igen kan jag väl tipsa om trummaskinen jag gjort. Egentligen är den tänkt för lite mer avancerat användande med filter, modulation och dist för att skapa nya ljud. Men det är väldigt enkelt och rättfram att ladda samplingar och spela upp dem med MIDI klaviaturet också.

http://www.majken.se/twitch

Håller på att planerar en ny version som förhoppningsvis kommer att komma någon gång mot sommaren.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Man tackar för tipset! Det låter som en klockren träff. Har inte haft möjlighet att testa den än eftersom jag är hemifrån för närvarande. Att det finns vidare möjligheter är bara en bonus eftersom jag är förtjust i att lägga effekter på konstiga ljud 😎 Vi släppte precis ifrån oss vår första demo och letar nu nya infallsvinklar och sound. Tack!

Redigerat av Dagon
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...