Jump to content
Annons

Pitchshifter = lång fördröjning?


Pusa

Recommended Posts

Tänkte lägga en gitarr som jag sedan skulle pitcha ned en oktav för en sekvens i en låt.... Men till min förvåning som fungerade detta inte utan problem.. fick ett stort lagg och filen spelades ungefär 1/3 sekund efter vad den normalt spelades i realtid...

Varför då? Och hur löser man det?

(Jag provade två wavespluggar, soundshifter och någon annan.. Samma resultat på båda)

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Har du lagt på pitcheffekten i realtid, eller efter det att du spelat in gitarren som audio?

Jag har provat båda.... så även om jag lägger på pitchen på inspelat material, så får jag en fet fördröjning.. både hemma på M-box och i min studio på digi002... Verka var någon form av inkompabilitet mellan waves och digi? eller jag vet inte.. fungerar detta för andra?

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kanske kan ta backup av den inspelade gitarren, sen högerklicka på styckt>process>välj nån pitchdown-plugg>färdigt.

Lite fattigmansvariant dock, men det funkar.

*edit*

Oj, trodde det var Cubase 🙂

Ja.. det är sant.. så skulle man kunna göra... Det funkar allt på PT oxå.. Finns process-funktioner där oxå..

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänkte lägga en gitarr som jag sedan skulle pitcha ned en oktav för en sekvens i en låt.... Men till min förvåning som fungerade detta inte utan problem.. fick ett stort lagg och filen spelades ungefär 1/3 sekund efter vad den normalt spelades i realtid...

Varför då? Och hur löser man det?

(Jag provade två wavespluggar, soundshifter och någon annan.. Samma resultat på båda)

Vad händer om du tar "pitch" från digi racken?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Har du fått rätsida på problemet?

Jag har nämligen upplevt exakt samma när jag skulle pitcha en gitarr en oktav i ProTools med deras egen pitch shift. Ibland funkar det ibland inte.

Alltså:

1. Gitarren spelas in.

2. Öppnar "Pitch Shift" i AudioSuite format och markerar inspelad ljudsekvens.

3. Ställer in 12 semitones, trycker "process" och det blir kalkon.

4. Ljudet på spåret hamnar en bra bit senare på spåret när det har processats.

Om man zoomar in lite och tittar medans man trycker "undo"/"redo" så ser man tydligt hur det flyttas.

Skulle gärna vilja veta vad detta beror på.

EDIT: Vill också tillägga att jag allmänt uppfattar timestretch/pitch shifter funktionerna i ProTools väldigt bristfälliga.

Redigerat av flintan
Link to comment
Dela på andra sajter

Har du fått rätsida på problemet?

Jag har nämligen upplevt exakt samma när jag skulle pitcha en gitarr en oktav i ProTools med deras egen pitch shift. Ibland funkar det ibland inte.

Alltså:

1. Gitarren spelas in.

2. Öppnar "Pitch Shift" i AudioSuite format och markerar inspelad ljudsekvens.

3. Ställer in 12 semitones, trycker "process" och det blir kalkon.

4. Ljudet på spåret hamnar en bra bit senare på spåret när det har processats.

Om man zoomar in lite och tittar medans man trycker "undo"/"redo" så ser man tydligt hur det flyttas.

Skulle gärna vilja veta vad detta beror på.

EDIT: Vill också tillägga att jag allmänt uppfattar timestretch/pitch shifter funktionerna i ProTools väldigt bristfälliga.

Nej har inte alls kommit till rätsida med detta... dessutom vill jag ju ha en pitchförändring som inte påverkar tiden... alltså, den inbyggda skiftar ju även tiden..

Så nepp.. ingen förbättring..

Funkar detta för andra? Vilka pluggar använder ni då?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej har inte alls kommit till rätsida med detta... dessutom vill jag ju ha en pitchförändring som inte påverkar tiden... alltså, den inbyggda skiftar ju även tiden..

Så nepp.. ingen förbättring..

Funkar detta för andra? Vilka pluggar använder ni då?

Nope. Den inbyggda har en ruta man kan kryssa för "remain time nånting" så ska den bara ändra tonhöjden men inte hastigheten.

Och som sagt det här har alltid fungerat förut det är typ nu sen jag uppdaterade till PTLE 6.7 och 6.9 som det strular. Men det fungerar ibland.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan du inte bara tidigarelägga audiofilen som du skall pitcha så att den egentligen ligger för tidigt, men när du har pitchgrejan på hamnar den rätt.....get what I mean? 😱

...för övrigt konstigt att inte det blir rätt från början, som sagt, plugin delay kompensation....! nu sitter jag i och för sig på logic, men där funkar det utan problem....

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo man kan ju lägga på pitchen och sen testa sig fram tills filen ligger rätt, men det är inte så kul.

"Plugin delay kompensation" låter som nåt som kom på nittiotalet nån gång och jag tar för givet att alla stora musikprogram i dagsläget har det som standard.. Som sagt det fungerar ibland och ibland inte så det är väl nån bugg som spökar i PTLE 6.7 och 6.9.

