Jump to content
Annons

Köpa en plattskärm för musikbruk


JJRockford

Recommended Posts

Är trött på mitt stora (och värmealstrande!!) åbäke till 19"-bildrörskärm, och funderar på att skaffa en platt dito. Eller möjligen en 17" (för att då skaffa en till vid eventuellt behov).

Vad ska man tänka på? Är det ok att köpa det billigaste man hittar, på ett ungefär? Har fått för mig att man mest behöver en dyrare skärm om man pysslar mycket med tunga spel eller mycket grafikhantering. Men sånt är det ju inte så mycket med i musikprogrammen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Nej, om du inte sysslar med spel behöver du inte bry dig så mycket om responstiden. Det man kan titta efter är väl kanske:

- Kontrasten, gärna mer än 500:1

- Vridfunktion (Pivot), kan ju vara kul om man kan vrida skärmen när man arbetar med vissa program.

- DVI är alltid att föredra. Analogt tycker inte jag är lika roligt (Se bara till att ditt grafikkort har DVI).

- Om du vill slänga en glimt på skärmen lite snett ifrån, är det ju bra med en stor betraktningsvinkel.

I julas köpte jag en VX912, den är snabb men har en aning dålig svärta när man kollar på film.

Några andra skärmar har jag ingen erfarenhet av.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sällar mig till Gols åsikter, och vill tillägga följande:

* Bra betraktningsvinkel - eftersom man ofta trängs flera runt skärmen.

* Både DVI och VGA kan vara användbart om man vill köra dubbla skärmar - beroende på vilka kontakter ditt grafikkort erbjuder för dubbla skärmar samt beroende på vad skärm nr 2 har för kontakter. Flexibilitet alltså, men DVI blir bäst bild.

* VESA-fästen - så att man kan montera skärmen på en monitorarm och skicka runt den beroende på vem som skall se och hur man sitter/står. Det är bökigt att vara tekniker åt sig själv om man inte ser skärmen. Med en monitorarm kan man få bättre skärmposition när man skall stå och spela.

* Att den finns att köpa om ett halvår - om du vill köpa en till och ha dubbla är det fint om de är likadana.

* Vilken policy företaget har för trasiga pixlar - viktigt! Många billigare skärmar har garantier som säger att man får stå ut med om det finns (många) trasiga pixlar som lyser vitt hela tiden. På dyrare skärmar är det större chans att företaget byter ut skärmen om det finns vitlysande pixlar.

* Att det inte är några högtalare i skärmen - så man inte frestas att använda dem 😎

* Upplösningen - platta skärmar klarar för det mesta bara en upplösning, så se till att det är den du vill ha.

Det är det som jag kommer på sådär på rak arm. Hoppas det är till någon glädje.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag rekommenderar gärna de skärmar jag själv använder. En Samsung 171N och en Samsung 172x. Båda har en plastkant på bara 1cm ungefär, så de är suveräna att ha bredvid varandra. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...