Jump to content
Annons

Hur optimerar man en musik-pc?


robinbennich

Recommended Posts

Det låter ju positivt att de blir svalare än de överdrivet heta Prescott. Jag har hört tvärtom på andra håll - och det har påståtts att min Reserator inte skulle räcka till för Dual Core-processorerna från Intel...

Precis som du, skulle jag välja att vänta lite till med uppgradering till Dual Core - oavsett eventuella temperaturproblem...

En annan sak att hålla lite koll på, är att vissa moderkort inte har plats för alla stora CPU-fläktar som förekommer. Även detta är viktigt att kolla upp på tillverkarnas websiter... Det är ju knappast någon som vill köra med den högljudda fläkten som hänger med en "boxed" CPU...

Ja, jag blev också förvånad. Men det är ett par maskiner som byggts i "min närhet" där man påstår att det blev riktigt hyfsade temperaturer. Det är dock inget jag själv konstaterat, så det är andrahandsuppgifter... 😳

Vad gäller fläktarna så bruker det ju för det mesta gå bra med Zalman. Men visst är det bra att kolla på deras hemsida där de brukar ha en lista på kort där kylarna fungerar.

Till exempel:

http://www.zalman.co.kr/product/cooler/770...5MBlist_eng.htm

eller

http://www.zalman.co.kr/product/cooler/9500_LED_775_eng.html

Thermalright XP120 som är en annan mycket bra kylare brukar det vara litet tightare för, den har en mera yvig utformning.

http://www.thermalright.com/

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Skulle detta vara en bra musikdator?:

Moderkort: "Asus K8N-DL"

CPU: 2 stycken "AMD Opteron 246" på 2.0 ghz styck

Minne: 2 stycken "Corsair TWINX2048-3200C2 DDR-DIMM 2048MB Kit w/two matched CMX1024-3200C2 DIMMs" på totalt 4 gig

Hårddisk 1: Western Digital Raptor 74GB SATA 8MB 10000RPM

Hårddisk 2: Western Digital Caviar 400GB SATA 16MB 7200RPM

plus lite chassi och kylning och grafikkort går det på totalt ca 17 tusen.

Är det här ett bra musikdatorval?

Skulle bli glad med ett utförligt svar. Tack!

Link to comment
Dela på andra sajter

AMD och moderkort till dem har jag inte koll på, men någon annan kanske har något att säga om dem...?

Man brukar räkna med att en maskin med två CPU blir omkring 40% snabbare - så förvänta dig inte att du får dubbla prestandan jämfört med en single-CPU maskin... Glöm inte heller att du måste ha XP Pro (inte Home) för att kunna använda två CPU.

Western Digital-diskar är inte direkt de mest diskreta man kan tänka sig, utan snarare högljudda som 17, så att de inte hör hemma i en musikburk enligt min mening...

Hellre Seagate, som är väldigt tysta och bra.

Varför en svinaktigt dyr 10000RPM-disk? 7200RPM räcker gott och väl - och du får mycket större kapacitet för mindre pengar i en sådan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Fast dubbelkärna (i synnerhet AMD´s "äkta") ska tydligen i en del fall uppföra sig precis som om den var en processor med dubbel prestanda och av det jag

kunnat utläsa så kommer den i Cubase bli exakt dubbel så kraftfull som en singel CPU... Hans hoppas på det 🙁!

En AMD 2.4 GHZ med dubbel kärna krossar enligt samtliga test jag läst en INTEL 3.8 GHz!

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Fast dubbelkärna (i synnerhet AMD´s "äkta") ska tydligen i en del fall uppföra sig precis som om den var en processor med dubbel prestanda och av det jag

kunnat utläsa så kommer den i Cubase bli exakt dubbel så kraftfull som en singel CPU... Hans hoppas på det :rolleyes:!

En AMD 2.4 GHZ med dubbel kärna krossar enligt samtliga test jag läst en INTEL 3.8 GHz!

Dual Core blir säkert mer effektivt än två CPU - men angående Dual Core (både Intel och AMD) har det rapporterats om väldigt mycket problem i musiksammanhang, så det är säkrast att vänta med sådana ett tag till... 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

AMD och moderkort till dem har jag inte koll på, men någon annan kanske har något att säga om dem...?

Man brukar räkna med att en maskin med två CPU blir omkring 40% snabbare - så förvänta dig inte att du får dubbla prestandan jämfört med en single-CPU maskin... Glöm inte heller att du måste ha XP Pro (inte Home) för att kunna använda två CPU.

Western Digital-diskar är inte direkt de mest diskreta man kan tänka sig, utan snarare högljudda som 17, så att de inte hör hemma i en musikburk enligt min mening...

Hellre Seagate, som är väldigt tysta och bra.

Varför en svinaktigt dyr 10000RPM-disk? 7200RPM räcker gott och väl - och du får mycket större kapacitet för mindre pengar i en sådan.

bra om man ska streama ljuden från hdd:n

Link to comment
Dela på andra sajter

AMD och moderkort till dem har jag inte koll på, men någon annan kanske har något att säga om dem...?

