Jump to content
Annons

Daniel Mars - bakfull gräsänkling


Det..  

8 röster

  1. 1. Det..

    • var vad jag behövde för att kunna sluta tröstäta och skaffa en pol mag.
      1
    • är en känsla i låten som nog bara gräsänklingar kan förstå.
      2
    • är en snygg kagge du har där, ER-1 genom burkreverb?
      2
    • händer ju inget, bara samma malande hela tiden (jag gillar rock).
      1
    • är tydligt att du saknar talang, funderat på en höjdhoppskarriär istället?
      0
    • sög (och jag tänker inte berätta hur för jag står inte för mina åsikter).
      0


Recommended Posts

* LÅTNAMN: bakfull gräsänkling

* ARTIST: Daniel Mars

* GENRE: electro/electronica

* LÅTLÄNGD: 4-5 min

* INSPELNINGSÅR: 2005

* FORMAT: mp3

* STORLEK: 5 mb

* STATUS: Färdig demo

0506.jpg

Hade en off-dag för en tid sedan. Dagen efter, ensam i lägenheten.. mat, vila och TV mest. Slog på maskinerna och spelade så småningom in resultatet.

bakfull gräsänkling (klick)

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Synttonerna är Alesis Ion, de trumbitar som filtras upp och ned med ganska hög resonans genom hela låten är Korg ER-1 genom Alesis Bitrman, Philtre och Smashup. Resten av takten står Korg ESX-1 för.. just det du gillar vid 3.3x är faktiskt jag som beatboxar genom någon effekt och filtret på ESX-1. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Fina ljud rätt igenom, snyggt djup i kicken till exempel. Klapp/snare-trumman är också tuff, tjuffig och snygg.

Däremot känns den totalt poänglös, eftersom det varken svänger eller tilltalar mig på något som helst annat plan. Fina ljud är liksom bara intressanta till en viss gräns.

Nu får du hela veckans irritation över bitcrushmusiken postad i din demotråd, och för det ber jag om ursäkt.

Däremot står jag för (sista gallupalternativet går därmed bort 😄) att mycket av den "experimentella" musik jag hör är statisk, tråkig och förutsägbar.

Att slumpmässigt spela upp trumljud genom en bitrman är lika slappt som att skriva in en tonartshöjning i en schlager, och får mig på lika dåligt humör.

Varför ska jag lyssna på musik inte ens kompositören bryr sig om?

Att "sätta på maskinerna och spela in" kanske är kul som övning, men det vittnar om viss arrogans att tro att det ska vara intressant för någon annan.

Som ett bluesjam i en studiecirkel, helt enkelt.

Dina cello / ringmod-låtar har allt som detta saknar; musikalitet, nerv - och sväng.

IMO. 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu får du hela veckans irritation över bitcrushmusiken postad i din demotråd, och för det ber jag om ursäkt.

Skulle du verkligen säga att det gått så långt att man kan tala om "bitcrushmusiken" som en egen genre? Hmm jag kanske inte lyssnat tillräckligt på "experimentell" musik för att ha hunnit bli lika irriterad. Klart att det kan bli lite tjatigt med samma effekt, men använd med måtta tycker jag det fortfarande kan låta lite kul.

Detta om bitcrusher.

I övrigt om denna låt tycker jag att det var snyggt, men en smula meningslöst. Efter halva började jag tänka på något annat och glömde att låten gick. Men snygga ljud som sagt.....

Link to comment
Dela på andra sajter

trancer: Det beror på hur full jag var. 😉

Pelle: tack för att du tog dig tid.

DD:

Nu får du hela veckans irritation över bitcrushmusiken postad i din demotråd, och för det ber jag om ursäkt.

Det är lugnt. Jag tar inte illa upp och dessutom brukar du vara väldigt snäll i tanke på att du inte gillar musiken så jag brännmärker dig inte ens i mitt huvud. 😄

De två poänger du gör håller jag helt med om. 1. Det folk kallar experimentell musik är överlag inte alls experimentellt. Jag har hört rena BoC-kloner (och BoC är ju inte ens experimentella till att börja med) och riktigt oinspirerade Ninja Tune-inspirerade stycken som hävdats vara experimentella och hyllats av genrens publik. Som du säkert minns ondgjorde jag mig indirekt över detta i min post med regler för framgång inom fältet. Denna låt är klart mer experimentell än mycket annat som hävdas vara det men jag skulle aldrig hävda att det är något nytt.. vilket ju gör din kritik lite missriktad.

2. Det är arrogant att tvinga folk lyssna på "musik" man inte alls gått in för. Absolut! Det har jag hävdat i flera år men ingen har någonsin tidigare hållit med (utan tycker det är "modigt" att visa upp sin musik, vilka omständigheterna än må vara). Kraven ligger helt på recensenten och det är i mitt tycke fel men det finns ju ingen större mening med att marschera åt ett eget håll i en fråga som denna och någon kampanj har jag inte orkat dra igång; folk blir ju bara arga. Så, nu har jag postat ett antal ihopslängda verk och ärligt talat har responsen varit minst lika god som den brukar, allt som allt.

Huruvida all bitcrushmusik låter lika vet jag inte. Jag tycker att jag börjar utarbeta en egen stil. Vissa av mina bekanta hävdar att de kan höra när det är jag som gjort en låt på grund av en viss släpighet och avighet som alltid finns med. Fast de är kanske bara snälla. 🙂

Hursomhelst använder jag ingen bitcrush i den här låten. 🙂

Redigerat av sisältää
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...