Jump to content
Annons

Motivation till att lära sig LÄRA sig spela


Linus Aegman

Recommended Posts

Hej jag spelar gitarr. Jag gillar rock (60 70 80 tals), ja spelar gitarr varje dag o jag spelar lead hela tiden (nja nästan 🙁).

Men när jag solar så är det inte kul längre, det låter bra men jag måste lära mig någonting nytt...eller, mina solot måste låta bättre (mer varieratde), och vad jag menar med det är när jag improviserar, itne när jag skriver ner ett.

När jag improviserar när jag kör rock / rockbalder så blir det ofta samma saker jag återkommer till.

Jag anser mig själv vara medel / över medel i mina färdigheter så inga enkla tips tack 🙁 .

Och så undrar jag hur jag kan spela detta på bästa sätt :

e ----12p9 ---12p9---

b ----------12------12-

typ när man spealr det i snabbt tempo om och om igen. ajja

HEJDÅ

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Precis, att lära sig annan musik exakt ton för ton än det som sitter i det egna muskelminnet är oerhört givande, då tvingar man händerna att styra om. Även om en del saker låter enkla när favoritartisten spelar den kan det vara riktigt klurigt att få till ändå ibland. Små ändringar i rytmiken kan göra skillnaden mellan ett bra och tråkigt solo. Se dessutom till att du övar på att få en riktigt snygg ton, sitt och spela en eller några toner och försök variera anslag, vibrato och annat, och se hur du kan ändra tonen på det viset, och försöka få den så bra som möjligt.

Spel-exemplet du visar är nog enklast att spela genom att ta e-tonen ringfingret, c# med pekfingret och h/b med långfingret. En del spelar säkert både e-och b-tonen med ringfingret.

Sen får du prova dig fram vilken plektrum-teknik som passar dig bäst. Vanligast är nog två av följande:

nerslag, uppslag, nerslag, uppslag o s v

alt. nerslag, nerslag, nerslag, nerslag o s v (blir ju någon slag tvåsträngsweeping, kan var lite klurigt att få flyt i i början om man är van vid att växla upp och nerslag, men när man väl får till det så kan man få upp det hela i oanade hastigheter. Yngwie kör ju något liknande i låten "Rising force" från Odessey-skivan, ett av hans få memorabla solon... 🥰)

Prova även att göra tvärtom mot första förslaget, d v s:

uppslag, nerslag, uppslag, nerslag o s v

Kan kännas lite avigt i början, men om man jobbar "runt" strängarna istället för "mellan" dom, så känner man sig ofta inte så låst när det är dags att fortsätta till nästa figur.

Link to comment
Dela på andra sajter

tack för tipse rockford!

angående fingersättning så tycker jag att bara ringfigneret passar bäst för mig (antingen för att jag har fel teknik elelr för att jag är van och stark i det fingret). och när jag då kör med ringfingret så tror jag att nedslag, nedlag blir bäst. jag ska öva mkt på det och hoppas det låter bra, annars få jag väl testa nåt annat :S

a nu har ja övat lite. kom fram till att uppåt, nedåt känns bäst för mig. jag tänker så att jag ska uppåt (e sträng är unde 🥰 och när jag är på den övre strängen så vill jag ju ner, alltså nedåt!! 🥰

Redigerat av Linus Aegman
Link to comment
Dela på andra sajter

Grejt! Gäller ju alltid att hitta en teknik som passar en själv, finns liksom inga rätt och fel, alla är ju olika. Inom idrottsvärlden är väl Michael Johnson (200&400 m) ett av de mer välkända exemplen... Den där tokige skotten som hade världsrekord i velodrom-cykling (den gren där man cyklar så långt man kan på en timme, den som kommer längst vinner) är ett annat både roligare och mindre känt exempel. Hans motståndare var under några år Michael Indurain, ett fysiskt fenomen (12 liters lungkapacitet och en vilopuls på 25-28 slag någonting), med ett helt proffstall bakom sig, vindtunnelforskare och allt vad det var. Hela den senaste tekniken, från diet och träning till cykeln. Skotten, kommer tyvärr inte ihåg vad han hette, jobbade med någonting annat, övade mest på sin gamla motionscykel (en sådan där med spännband som motstånd), körde en ganska egensinnig diet med mycket rostade marmelad smörgåsar och cornflakes, och cyklade på en cykel man byggt själv, där bl a vevlagret kom från en gammal tvättmaskin (och liknade i övrigt inte heller någonting annat). Ändå tog han världsrekordet ett par gånger från Indurain. Sen kan man förstås ställa sig den hypotetiska frågan hur han presterat om han haft samma uppbackning som Indurain, men det går ju aldrig att veta. Lång parantes.

Annars kan det vara nyttigt att lära sig att spela samma figur på olika sätt, då blir man liksom mer flexibel, och förhoppningsvis inte så låst på grund av muskelminnet (som nog är den enskilt absolut största boven till alla tråkiga gitarrsolon här i världen! 🙁).

Prova även att spela figuren på andra strängar. Just den du har här skulle ju med fördel kunna flyttas lite längre upp på halsen, och spelas på h-och g-strängen (värst vad inkonsekvent jag är med h/b...). Då kommer det nog vara lättare att använda tre fingrar och på så sätt lättare få än mer flyt i det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...