Jump to content
Annons

Nån som varit i Moskva?


hackeman

Recommended Posts

Sitter här och bläddrar resor på SAS Eurobonus. Har en dröse poäng som går ut och måste boka senast 31 aug. Så jag tänkte åka iväg med Stina en långhelg (typ tors-sön) nånstans i Europa nångång sep-okt.

Till skillnad från Stina har jag varit i de flesta länder och huvudstäder i Europa, och jag vill gärna se nåt nytt. Island är en tanke, Moskva en annan. Ingen av oss har varit på någotdera.

Nån som varit i Moskva och som kan berätta lite?

Eller förslag nåt annat mindre vanligt resmål?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag var i Bosnien i våras, i Sarajevo och Tuzla. Det var väldigt fina städer och trevliga människor, och billiga cd skivor. Jag var där med en grupp från skolan och studerade mänskliga rättigheter, det finns väldigt mycket intressanta ställen att besöka och bra guidade turer om man är intresserad balkankriget. Rekommenderas.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sitter här och bläddrar resor på SAS Eurobonus. Har en dröse poäng som går ut och måste boka senast 31 aug. Så jag tänkte åka iväg med Stina en långhelg (typ tors-sön) nånstans i Europa nångång sep-okt.

Till skillnad från Stina har jag varit i de flesta länder och huvudstäder i Europa, och jag vill gärna se nåt nytt. Island är en tanke, Moskva en annan. Ingen av oss har varit på någotdera.

Nån som varit i Moskva och som kan berätta lite?

Eller förslag nåt annat mindre vanligt resmål?

Du nämde Moskva, jag har aldrig varit där men st. petersburg är ganska så maxat. Ryssland är konstigt men kul om man har överseende med en del av deras konstiga vanor, tex att inte lämna plats för avstigande på tunnelbanan utan ALLA kör med vassa armbågor + risken att bli rånad av både skurkar och poliser (de sistnämda kan man muta). Vinterpalatset är en jävla upplevelse!

Link to comment
Dela på andra sajter

Island är helt underbart att åka till. Jag var där för sjuttioelfte (typ) gången i juli och jag trivs otroligt bra i det landet. Människorna är otroligt vänliga och hjälpsamma och väldigt nordiska i sitt sätt.

Lander har otrolig fin natur och jag skulle rekommendera att göra en enkel vandring upp på ett "fjäll" vilket är jättemysigt. Nu sist när vi var där så badade vi i en varm bäck uppe på ett fjäll. Härligt.

Stadslivet i Reykjavik är också riktigt bra. Tyvärr så har du ju missat Reykjaviks kulturnatt som var den 17/8 i år då hela staden exploderar i en enorm fest med musik, alkohol och andra roligheter. Det är något att besöka om man har möjligheten.

Hmm, känns som om jag längtar dit igen...

/Henning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sitter här och bläddrar resor på SAS Eurobonus. Har en dröse poäng som går ut och måste boka senast 31 aug. Så jag tänkte åka iväg med Stina en långhelg (typ tors-sön) nånstans i Europa nångång sep-okt.

Till skillnad från Stina har jag varit i de flesta länder och huvudstäder i Europa, och jag vill gärna se nåt nytt. Island är en tanke, Moskva en annan. Ingen av oss har varit på någotdera.

Nån som varit i Moskva och som kan berätta lite?

Eller förslag nåt annat mindre vanligt resmål?

Du nämde Moskva, jag har aldrig varit där men st. petersburg är ganska så maxat. Ryssland är konstigt men kul om man har överseende med en del av deras konstiga vanor, tex att inte lämna plats för avstigande på tunnelbanan utan ALLA kör med vassa armbågor + risken att bli rånad av både skurkar och poliser (de sistnämda kan man muta). Vinterpalatset är en jävla upplevelse!

Är den där risken att bli rånad exceptionellt stor? Eller är den som i vilken annan stor huvudstad? Vi lär gissningsvis bo centralt på nåt 5-stjärnigt hotell, typ SAS Radisson. Borde väl innebära ett område med mindre risker?

Det går direktflyg från Köpenhamn till St.Petersburg oxå, men jag var mer inne på Moskva för att kunna ticka av ännu en huvudstad på listan. 😏 Men om St.Petersburg är så mycket bättre får man väl tänka om... svårt bara att veta vilket som är bäst utan att rådfråga någon som varit på båda. 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Såg igenom listan med poängen. Intressant detta, jag antar att man måste ha rest en hel del för att få de där poängen också, samlade...bonus...

Jag föreslår Lyon/Nice som fanns med i Europazon 2. Du har väl varit där, men Stina kanske inte? Det är inte fel att åka dit i september. Från Nice är det ju lätt att ta sig till Cannes/Monaco också. Lite av favoritplatser.