Man brukar räkna med att en maskin med två CPU blir omkring 40% snabbare - så förvänta dig inte att du får dubbla prestandan jämfört med en single-CPU maskin... Glöm inte heller att du måste ha XP Pro (inte Home) för att kunna använda två CPU.

Western Digital-diskar är inte direkt de mest diskreta man kan tänka sig, utan snarare högljudda som 17, så att de inte hör hemma i en musikburk enligt min mening...

Hellre Seagate, som är väldigt tysta och bra.

Varför en svinaktigt dyr 10000RPM-disk? 7200RPM räcker gott och väl - och du får mycket större kapacitet för mindre pengar i en sådan.

bra om man ska streama ljuden från hdd:n

Om det bara rör sig om det, så blir det både snabbare, tystare och billigare att skaffa två Seagate-diskar och koppla dem i Raid0... Så har jag gjort med samplingsbiblioteken.

När det gäller vanliga audioinspelningar, så kunde jag köra 50 samtidiga monospår utan problem redan när jag körde med en 5400RPM-disk på min P3 450MHz någon gång på stenålden... 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

AMD och moderkort till dem har jag inte koll på, men någon annan kanske har något att säga om dem...?

Man brukar räkna med att en maskin med två CPU blir omkring 40% snabbare - så förvänta dig inte att du får dubbla prestandan jämfört med en single-CPU maskin... Glöm inte heller att du måste ha XP Pro (inte Home) för att kunna använda två CPU.

Western Digital-diskar är inte direkt de mest diskreta man kan tänka sig, utan snarare högljudda som 17, så att de inte hör hemma i en musikburk enligt min mening...

Hellre Seagate, som är väldigt tysta och bra.

Varför en svinaktigt dyr 10000RPM-disk? 7200RPM räcker gott och väl - och du får mycket större kapacitet för mindre pengar i en sådan.

bra om man ska streama ljuden från hdd:n

Om det bara rör sig om det, så blir det både snabbare, tystare och billigare att skaffa två Seagate-diskar och koppla dem i Raid0... Så har jag gjort med samplingsbiblioteken.

När det gäller vanliga audioinspelningar, så kunde jag köra 50 samtidiga monospår utan problem redan när jag körde med en 5400RPM-disk på min P3 450MHz någon gång på stenålden... 😳

asså jag menade samplade instrument på många gigabyte

Link to comment
Dela på andra sajter

Raid finns i flera varianter. Det jag menar (Raid0) innebär att man har två diskar som samarbetar genom att vartannat block finns på vardera disken, med följden att läsningen går betydligt snabbare än en ensam disk. I testprogram blir det ganska precis dubbelt så snabbt och i verkligheten förmodligen något lägre än så.

Det finns andra, mer eller mindre komplicerade Raid-uppsättningar som innehåller spegling av diskar och annat skoj, som innebär högre säkerhet. Raid0 är dock bara till för snabbhet - och hjälper inte till för säkerheten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Det vill gärna jag veta med då den datorn jag köper runt jul ska ha minst 2 hårdiskar i Raid, kanske 4st i 2 x 2st raid 0!

(Violiner hann posta före mig, Tack Violiner för svaret!)

S.a.s. = så att säga! Förtydligande av frågan:

Dock, hur fungerar streaming och snabba sökningar?, kan två HD i raid sammarbeta lika effektivt även på s.a.s. mikronivå?

Om jag ska läsa in exempelvis 400 MB audio in i Cubase så kommer då 2 st 7,200 rpm i RAID, även om dom inte är riktigt dubbelt så

snabba (14,400 rpm) ändå, vara snabbare än 1 st 10,000 rpm HD, dock som system-disk och som "stream-disk" till mjukvarusampler

(ex Kontakt) så är det ju inte att läsa in stora filer snabbt som gäller utan att läsa in många små filer så fort som möjligt, det vill säga

utan dröjsmål, så... nu till min fråga: är 2 st 7,200 rpm:are i Raid bättre på detta också, ty var för sig har dom ju längre söktid och om

dom två Raid-hårdiskarna inte klarar att "sammarbeta" effektivt kanske 1 st 10,000 rpm:are ändå är att föredra i val av system-disk?

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns många sätt att mäta hårddiskkapacitet. Men eftersom du frågar om många små filer så kanske detta diagram kan ge dig svar på din fråga:

7789.png

Grönmarkeringen är inte något annat än att dessa hårddiskar var aktuella i ett jämförande test.

Om du tittar på de snabbaste diskarna så ser du att de nya 300 GB-diskarna av vissa fabrikat är snabba redan utan raid...

