Jump to content
Annons

Synthguide?


Karemil

Recommended Posts

Är det nĂ„gon som vet nĂ„gon bra sida (helst pĂ„ svenska) dĂ€r det finns lite om grundlĂ€ggande "syntteori"? dvs förklarar signalgĂ„ngen, förklarar vad oscillator, filter, envelope etc Ă€r. Lite grundlĂ€ggande kunskap om vad allt pĂ„ en synt Ă€r.

Tack pÄ förhand!

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons

Schysst sida Majken...! Bra med tydliga illustrationer och sĂ„nt. 😆

men...

LÄt oss sÀga att vi trycker ned tangenten A-3 som motsvarar 440Hz och oscillatorn spelar upp en sinusvÄg. Ljudet som skapas kommer dÄ att bestÄ av en konstant sinusvÄg som svÀnger 440 gÄnger per sekund. Detta kommer att lÄta som testbilden pÄ tv och kommer kanske inte att verka speciellt musikaliskt. Om vi kopplar pÄ ett filter pÄ detta som vi anvÀnder för att skÀra ned övertoner med sÄ har vi plötsligt en subtraktiv synt.

SkĂ€ra bort övertoner pĂ„ en sinusvĂ„g? Johejdu. 😎

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

SkĂ€ra bort övertoner pĂ„ en sinusvĂ„g? Johejdu. 😉

Ibland gĂ„r det lite fort nĂ€r jag skriver bara 😉

Men Ä andra sidan stÄr det lÀngre ner pÄ sidan:

"SinusvÄgen saknar helt övertoner"

/Majken

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Nej, dĂ€rför att ingen har nĂ„gonsin lyckats programmera en FM-synt till det ljud man tĂ€nkt sig frĂ„n början 😉

/P

Bullshit! i sĂ„ fall Ă€r jag ingen! 😉

FM syntes Àr inget annat Àr tydliga berÀkningar. Det grÀnssnitt som presenterades i en DX7a dÄ den kom gjorde dock ljudprogramerandet till mer en "trial and error" session dÄ man bara hade en dataentry-regel och en 2 radig 16 teckens-display.. Men pÄ NED Synclavier sÄ jobbade man pÄ ett mer handgripligt sÀtt dÀr man t.o.m kunde rita in sina önskade vÄgformer in i FM-syntesen.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Tja nÀrmare 2 mille fullt utrustad faktiskt... en Synclavier alltsÄ.. Brukade ratta en sÄn pÄ Puk studion nere i Danmark nÄn gÄng mitten av 80-talet.

Fast allvarligt talat sÄ var inte DX7an sÄ svÄr att fÄ till det ljud man ungefÀr tÀnkt sig.. Fast det var kraftiga begrÀnsningar i dess FM-syntes sÄ allt gick inte att göra helt enkelt..Men sÄ svÄrprogramerad var den inte.. Bara man visste vad som hÀnde i FM-syntes.

SjĂ€lv sĂ„ tycker jag att det Ă€r nog betydligt mer oberĂ€kneligt att rĂ€kna ut vilket ljud som kommer ur en riktigt gammal modularsynt nĂ€r man kopplar kors och tvĂ€rs via filter och och ringmodulatorer och synkar oscillatorer hit och dit med olika vĂ„gformer. Gamla hederliga modulĂ€rsyntar lever helt enkelt sitt eget liv (close to chaos where creativity lives) 😠

Men för att ÄtergÄ till ursprungsfrÄgan.. en bra syntguide

Hmm.. Börja med att titta in till http://www.synthzone.com/synthlnk.htm sÄ hittar du sÀkert en del kul info... Ett annat bra stÀlle att leta info pÄ Àr http://www.vintagesynth.com/ Sen har du ju Àven http://www.sonicspot.com/guide/index.html

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

ModulÀrsyntar har jag inga problem med. Heh.. all tid i SynthEdit gör att jag dagdrömmer om syntkopplingar. Subtraktiva syntar Àr heller inga problem, oavsett hur avancerad modulation de har.

Men vad gĂ€ller FM syntar, sĂ„ okej. Men ett fĂ„tal operatorer och sinusvĂ„gor sĂ„ hĂ€nger jag kanske med. GĂ„r det över till vĂ„gformer med övertoner som modulerar vĂ„gformer med övertoner och dessutom i flera operatorer sĂ„ kĂ€nner jag mig helt borttappad. DĂ„ Ă€r det lyssna och gissa som gĂ€ller. 😠

/Majken

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

ModulÀrsyntar har jag inga problem med. Heh.. all tid i SynthEdit gör att jag dagdrömmer om syntkopplingar. Subtraktiva syntar Àr heller inga problem, oavsett hur avancerad modulation de har.

Ok.. Men jag menar en fysisk best.. en riktig stor tung och varm analog sak som brukade tillverkas pĂ„ 70-talet.. Dom har minsan sitt egna liv.. Ostabia oscillatorer som tappar stĂ€mningen nĂ€r nĂ„n öpnna fösntret etc. 😠

Modularsyntar i mjukvaruform brukar inte ha dessa egenheter.. Brukar sjĂ€lv leka en hel del med buzzmachines i min allt för klena dator. 😄

ps. AngĂ„ende FM-syntes.. Klart att modulerar man med annat Ă€n sinustoner dĂ„ tappar jag bort mig ocksĂ„. 🙂

ds.

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...