Jump to content
Annons

MIDI sync Cubase auto inspelning!


Harkel

Recommended Posts

Hej, jag skulle vilja att inspelningen startas automatiskt i WaveLab eller whatever exakt när jag trycker på playknappen och musiken startas i Cubase... Är detta möjligt? Så att inspelningen i börjar exakt vid första trumslaget.(dvs om låten börjar med trummor=))

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det låter som om du går en krånglig omväg...

Kan du beskriva varför du har behov av att spela in i Wavelab medan du har Cubase igång...?

Det måste väl vara enklare att köra helt i Cubase, tycker jag...

Link to comment
Dela på andra sajter

varför är det enklare? tycker man får en skön syn på waven i waveprogramen.. specielt cool edit.. spelar in digitalt från ett mixerbord!! vill ha en exakt start på wav-filen så det blir skönare att proppa in den i samplern sen för "re-mix"!!

Link to comment
Dela på andra sajter

jo såklart man lyssnar på det man gör 😉 ... men när man klipper,editerar och loopar osv måste man ju se vad man sysslar med, eller iaf jag skulle inte klara av det utan ögon..? du hade ju sjyssta svar på den här diskutionens topic? hehe 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Det måste väl ändå vara enklare att spela in mixen på ett stereospår i Cubase...? Annars tar ju ditt andra program upp systemresurser också - förutom att de problem du har också kan uppträda... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Cubase är liksom gjort för att spela in med om du inte visste det när du köpte programmet... 😉

Om du läser en liten stund i "Getting started"-manualen, så får du den mest grundläggande infon som behövs för att komma igång - så blir det lättare att ställa frågor som går att svara på sedan. Om du inte har läst något alls i manualen, så är det väldigt lätt att man pratar om helt olika saker och missförstår varandra, så att det blir ännu mer förvirrat och inte hjälper alls...

Link to comment
Dela på andra sajter

om jag ändå ska editera inspelningen i ett tex wavelab kan man väll lika gärna spela in där? resurserna på datorn är inge problem!... Bara trycka på rec knappen och spela in, inte krongligare än så.. Ville bara veta om någon visste hur man gör för att få inspelningen i wavelab att börja samtidigt som jag trycker på play i cubase!! Om man spelar in i Cubase börjar väll antagligen inspelningen där låten börjar men endå lixom... prefer ljudediteringsprogram av nån lustig anledning.. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Cubase är liksom gjort för att spela in med om du inte visste det när du köpte programmet... 😛

Om du läser en liten stund i "Getting started"-manualen, så får du den mest grundläggande infon som behövs för att komma igång - så blir det lättare att ställa frågor som går att svara på sedan. Om du inte har läst något alls i manualen, så är det väldigt lätt att man pratar om helt olika saker och missförstår varandra, så att det blir ännu mer förvirrat och inte hjälper alls...

De e lite fånigt ibland när ni antar att folk köpt programmet, antar att det är för att skrämma bort piratkopia-användare som ställer för enkla frågor eftersom dom inte har någon manual. (de flesta manualer går juh iof att ladda ner också)

läs statistiken på den här gallupen Claes:

https://www.studio.se/index.php?showtopic=1028

Redigerat av unbornichen
Link to comment
Dela på andra sajter

Cubase är liksom gjort för att spela in med om du inte visste det när du köpte programmet... 😛

Om du läser en liten stund i "Getting started"-manualen, så får du den mest grundläggande infon som behövs för att komma igång - så blir det lättare att ställa frågor som går att svara på sedan. Om du inte har läst något alls i manualen, så är det väldigt lätt att man pratar om helt olika saker och missförstår varandra, så att det blir ännu mer förvirrat och inte hjälper alls...

De e lite fånigt ibland när ni antar att folk köpt programmet, antar att det är för att skrämma bort piratkopia-användare som ställer för enkla frågor eftersom dom inte har någon manual. (de flesta manualer går juh iof att ladda ner också)

läs statistiken på den här gallupen Claes:

https://www.studio.se/index.php?showtopic=1028

Det spelar väl mindre roll vad statistiken visar...?

Jag utgår alltid ifrån att man har ett originalprogram och en manual att läsa i - eftersom det helt enkelt blir för mycket att förklara om det är någon som inte har det - och då tar förklaringarna för lång tid för att jag ska hinna med det - tyvärr...

Link to comment
Dela på andra sajter

om jag ändå ska editera inspelningen i ett tex wavelab kan man väll lika gärna spela in där? resurserna på datorn är inge problem!... Bara trycka på rec knappen och spela in, inte krongligare än så.. Ville bara veta om någon visste hur man gör för att få inspelningen i wavelab att börja samtidigt som jag trycker på play i cubase!! Om man spelar in i Cubase börjar väll antagligen inspelningen där låten börjar men endå lixom... prefer ljudediteringsprogram av nån lustig anledning.. :rolleyes:

psst! Cubase är ett ljudediteringsprogram.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Som Claes säger: det är en aning jobbigt med folk som frågar om saker som nästan är självklara och som står i manualen. Har man inte köpt programmet får man väl se till att få tag i en manual också...

Är det inte självklart att man köper dom programmen man använder ofta?

Tjänar man sen pengar på det man gör är det ju pinsamt att inte äga licensen för programmet.

Harkel:

Har du en och samma dator och kör både Wavelab och Cubase?

Då är det mycket enklare att spela in direkt i Cubase bara man sätter upp och förbereder Cubase för det.

Vilken version kör du? och hur många ingångar har ditt ljudkort? kör du något digitalt?

/D

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad snackas det om? såklart man ser vågformen när man spelar in i Cubase, iallafall i SX

om du tycker att det ser lite smått ut så ere ju bara att zomma in...

och jag är ganska säker på att det går att synca cubase med wavelab om man nu vill det.

Kan bara hålla med Claes, ta en titt i manualen...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...