Här är ytterligare en test som även innefattar Seagates nya 400 GB-drive:

6883.png

Redigerat av Violiner
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Maxtor DM 10 verkar ju vara kungen, dom kostar dessutom under 1000:- (250 GB)! Ja, alltså jag vet ju väldigt lite men om det viktiga för

att vara snabb system disk / Sampler stream-disk är att vara bra på många små filer så finns ju ingen som helst anledning att köpa Raptor

ifall en enda Maxtor DM 10 är snabbare, 2 st i raid kan väl knappast bli långsammare? Kan Maxtors snabbhet ha att göra med att Maxtor

har dubbelt eller ( 8-dubbelt) så stort cachminne (16 MB) jämfört med andra hårddiskar i sin storleks/pris-klass?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns många andra sätt att mäta och jämföra också, man måste se helheten. Men visst är Maxtor och Seagate bra och snabba diskar.

Här är några ytterligare jämförelser som ger andra resultat:

http://images.anandtech.com/graphs/seagate...100433/6866.png

http://images.anandtech.com/graphs/seagate...100433/6876.png

http://images.anandtech.com/graphs/seagate...100433/6877.png

http://images.anandtech.com/graphs/seagate...100433/7256.png

Som du ser måste man väga flera egenskaper mot varandra... Och det finns många yttterligare.

Läs gärna mera på Anandtech, mycket bra site.

Redigerat av Violiner
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Skulle det här kunna vara en bra musik-pc:

CPU: AMD Athlon 64 X2 4400+ 2.2GHz Socket 939 2MB

Ram: Corsair TWINX2048-3200C2 DDR-DIMM 2048MB Kit w/two matched CMX1024-3200C2 DIMMs

HDD: Seagate Barracuda 7200.8 250GB SATA 8MB 7200RPM NCQ

Moderkort: Asus A8N32-SLI Deluxe, nForce4 SLI X16, Socket-939, Dual-GbLAN, Firew, PCI-Ex16

och sen ett emu 1820 ljudkort

asså det jag undrar är om detta INTE skulle funka bra ihop, och bara vara bra för normal användning. Alla delar har fått bra kritik så jag undrar bara om det funkar bra till MUSIKPRODUKTION.

Tack på förhand till de som svarar.

Redigerat av robinbennich
Link to comment
Dela på andra sajter

Glöm moderkortet. Ett SLI-kort är det mig veterligen ingen som fått att fungera bra i en musikdator. Jag skulle också vänta ett litet tag med en dualprocessor (se tidigare i denna tråd bl a) lösningar är på väg, men du riskerar fortfarande idag att få strul med de program som inte har uppdaterats även om det har blivit flera senaste månaden. Cubase SX3 och UAD-1 till exempel hör dock till de som har dualprocessorstöd idag. Men äldre programvaror och pluggar kan strula.

Jag skulle dessutom personligen i första hand välja en Intelprocessor i dagsläget.

Vad gäller ljudlkortet skulle jag välja 1820m i stället, det kortet har bättre AD/DA-omvandlare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Glöm moderkortet. Ett SLI-kort är det mig veterligen ingen som fått att fungera bra i en musikdator. Jag skulle också vänta ett litet tag med en dualprocessor (se tidigare i denna tråd bl a) lösningar är på väg, men du riskerar fortfarande idag att få strul med de program som inte har uppdaterats även om det har blivit flera senaste månaden. Cubase SX3 och UAD-1 till exempel hör dock till de som har dualprocessorstöd idag. Men äldre programvaror och pluggar kan strula.

Jag skulle dessutom personligen i första hand välja en Intelprocessor i dagsläget.

Vad gäller ljudlkortet skulle jag välja 1820m i stället, det kortet har bättre AD/DA-omvandlare.

om jag ändå vill köra med en amd x2, vad ska jag välja för moderkort då?

Link to comment
Dela på andra sajter

skulle ett A8V-E Deluxe med samma chipset funka bra, tror du?

Jag kör en Athlon 64 X2 4400+ med ett A8V Deluxe. Dock inte E varianten utan den med AGP-port.

Min Athlon-maskin är betydligt snabbare än min gamla P4 2.26 och är dessutom svalare. Har inte haft speciellt mycket trassel med att det är Dualcore och i de få fall det kränglat har jag bara tvingat programmet att köra på en av kärnorna vilket löst problemet.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

skulle ett A8V-E Deluxe med samma chipset funka bra, tror du?

Jag kör en Athlon 64 X2 4400+ med ett A8V Deluxe. Dock inte E varianten utan den med AGP-port.

Min Athlon-maskin är betydligt snabbare än min gamla P4 2.26 och är dessutom svalare. Har inte haft speciellt mycket trassel med att det är Dualcore och i de få fall det kränglat har jag bara tvingat programmet att köra på en av kärnorna vilket löst problemet.

/Majken

Hr du byggt din dator själv? I så fall vad har du för övriga delar i den. vore schysst o veta nu när man ska köpa en dator. jag vill ju vara säker på att den ska funka med musik.

Redigerat av robinbennich
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...