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså, nu snackar vi INTE realtids pitchning utan att lägga en effekt manuellt via AudioSuite och då kan jag inte föreställa mig att det inte skulle finnas en funktion som lägger tillbaka ljudet på samma ställe som det låg från början efter processing.

Eller? 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Du får bränna in den, markera spåret, öppna pitchifter från audiosuite fönstret lyssna på den i prewiew läget och välj sen process om du är nöjd med höjningen eller sänkningen....Se till att att use in playlist är markerat,annars får du leta efter filen i högerfönstret och det är rätt jobbigt. Dessutom spar du typ en massa processor kraft...

Link to comment
Dela på andra sajter

Du får bränna in den, markera spåret, öppna pitchifter från audiosuite fönstret lyssna på den i prewiew läget och välj sen process om du är nöjd med höjningen eller sänkningen....Se till att att use in playlist är markerat,annars får du leta efter filen i högerfönstret och det är rätt jobbigt. Dessutom spar du typ en massa processor kraft...

Precis! Kanske dags för Pusa att komma till W-boy för en präktig genomkörare? Eller att de två ägarna till Göttsound studios börjar kommunicera med varandra "In Real Life" istället för på forumet?! Eller att läsa tio sidor ur PT-manualen varje kväll? Då har Du läsning för ett par decennier, lätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså:

1. Gitarren spelas in.

2. Öppnar "Pitch Shift" i AudioSuite format och markerar inspelad ljudsekvens.

3. Ställer in 12 semitones, trycker "process" och det blir kalkon.

4. Ljudet på spåret hamnar en bra bit senare på spåret när det har processats.

Om man zoomar in lite och tittar medans man trycker "undo"/"redo" så ser man tydligt hur det flyttas.

😄

Det är precis så jag gör när det inte fungerar...

Link to comment
Dela på andra sajter

Du får bränna in den, markera spåret, öppna pitchifter från audiosuite fönstret lyssna på den i prewiew läget och välj sen process om du är nöjd med höjningen eller sänkningen....Se till att att use in playlist är markerat,annars får du leta efter filen i högerfönstret och det är rätt jobbigt. Dessutom spar du typ en massa processor kraft...

Precis! Kanske dags för Pusa att komma till W-boy för en präktig genomkörare? Eller att de två ägarna till Göttsound studios börjar kommunicera med varandra "In Real Life" istället för på forumet?! Eller att läsa tio sidor ur PT-manualen varje kväll? Då har Du läsning för ett par decennier, lätt!

Det handlar nog snarare om okunskap hos de som programmerar ProTools LE...

Upptäckte igår att detta inte bara gäller för "Pitch shift". Jag la en compressor med digidesigns medföljande på ett bas spår och det blev samma resultat. Alltså ljudfilen blir senarelagd.

(Och läs nu gärna vad det står innan ni svarar, alltför vanligt här på forumet. 😄 )

Ska fråga på DUC, där lär dom ju vata. Återkommer med svar. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Du får bränna in den, markera spåret, öppna pitchifter från audiosuite fönstret lyssna på den i prewiew läget och välj sen process om du är nöjd med höjningen eller sänkningen....Se till att att use in playlist är markerat,annars får du leta efter filen i högerfönstret och det är rätt jobbigt. Dessutom spar du typ en massa processor kraft...

Precis! Kanske dags för Pusa att komma till W-boy för en präktig genomkörare? Eller att de två ägarna till Göttsound studios börjar kommunicera med varandra "In Real Life" istället för på forumet?! Eller att läsa tio sidor ur PT-manualen varje kväll? Då har Du läsning för ett par decennier, lätt!

Ja... men jag trodde bara att Pro tools skulle klara av denna relativt simpla effekt utan att lagga som en överförfriskad Uffe Lundell.. (äh fan han behöver nog inte vara full ens.. )

Cubase klarar denna omvandling helt utan problem.. och eftersom pluggarna finns i RTAS så borde ju dessa kunna utföra detta utan minsta problem.. Det verkar lite omständigt, en liten omväg skulle man väl kunna säga?!

Redigerat av Pusa
Link to comment
Dela på andra sajter

Omständigt? Om man tycker det är omständigt att markera en fil, välja "Pitch Shifter" och sen trycka "Process" så är det ju, utan tvekan, omständigt! :rolleyes:

Men... alltså.. RTAS pluggar funkar inte då? Ok.. skriver ned det... "-RTAS pluggar *un-check*"

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo man kan ju lägga på pitchen och sen testa sig fram tills filen ligger rätt, men det är inte så kul.

"Plugin delay kompensation" låter som nåt som kom på nittiotalet nån gång och jag tar för givet att alla stora musikprogram i dagsläget har det som standard.. Som sagt det fungerar ibland och ibland inte så det är väl nån bugg som spökar i PTLE 6.7 och 6.9.

Man behöver ju inte testa sig fram. Jag antar att pluggen som sådan har lång fördröjning, men det är ju bara att kolla hur lång fördröjning RTAS-pluggen har och nudgea den rätt.

Ser fram emot en bra PDC nån gång.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...