Jump to content
Annons

Räcker en 4200 ev. en 5200 varvs hårddisk?


Musiker

Recommended Posts

Annons

Tror du kommer att få problem med 30 ljudspår på en 4200- eller 5400-varvare, men det hänger ju faktiskt också på lite andra prestanda än bara varvtalet.

Själv kör jag med en 10.000-varvare (SCSI) och har hittills inte stött på några problem.

//peAk

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag körde med gamla EIDE på 5400RPM på min första PC (P3 450MHz), så kunde jag spela upp 50 monospår samtidigt utan bekymmer - så det borde räcka gott och väl med en sådan i ditt fall. Det kan eventuellt bli skillnad på det med annat ljudkort (mitt var då - som nu - RME Hammerfall9652)...

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag körde med gamla EIDE på 5400RPM på min första PC (P3 450MHz), så kunde jag spela upp 50 monospår samtidigt utan bekymmer - så det borde räcka gott och väl med en sådan i ditt fall. Det kan eventuellt bli skillnad på det med annat ljudkort (mitt var då - som nu - RME Hammerfall9652)...

Det beror ju andra faktorer i datorn också givetvis. Men en 7 200 är ju att rekommendera framför lägre varianter tycker jag. Priset är det ju inte så stor skillnad på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska man köpa en ny disk, så är det inget att tveka över. Det är nog svårare att få tag på en 5400-varvare än en 7200. Prisskillnaden är nog också obefintlig - eller om 5400 rentav kan bli dyrare eftersom marknaden är mycket mindre för sådana... 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag körde med gamla EIDE på 5400RPM på min första PC (P3 450MHz), så kunde jag spela upp 50 monospår samtidigt utan bekymmer - så det borde räcka gott och väl med en sådan i ditt fall. Det kan eventuellt bli skillnad på det med annat ljudkort (mitt var då - som nu - RME Hammerfall9652)...

Det beror ju andra faktorer i datorn också givetvis. Men en 7 200 är ju att rekommendera framför lägre varianter tycker jag. Priset är det ju inte så stor skillnad på.

Jo, när det gäller 2,5 tums diskar så är det ganska stor skillnad på 5400 och 7200. Grejen är att jag ska ha den med mig varje dag till och från skolan. Därför vill jag ha en liten. Dessutom så strömförsörjs de ju från USB eller Firewire porten. Nån som vet en 3,5 tums disk som har den möjligehetn?

/johan

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du låter datorn strömförsörja en USB-disk, så blir det halv duplex - och alltså långsammare överföring. För att få full prestanda där, så måste du strömförsörja USB-enheten separat.

Jag skulle inte välja att köra en audiodisk över USB... 😎

Det finns inte många datorer som har spänningsmatning till Firewire, så även där får du nog räkna med att spänningsmata separat...

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...