Jump to content
Annons

Dataprogram att skriva noter i?

Recommended Posts

tejwar (oregistrerad)
Postat

Jag söker ett program, som ett ordbehandlingsprog där man helt enkelt kan infoga notvärden, pauser, tonarter etc. för att skriva noter. Har upptäckt att det tar en helvetes lång tid om man ska skriva ett helt arrangemang för hand.

Annons
Postat

Sibelius! Lätt att lära sig och är väldigt kraftfullt.

Vad jag har förstått så jobbar iofs dom riktiga notskrivarrävarna hellre med Finale, men min erfarenhet är att det är bra mycket jobbigare att få upp flytet med det programmet. Mycket högre inlärningströskel än Sibelius.

Postat

Det två professionella programmen som är störst är Sibelius respektive Finale. Bägge kostar en peng men klarar massor av sakor. Själv använder jag Sibelius och är mycket positiv. Klarar även operor och symfonier med extrahering av stämmor till de olika instrumenten. (Vilket nog Finale gör också om man skall vara ärlig).

Bägge programmen finns att ladda ner som demos.

http://www.sibelius.com/

http://www.finalemusic.com/

Finale har en invalidiserad version som är gratis, ungefär som grabbarna som lämnar ut knark vid skolorna. Funkar utmärkt för mindre saker, men tanken är ändå att du skall åka dit och hosta upp resten av pengarna. Nå, inget fel med det.1

Ett annat prisbilligt program är

http://www.myriad-online.com/en/products/harmony.htm

Det finns massor av ytterligare alternativ. Bara ett ur högen.

http://www.geniesoft.biz/products/scorewri...scorewriter.htm

Gunnar

tejwar (oregistrerad)
Postat

Tack för svaren!

Men det här är jättestora program, det enda jag behöver är typ ett plug in till Microsoft Word som gör att jag kan skriva noter. Funktionen finns säkert i dem här programmen men jag är ute efter något enklare.

Stinkey (oregistrerad)
Postat

Jag svarar som vanligt: NoteWorthy Composer. Det är lätt att lära sig och man skriver med tangentbordet, skriver ut, och vill man lyssna så är det även en sequenser. Kostar ca $40. Finns en demo på deras hemsida.

www.ntworthy.com

Postat

Noteworthy composer! Jag började göra min första datorskapade musik i det programmet.

Gjorde midi-låtar med det eftersom det var det enda programmet jag hittade då. Detta var en massa år sedan.

Jag minns att jag tyckte det var jättejobbigt i början. Kunde inte ett skvatt om noter. Var tvungen att få programmet att spela upp toner och sen ta ut dom på gitarr.

Det som var bra var att jag faktiskt tillslut någerlunda lärde mig noter enbart med hjälp av det programmet.

Nu kan jag noter tillräckligt bra för att kunna lära mig spela låtar om jag får lite tid.

Ett annorlunda sätt att lära sig noter kanske. Tror ändå det är roligare än att plugga fram kunskapen på traditionellt vis. Men vad vet jag...

/Kristoffer

Postat

Själv använder jag fortfarande en Musicator-version från -94 för detta ändamål. Funkar hur bra som helst. Kan visserligen bli lite lustiga paus-markeringar ibland, men det brukar gå att få bort. Fast för min del spelar det ingen roll, så länga programmet spelar upp styckena som jag har tänkt mig dom.

tejwar (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Jag har fått tag på Sibelius 3, verkar vara lite roligare att jobba i eftersom ljuden låter lite mer autentiskt än midi. Har lite problem med det dock, nån som vet hur man får fram ett fönster där man snabbare infogar notvärden, pauser.. Jag måste gå in i symboler och infoga därifrån, tar en massa tid.

Redigerat av tejwar

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.