Lyon är otroligt underskattat. Jag skrev ett avsnitt om staden i en reseguide utgiven av Willma. Romantisk storstad! Hur många storstäder kan man säga det om, förutom Paris? Världens vackraste broar, bra shopping, god mat. Välj Lyon, ett något annorlund resmål.

Island känner jag en Miss som åkt till några gånger. Men själv har jag ingen dragning dit alls! Bara kallt...och dyrt.

S:t Petersburg har jag hört gott om. Ett tänkbart alternativ kanske?

😏

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

..Det är nog inte större rånrisk i S:t Petersburg än i Marseille... Men många tigger.

Man lever som en kung där som svensk i alla fall. Det är detta med valutan. Har inte varit där personligen dock.

😏

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Såg igenom listan med poängen. Intressant detta, jag antar att man måste ha rest en hel del för att få de där poängen också, samlade...bonus...

Usch ja. Jag lever lugnare nu, men flygplatser har varit mitt andra hem. Har flygpendlat i snart 10 år och varit uppe i 200+ resdagar om året. Har tjänat tillräckligt med poäng för att flyga till Jupiter, men 90% av resandet hade jag gärna sluppit och istället betalat med egna pengar. 😏

Jag föreslår Lyon/Nice som fanns med i Europazon 2. Du har väl varit där, men Stina kanske inte? Det är inte fel att åka dit i september. Från Nice är det ju lätt att ta sig till Cannes/Monaco också. Lite av favoritplatser.

Lyon är otroligt underskattat. Jag skrev ett avsnitt om staden i en reseguide utgiven av Willma. Romantisk storstad! Hur många storstäder kan man säga det om, förutom Paris? Världens vackraste broar, bra shopping, god mat. Välj Lyon, ett något annorlund resmål.

Island känner jag en Miss som åkt till några gånger. Men själv har jag ingen dragning dit alls! Bara kallt...och dyrt.

S:t Petersburg har jag hört gott om. Ett tänkbart alternativ kanske?

😱

:musik

Tack för tipsen, men Nice har jag besökt flertalet gånger både privat och i jobb. Så även Paris. Ett par rundor i Cannes och Monaco har det oxå blivit. Lyon har jag nog bara varit i en gång, och det var väldigt vackert vad jag kommer ihåg, men vill som sagt gärna uppleva nåt helt nytt.

Jag får nog kolla upp St.Petersburg lite närmare. Och jämföra med Moskva. Och Reykjavik. Vad det gäller Island inbillar jag mig att man ska helst hyra ett terängfordon och flänga runt lite, vilket kanske kan vara tajt på en långhelg. Eller är jag fel på det?

Redigerat av hackeman
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag var i Moskva i Juni. Enorm stad! Och en smula lodigt. Det finns inga gatubrunnar för regnvatten att rinna ner i, till exempel, och många hus är gamla och schletna, men å andra sidan finns det riktiga arkitektiska mästerverk också. Tunnelbanan går jättefort och jätteofta, vilket är trevligt, men den för ett satans oväsen och skakar en hel del.

Ryssarna själva är ett småtrevligt folk. Nästan ingen pratar engelska, inte ens ungdomarna på Donken, men man kan göra sig ganska förstådd med "da", "njet" och ad hoc-teckenspråk. Rånrisken kändes mycket låg, det är så mycket folk överallt, att det skulle vara omöjligt att råna någon utan vittnen. Och tiggare och uteliggare fanns det nästan inte en enda; dessa arbetar i stället som gatusopare. Det är med andra ord absolut inte lika mycket skräp på gatorna som i Stockholm (som f.ö. måste vara en av världens skitigaste städer).

Allt är jättebilligt, om man inte ger sig in i nån lyxbutik, men det finns en fruktansvärd massa piratprodukter. Moskva rekommenderar jag som resmål på det stora hela. Men se för fan upp när du ska korsa en gata!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag förstår faktiskt inte denna love-bombing av Island. Jag var där för några år sedan och tycker det var sådär. Kul ställe att ha varit på, men aldrig att jag åker tillbaka. Vädret är konstant mulet, småregnigt och +8 grader. Reykjavik är litet och fult. Maten är ganska trist. Det berömda stället Blå Lagunen är en varm gyttjepöl som luktar svavel. Lite häftigt att åka ut i naturen och se på varma källor, och faktiskt överaskande bra nattliv inne i stan.....men inget resmål jag rekomenderar på rak arm....

Villnius då? Varit där? Trevligt och ganska fint. Tycker iofs personligen att Riga är den bästa baltiska huvudstaden, men dom verkar inte flyga dit.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fan, ångest... Moskva, St Petersburg, Madrid, Barcelona, Lissabon, Edingburg, New York... gaaaah!! Vet inte vart jag ska åka, och måste skicka bokningsbegäran IDAG!!

