Jump to content
Annons

Vilken synth


dbd

Recommended Posts

Vilken synth kan det tänkas vara som spelar denna basgång? Jag brukar ha rätt bra koll på synthljud men denna har jag väldigt svårt att identifiera. Det kan säkert vara flera olika som har detta soundet, men alla tips är välkommna.

bassline.mp3 (300 k)

Tackar!

Redigerat av dbd
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Absolut en Abrakadabrah X-20 med Kenton midi ..och factorypreset 12...

Kan ju va vad som helst..lät väl lite Matrix1000-filter om det...vad är det för låt? grupp? Kanske kan hitta info på deras hemsida... många musiker 🙁 har ju en förkärlek att tala om hur många instrument dom har... 🙂

/D

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Absolut en Abrakadabrah X-20 med Kenton midi ..och factorypreset 12...

😉

Ja det kan vara vad som helst det är det som är grejen, tänkte mest om någon fick en aha-upplevelse som "det här har jag ju gjort med denna synthen" 🙂

Låten heter Hyper vs. General MIDI - We've been waiting. Har redan kollat deras sidor, ingen info alls om studioutrustning 🙂

Redigerat av dbd
Link to comment
Dela på andra sajter

men kanske kanske kan det vara en JP-8080 😛

Det är inte alls omöjligt. Den hade jag faktiskt inte tänkt på. Det enda jag är nästan 100% säker på är att det är 2 fyrkanter (som du sade) och kanske en sågtand, och att det kommer från en VA eller VST-synth.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Jag gjorde ett litet (fånigt) försök att återskapa bass-slingan med en Pro-53 och så här blev det..  😛

Den patchen får du gärna maila till mig 🙂

Redigerat av dbd
Link to comment
Dela på andra sajter

sitter o lyssnar på det första klippet...Starion din version låter lite "snäll" mot originalet ( dbd gillar elaka basar.. 😛 ) men den är jäkligt nära... tycker mig kunna skönja någon form av ringmodulering på originalljudet?????..tycker det låter väldigt misstänkt precis i början...

/D

Link to comment
Dela på andra sajter

sitter o lyssnar på det första klippet...Starion din version låter lite "snäll" mot originalet ( dbd gillar elaka basar.. 😛 ) men den är jäkligt nära... tycker mig kunna skönja någon form av ringmodulering på originalljudet?????..tycker det låter väldigt misstänkt precis i början...

/D

Jo tack jag vet 🙂 fick inte riktigt till det.. skall göra ett nytt försök lite senare. 😎

/ Starion.

Redigerat av Starion
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
dbd gillar elaka basar.. 😛

Elaka och elaka 🙂 Jag gillar inte psy-skruvade elaka basgångar, men visst ska det vara lite halvrått 😎

Redigerat av dbd
Link to comment
Dela på andra sajter

Elaka och elaka 😎 Jag gillar inte psy-skruvade elaka basgångar, men visst ska det vara lite halvrått 🙂

äh..jag menade inte elaka-elaka...glömde skriva elaka inom "citationstecken" 🙂

alltså God-mjuk-mullig-"elaka" basar... 😛

/D

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...