Jump to content
Annons

IDR - waves noiseshaping

Recommended Posts

abnormalbrain (oregistrerad)
Postat

Jag har lÀnge undrat vad detta Àr med noiseshaping i waves maximizer-pluggar. T.ex. denna jpgscreen_shotssshot_big_l1_01.jpg

Annons
Postat

Det har vÀl att göra med karaktÀren pÄ bruset som man lÀgger till vid "ditheringen". Googla lite pÄ dither sÄ klarnar det nog.

/J

Postat

Jo jag har försökt, men jag hittade bara ljudforsknings-avhandlingar och andra vÀldigt komplicerade förklaringar. Exakt vad Àr det hÀr med dithering?

Postat

Lite klokare blev jag, men fortfarande Àr det en massa matematiska formler och sÄnt.

Postat

Jo... jag Àr inte matematiskt obegÄvad. Jag har haft MVG Ätskilliga gÄnger. Men det Àr ju inte sÄ att jag har fÄtt just dessa formler förklarade. Skulle vara bra med förklaring pÄ svenska av en person som kan det riktigt urjÀvligt bra. DĚkan man frÄga om det man inte vet.

• 3 veckor senare...
Postat
Jag har lÀnge undrat vad detta Àr med noiseshaping i waves maximizer-pluggar. T.ex. denna jpgscreen_shotssshot_big_l1_01.jpg

HallÄ

Det Àr algoritmer för nedsamling av t ex 24 bit material till t ex 16 bit med olika typer av dither och noise shaping. Det Àr oftast bÀttre att anvÀnda en dedikerad dito om man skall omvandla materialet frÄn tex 24 till 16 istÀllet för att göra det automatiskt i tex ett cd braÀnnarprogram, för det kommer lÄta bÀttre. Waves IDR system lÄter faktist vÀldigt bra.

Besvarade det din frÄga?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.