Jump to content
Annons

Inställningar i Cubase?

Recommended Posts

Sunseeker (oregistrerad)
Postat

Hej,

Jag kör Cubase SX3 och undrar vilka inställningar som är absolut viktigast för att programmet ska köras så effektivt som möjligt.

Upplever nu små hack/avbrott i uppspelningen. Vet att många saker spelar in (inställningar i datorn m.m.) men vill bara försäkra mig om att allt i cubase är 100%.

Någon nämnde en "ignoreportfilter"-fil, vart hittar jag den?

Annons
Postat

Hej!

Jag har gjort massa "tweaks" och inställningsändringar och har inte märkt ens den minsta lilla skillnad = bortkastad tid 🙁!

Detta skall dock vara grundläggande: Dessa två grund-tweaks är att ställa om till bakgrundstjänster och att justera för bästa prestanda

under Visuella effekter. Båda dessa saker hittas om man högerklickar på "Den här datorn" och väljer "Egenskaper", fliken "Avancerat" och

"Prestanda"/"Inställningar". Första tweaken finns under fliken "Avancerat" där. - citerat ifrån: Claes

Sunseeker (oregistrerad)
Postat

Dessa två tweaks har jag redan gjort, tyvärr hackar det fortfarande. Vad är lämplig WDM Buffer size på ljudkortet? Jag har ett M-Audio FireWire Solo. Nu står det på 1024 SAMPLES.

Någon som vet vart man hittar "ignoreportfilter"-filen? Den skulle man tydligen flytta eller kopiera? Ger det någon effekt?

Några inställningar i själva Cubase som kan påverka prestandan?

Postat

Hej!

Det låter inte alls rimligt att du skall behöva ha hack och avbrott med det ljudkortet! Det första jag skulle kolla är att du valt kortets ASIO drivrutiner i Cubase (inte WDM!). Du borde kunna köra på en ASIO latency på 256 eller 128 samples utan problem.

/D

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.