Jump to content
Annons

Patchar/inställningar i Guitarrig


matspe

Recommended Posts

Annons

Bytar till GuitarSuite! (Som dessutom är gratis). Skämt åsido, men själv tycker jag att man har på tok för mycket inställnings-och valmöjligheter i GuitarRig. Plus att GuitarSuite faktiskt låter bättre. Whatever...

Annars brukar jag skruva ungefär som på motsvarande vanliga förstärkare och pedaler. Som Queen-fan så är en favorit självklart AC30:n med det mesta på max, samt en eller två treble boosters innan. Och kanske lite chorus... Faktiskt tycker jag att en treble booster först i kedjan förbättrar de flesta distljud väsentligt, man får liksom bättre bett, samtidigt som ljudet blir luftigare. Annars tycker jag generellt att man får bäst distljud (det är mest sådana jag spelar med) genom att hålla tillbaka gainen lite på förstärkaren, och använda någon OD/distpedal med maxad volym.

Man får även enorma ljudskillnader genom att mixtra med uppmickningsdelen. Att ha två mickar i olika positioner ger ofta en helt annan bredd i ljudet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har testat Guitarsuite och på distar låter den helt ok!

Jag är dock ute efter lite mer spacade gitarrljud och mer effekter.

Tycker att den (GR) låter hemskt mycket på distade ljud...

Erfarenhet av detta?

Kan man även spara ned "user presets" som filer?

Tänkte att man kanske kunde dänga upp en del av min hemsida till tips och patchar för GR (eller andra också för övrigt), men då behövs fler tips och ideer.

/Mats

Link to comment
Dela på andra sajter

Oj, sånt har jag ingen som helst erfarenhet av. Fast generellt sett så lämpar sig i a f digital utrustning oftast bättre till sånt.

Annars är det väl samma principer som med alla andra ljud, se till att du har ett grundljud som du är nöjd (eller mycket nöjd) med. Annars så hjälper det oftast inte vad man lägger på för effekter och sånt. Blir ungefär som att bygga ett hus på en sned grund.

Men det borde väl gå att få till "spacade" ljud med GuitarSuite med? Om du nu gillar det. Ställ in ett bra grundljud, sen behöver du ju nödvändigtvis inte hålla dig till just GuitarSuites effekter, kör man t ex Cubase så följer det ju med en ganska bra uppsättning av de vanligaste effekterna. Eller så lägger du inte GuitarSuite först, och sen GuitarRig efteråt, men plockar bort förstärkare-och högtalar-delen från den senare, så har du ju tillgång till en massa bra effekter. Kanske inte världens mest CPU-snåla setup, men ändå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Får man sticka in med en fråga? I ett kommande nummer av Studio tänkte vi ha en guide till/jämförande test av olika elgitarrlösningar? Vilka produkter vill ni att vi tittar närmare på och jämför (både mjukvarubaserade och fristående)? Något annat ni gärna vill att vi skriver om när det gäller gitarrinspelning?

/MvH Mats

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

Elvlis:

Visst så är GR dyr som tusan. Roland GP-100 har jag aldrig lyssnat på.

Vad gäller G-Major så låter den väääldigt bra!

Dock är jag lite trött på att ha prylar i rack och ville se om det vart möjligt att spela enbart med mjukvarubaserade gitarreffekter/processorer.

Mats S:

Hur låter de "mjuka" processorna mot de"hårda".

Hur krämar du det mesta ur en setup?

Hur kopplar du ihop allt?

Vad krävs för att spela med enbart mjukvaror?

Vilka är gratis? Hur låter det?

In och utgångsnivåer? (kritiskt med GR iallafall)

/Mats

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...