...

Dvs IGÅR! 😠

Jag kan åka istället om du vill. :rolleyes:

Hade nog dragit till New York...

Link to comment
Dela på andra sajter

Fan, ångest... Moskva, St Petersburg, Madrid, Barcelona, Lissabon, Edingburg, New York... gaaaah!! Vet inte vart jag ska åka, och måste skicka bokningsbegäran IDAG!!

...

Dvs IGÅR! 😠

Jag kan åka istället om du vill. :rolleyes:

Hade nog dragit till New York...

Jo, New York och Manhattan tröttnar man aldrig på. Ett av mina alternativ är en långhelg där i november, skulle gärna uppleva julrushen längs Broadway och 5th Avenue ännu en gång. Och då gillar jag egentligen inte ALLS julrush. 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Fan, ångest... Moskva, St Petersburg, Madrid, Barcelona, Lissabon, Edingburg, New York... gaaaah!! Vet inte vart jag ska åka, och måste skicka bokningsbegäran IDAG!!

...

Dvs IGÅR! 😳

Jag kan åka istället om du vill. :rolleyes:

Hade nog dragit till New York...

Jo, New York och Manhattan tröttnar man aldrig på. Ett av mina alternativ är en långhelg där i november, skulle gärna uppleva julrushen längs Broadway och 5th Avenue ännu en gång. Och då gillar jag egentligen inte ALLS julrush. 😛

Men vilket slöseri... Är det inte bättre att jag, som aldrig varit där, åker? 😠

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Välj inte Edinburgh. En av världens tråkigaste platser!

Jag hade valt Moskva eller Lissabon.

😳

:musik

Moskva har vi skippat. Blir det Ryssland blir det St Petersburg.

Edingburgh finns med på min todo-list bara för att jag hört vilda rykten om deras årliga festival, samt att det är en av de få huvudstäder i Europa jag inte varit i.

Nåja, får se vad det blir. Jag satt i timmar idag med SAS i örat och försökte hitta nåt där flyg + hotell + jobb + allt annat klaffade. Men det var f-n inte lätt. Är ju ett begränsat antal flygsäten och hotellrum som är reserverade för EuroBonus. Och ska man bo Best Western istf SAS Radisson måste man ringa dubbelt och kolla fram och tillbaka mellan SAS och BW för att få ihop det. Galet.

För att inte poängen skulle gå förlorade (sista användningsdag 31 aug) var jag tvungen att skicka in mina önskemål via email innan kl 24:00 idag. Så här blev min prio-lista:

1) Madrid

2) Lissabon

3) Edinburgh

4) New York

5) St Petersburg

Som om nån bryr sig... 😠 varför skriver jag detta egentligen? :rolleyes:

Förresten, hur är Lissabon på hösten? Nån som vet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Som om nån bryr sig... 😉 varför skriver jag detta egentligen? 😳

Förresten, hur är Lissabon på hösten? Nån som vet?

Men Hacke. Det är ju du som brukar filosofera om internets fram och baksidor. Klart att man är intresserad. Efter att ha varit här i ett år eller mer så förefaller du vara en person som jag känner ganska bra. (vilket iofs är en illusion), men ändå.

Jag har sett dig gräla med tjejer ge råd om datorer, diskutera både feminism och kiss, samt lyssnat på en hel del av din musik. Jag har kollat in din hemsida och du mejlar mig när dina nya låtar kommer med jämna mellanrum. Jag vet att du har en snäll och förstående sambo som dessutom är söt (för det tror jag du har sagt) och att du bor i Lund och att du jobbar med it på någe vis. Klart jag bryr mig om var du skall resa. Lissabon är Lissabon, vackert på hösten förståss, som alla trädrika äldre Europeiska städer. Knepig stad annars tycker jag. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Så det blev Madrid ändå. Men en storstad är ändå alltid en storstad, jag menar även om det bara gällde 3-4 da'r, så ta gärna en halvdag ut från bullret och röken till en mysig strand om det går... om det hinns med alltså.

Portugal är nog inte bara bra utan bäst om man vill ha jämnhet i temperatur året runt. Madeira varierar statistiskt mellan 18-25 plusgrader dagtid sett över hela året och nattetid sjunker det som lägst till 13 plusgrader. Det vore nå't för mig det... Vad är det vi har i Sverige? Variation dagtid mellan 20 minus och 25 plus cirka, i t.ex. Göteborg över ett år. Variation 7 grader (Portugal, Madeira) jämfört med 45 grader (Sverige, Göteborg). Reflektera över det en stund.

Blir en vinterresa tror jag.

😉

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...