Jump to content
Annons

CPU på 100%... hela tiden!


Hans

Recommended Posts

Hej!

Datorn var lite trög så jag slog på Aktivitetshanteraren och med internet eller cd så ligger den och slumrar på 0 till 5% men så fort jag

sätter igång Cubase åker den upp på 100%... och stannar där, tills man stänger av Cubase! Mesta verkar funka men allt går lite trögt!

Vad är felet? Slänga datorn? (Måste i och för sig använda den i morgon uti inspelning-syfte och har varken råd eller tid att köpa ny 😄!)

PS Jo, jag kan rabbla alla mina prylar men felet borde väl ligga i nån inställning? För oftast (ibland grr) så funkar det perfekt!

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hej!

Datorn var lite trög så jag slog på Aktivitetshanteraren och med internet eller cd så ligger den och slumrar på 0 till 5% men så fort jag

sätter igång Cubase åker den upp på 100%... och stannar där, tills man stänger av Cubase! Mesta verkar funka men allt går lite trögt!

Vad är felet? Slänga datorn? (Måste i och för sig använda den i morgon uti inspelning-syfte och har varken råd eller tid att köpa ny 🙁!)

PS Jo, jag kan rabbla alla mina prylar men felet borde väl ligga i nån inställning? För oftast (ibland grr) så funkar det perfekt!

Hej jag kör bil.. Oftast då polisen stoppar mig så tappar jag körkortet... Varför då???

Så låter din fråga för mig i alla fall. Du får ta och förklarar lite mer.

"så fort jag

sätter igång Cubase åker den upp på 100%... och stannar där, tills man stänger av Cubase!"

Vad gör du med Cubase då??? Nån VST plugg som hamnat på sniskan kanske?

Vad har du för processor (Mhz) och hur mycket minne har du? Du måste ge oss lite mer att gå på. Comprende? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Kolla i aktivitetshanteraren under processer vilket program det är som kräver den höga cpu-åtgången. Har själv råkat ut för detta problem och då var det iexplore.exe som gjorde att cpu:n gick i taket. Det visade sig att jag hade ett virus i en mapp på datorn och varje gång jag öppnade den så gick cpu:n upp till 100% direkt.

Om det är Cubasesx.exe som kräver så mkt cpu så har du nog nåt virus i cubasemappen och då föresår jag att du installerar om programmet bara och raderar den ursprungliga cubasemappen och sen skapar en ny vid ominstallationen.

Scanna med Norton Antivirus om du har nåt sådant innan du startar cubase så att du har lite cpu till övers. 🙂

Lycka till

Mvh / djonas

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Jo :rolleyes:, jag rabblar väl lite då! (Men som sagt om det funkar perfekt ibland kan det ju knappast vara processorn eller minnet det är fel på, eller hur?)

Processor Centrino 1.6 GHz 2MB Cache, 2048 MB RAM!

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej djonas!

Först... tack 😉!

Jo, cubase tar 99 (%?) och taskmanagern o till 1, allt annat står på noll!

Jag vågar inte installera om Cubase, är rädd att dumma, tröga Q-base aldrig kommer kunna hitta rätt filer till rätt projekt då!

Och att själv leta igenom tusentals filer... 🙂!

Om jag installerar om, kan jag dp spara, audio, edits, vst-plugins-mapparna och flytta tillbaks dom sedan :rolleyes:?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Kollade virus med Norton men den hittade inga!

Har Cubase på en annan extern hårddisk och om jag kör därifrån så är det likadant!

Mätaren i Cubase strår som vanligt, d.v.s. på noll om man inte öppnar ngt!

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Håller som bäst på att installera om men såg vad det antagligen var! När jag titta på Cubase hjälp-pdf-filer så fanns det även

uppdateringar på den sidan o måste tryckt på fel länk för ngn form av uppdatering har i alla fall installerats sig på min dator?

Ska bli spännande och se hur pass smart Cubase nu är i att hitta filerna igen, hoppas, hoppas!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilka filer är det inte Cubase hittar längre, och i vilka scenarios gör den eller gör den inte det?

Jag gissar på samma som Vacum, att det är nån VST-plugg som strular. Prova att tillfälligt döpa om din VSTplugins folder, starta upp Cubase och se vad som händer. Har dock inte testat detta själv, så vet inte hur pass beroende Cubase är av att ha en plugins-folder alls. Alternativt kan du temporärt flytta ut plugg för plugg till en annan folder....

Eller testa att under Devices, Plug-in Information välja Update så att Cubase scannar av pluggarna. Ibland kan man få förklarande felmeddelande här som inte visas vid uppstart av Cubase.

Redigerat av hackeman
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Tack hackeman!

Jag prövade att under Devices, Plug-in Information välja Update men det verka normalt!

Vågar inte döpa om VST-plugins än då jag måste bli klar med en grej till imorgon!

Min dator kan vara den mest störda någonsin, och det irriterande är att trial & error verkligen funkar...

... nu på den 8.e audiomixdown så gick det 😄! Låten blev 2 min 53 sek! Dom 7 försöken innan har den

blivit alltimellan 14 sek till 2 min 3 sek! (Blå markören har varit precis samma hela tiden!)

Link to comment
Dela på andra sajter

Nånting verkar väldigt vingligt med din Cubase installation. Avinstallera helt och hållet och avinstallera även Syncrosoft. Prova sedan att installera om, detta kommer inte att påverka dina VST pluggar och projekt som Cubase bör hitta utan problem om du installerar på samma ställe igen.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Jo fn, när du säger det, datorn frågar rätt ofta (en gång varje/varannan vecka, typ) efter SP2-cd´n så där kan du träffat mitt i prick!

Vad gör man åt det? SP2 måste man väl ha, eller 🙁?

(Datorn skötte sig dock perfekt idag, CPU´n står på 100% men inte minsta lilla glitch eller sprak uti audio-inspelandet!

Den var nog lite rädd för vad jag gjort mot den utifall den jävlats, så den skeve stackaren låg lågt i eftermiddags!)

Link to comment
Dela på andra sajter

SP2 har en del säkerhetsfördelar. Men jag föredrar SP1 - speciellt i en musikdator. Och den har jag ändå inte ansluten till nätet.

Vad beträffar säkerhet så har jag ändå SP1 i de datorer jag har uppkopplade. Och med bra brandvägg, virusskydd etc - som du ändå bör ha - så skall det inte vara nåra problem.

Nu är det väl tyvärr inte helt enkelt att backa från SP2 tIll SP1, i varje fall om du svarat nej på frågan om datorn skulle göra backupfiler när du installerade SP2.

Hur som helst, till sist, så får jag intrycket att det kan vara något som inte är helt OK med din SP2-installataion eftersom datorn frågar efter SP2-skivan. Det skall den inte behöva göra om allt är som det skall vara. En ominstallation - eller reparation - borde i så fall vara på sin plats.

Det kan också vara så att du har några pluggar eller något program som inte gillar SP2. Det var en del program som hade problem med SP2 innan programvaruleverantörerna hann göra uppdateringar. Nero är ett välkänt exempel.

Redigerat av Violiner
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...