Jump to content
Annons

Jesper Gustin - Steamer


sirjeppe

Betyg (1-5)  

13 röster

  1. 1. Betyg (1-5)

    • Betyg 1
      1
    • Betyg 2
      0
    • Betyg 3
      3
    • Betyg 4
      3
    • Betyg 5
      2


Recommended Posts

Artist: Jesper Gustin

Titel: Steamer

Musiker: Jesper Gustin

Längd: 4:00

År: 2005

Genre: Pop/Funk/Dance (tror jag)

Version 1: Jesper Gustin - Steamer (utan sång)

Version 2: Jesper Gustin - Steamer (med sång)

Version 3: Jesper Gustin - Steamer (med sång, mindre kompressor)

Version 4: Jesper Gustin - Steamer (samma som 3 fast ny EQ)

Version 5: Jesper Gustin - Steamer (längre sångtext/kortare break/längre slutös)

Format: MP3 (192kbit/s, stereo)

Storlek: 5,49MB

Status: Färdig

Kommentarer:

1. Ska spelas på HÖG volym (tänk PA).

2. Topkompressorn jobbar fint, och det ska den tydligen göra ända sedan Eric Prydz - Call On Me.

3. Fick låna mammas tvärflöjt så jag ville kasta in den 😛

4. All kritik är välkommen 😱

//Jeppe

Redigerat av sirjeppe
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Okej att saker ska komprimeras men INTE i den här genren enligt mig iaf och iaf inte såhär mycket.

Visserligen ska man testa gränserna och sådär men det här tycker jag mest låter crap tyvärr. Sen vore det inte helt fel om gurorna va lite tajtare och beatet går ju helt klart att jobba på, svänger inge vidare just nu.

Testa att även köra en annan ackordföljd eftersom denna är alldeles för uttjatad (läs bluesig).

Så jobba mer på svänget i trummorna och lägg kanske nån annan skön pad eller dylikt som svävar runt samt höj basen eftersom jag inte uppfattar så mycket tryck i de lägre registren just nu.

Positivt va gitarrljudet som låter riktigt trevligt.

Redigerat av lavrell
Link to comment
Dela på andra sajter

Många har frågat efter sång... Jag vill nog kanske inte helst lägga till det, men det vore inte helt fel heller 😱

Är käss på att komma på textrader (för i en discolåt är det väl typ mest en riktigt schysst textrad som behövs). Så förslag på coola textrader som skulle kunna passa in i låten är mycket välkomna, så ska vi se vad jag kan åstadkomma!

Tack för kritik!

Fler som tycker att den är basfattig??

//Jeppe

Link to comment
Dela på andra sajter

Tre ovanliga saker med den här låten:

* Fade out brukar vara reserverat till låtslut.

* Bluestolva i kombination med discopump på bastrumma.

* Ditt sätt att spela flöjt 🙂

Om det är nyskapande och kreativt, eller mest konstigt, tror jag beror väldigt mycket på vem man frågar.

Ljudbilden är stundtals lite stökig, men funkar.

Men du, kan du inte sjunga nåt annat också? Så det händer nåt. T ex en vers med lite mer text i?

// David

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gillar stilen, flöjten och låten i allmänhet. Men varför denna tokkomprimering?

Jag tror låten hade blivit mycket bättre med en mer normal mastring.

Plus dock för orginaliteten. Jobba vidare med några detaljer så kan dett bli riktigt bra!

/Kristoffer

Link to comment
Dela på andra sajter

Skönt med flöjt! Dock lite ostämd på sina ställen (?)

Har lyssnat på sångversionen ett par gånger och jag har börjat störa mig på dels komprimeringen, men kanske mest trummorna. Då främst virvelljudet. Kanske att du skulle få mer variation i trummorna, inte köra rakt komp och på sina ställen lägga in skön funkig ride. Funka upp kompet alltså.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har lagt till en version med mindre kompressor nu (dock jobbar den fortfarande)...

Funka upp kompet får jag göra när jag kommer hem från skolan (samma med textraden...)

Har ett par idéer som jag ska testa. Tack för era kommentarer 🙂

//Jeppe

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo här finns kul grejor at hänga upp sig på. Tyvärr är mixningen fortfarande för dåligt för att det skall vara riktigt okej. Det är svårt att komma med konstruktiv mritik eftersom hela mixen borde göras om från scratch. TRummorna för grötiga. Reverben för onyanserade. Flöjten är verkligen det som lyfter. Är det verkligen du som spelar? Det lät lite Ian Andersson där. Man bara lånar inte mammas flöjt och får det att låta så där....

Jag skulle börja med rytminastrumenten och mixa om trummor och percussion från grunden försöka få lite mer bredd i eq och arbeta utifrån det.

😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Man bara lånar inte mammas flöjt och får det att låta så där....

😲

Nä det är en sak som är säkert!

Det behövs mer tryck i din låt för att den skall göra sig självt

rättvis.

Pumpa - Pumpa !

Link to comment
Dela på andra sajter

Måste tyvärr göra er besvikna grabbar när det gäller tvärflöjten, för det är sant! Har spelat lite förut på den, men bara ett par gånger.

Jag gillar att pröva nya instrument, så jag antar att jag inte är rädd att vara dålig??! (eller nåt)

Meeeen... Jag har lagt upp en Version 4 nu som har lite bättre EQ än dom tidigare. Kan hända att den blivit FÖR vass och skarp nu. Vill gärna ha kommentarer på den!

Mer kritik!!! 😲

//Jeppe

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, jag förstod nästan det!

Nu har jag i princip gjort allt ni kritiserat/önskat 😄 (utom att mixa om låten från scratch, vilket kändes för jobbigt)...

I version 5 har jag:

------------------------------------------------------------------------------------------

* Lagt till mer text

* Plockat bort fade outen i mitten av låten och ersatt den med en klassisk EQ-åkning (vilken jag dessutom kortade ner för att få plats med en extra röjomgång på slutet =)

* EQ:n i låten är bättrad och ska förhoppningsvis låta helt OK nu

* Lagt till en ride i slutet för att ge trumkompet en lite funkigare touch

------------------------------------------------------------------------------------------

Njut av den förmodligen sista versionen jag orkar göra av låten.

//Jeppe

PS... Tack för att bra kritik 😎 Det har verkligen hjälpt mig att göra den här låten bättre (som ni ju själv kan höra genom att lyssna på Version 1 - 5. Mycket nöje och tack igen!

Redigerat av sirjeppe
Link to comment
Dela på andra sajter

MEn alltså vaddå...fick vi svar på våra funderingar? Är det du som lirar flöjten? Är det det så finns det en helt annan sorts musikgenre som jag kan tänka mig skulle bli superglad om du gick den vägen...😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle inte vilja påsto att det är någon Radiohit direkt.

Kräver mer arbete för att bli det.

Potetntial JA men inte riktigt där.

Gitarrerna är för otighta , Basen och trummorna har inte riktigt rätt flyt.

Låten blir alldeles för grötig mot slutet , Svårt att veta vad man ska fokusera på.

Ljudbilden behöver tightas till för att det ska svänga ordetligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller med dig Tomas!

Jag skrev radiohit bara för att den skulle bli lite mer intressant för lyssnarna 😠 Självförtroende måste man ha...

Det är roligt att ni ändå lyssnar och ger kommentarer... Att jag inte är någon äkta hitmaker har jag nog aldrig trott, men att tycka att ens egna låtar är bra är ju en förutsättning för att tycka att det är roligt och vilja fortsätta!

Tack för all respons!

Och L3vity.... Ja, det är jag som spelar flöjten!

//Jeppe

Redigerat av sirjeppe
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...