Jump to content
Annons

Hårddisk-recovery


hammagrella

Recommended Posts

En av mina PC (inte studioburken tackolov) lämnade in häromdan, tror det är strömförsörjningen som fick sig en kyss vid åskvädret nyligen. Helt död är den i vilket fall som helst.

Helt perfekt eftersom garantin gick ut i juni och jag gör sista 3-årsavbetalningen nu i augusti. 😱😱😱

Ingen större förlust ändå, det var dax att byta skiten - MEN det var ju lite oplanerat så nu har jag en del info på hårddisken som det skulle vara mumma att återskapa. Har knäppt ur hårddisken ur maskinen, den är INTE sotig 😮 , och funderar nu på hur man skulle kunna koppla den som typ en extern hårddisk till en annan dator. Kan man göra det med nån USB......grej.... eller måste man helt enkelt banka in den i innanmätet på en maskin?

Hårddisken är en Maxtor AT D740X

Tummen min sitter för övrigt inte ens mitt i handen utan någonstans mellan min armbåge och västra hallväggen. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
maxmaxmax (oregistrerad)

Ingen fara. Öppna en annan burk och sätt hårddisken där den burkens CD sitter. Ta cdns båda sladdar och sätt på motsvarande sätt på disken.

Så enkelt tror jag det är?

Link to comment
Dela på andra sajter

Enklast är att göra som 3Max säger... I en normal PC så sitter det 2 IDE anslutningar på moderkoret. I dessa IDE anslutningar sitter platta kablar.. På varje kabel kan du ha 2 IDE enheter (Hårddisk eller CD/DVD). Du kan alltså ha totalt 4 enheter.

Titta efter om du inte har en ledig anslutning på nån av dessa 2 kablar.. Koppla in din hårddisk där.. Glöm inte stömsladden..

Men en sak till. Om det redan sitter en ID enhet på den sladd du ansluter din hårddisk till så måste du med stor sanorlikhet flytta en liten bygel på baksidan av hårddisken så att den blir SLAVE i stället för MASTER.. Instruktion om hur du gör detta brukar stå på en påklistrad lapp på hårddisken.

Sen kan du starta datorn.. I värsta fall kan du behöva trycka "[F1] to resume" eftersom datorns BIOS känner att ny hårdvara har dykit upp.

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Good stuff! Tack ska ni ha grabbar! Jag tar på mig gummihandskarna och går och provar!

Edit: Funkade ju alldeles utmärkt! Thanxalot boys! Ärad vare Herren för plug&play, för inte så många år sen hade det här aldrig funkat om man inte varit civilingenjör....

Redigerat av hammagrella
Link to comment
Dela på andra sajter

Good stuff! Tack ska ni ha grabbar! Jag tar på mig gummihandskarna och går och provar!

Edit: Funkade ju alldeles utmärkt! Thanxalot boys! Ärad vare Herren för plug&play, för inte så många år sen hade det här aldrig funkat om man inte varit civilingenjör....

*haha* Va kul!

Lycka till med resten nu då..

Datasystemtekniker Hammagrella! 😠

Link to comment
Dela på andra sajter

Good stuff! Tack ska ni ha grabbar! Jag tar på mig gummihandskarna och går och provar!

Edit: Funkade ju alldeles utmärkt! Thanxalot boys! Ärad vare Herren för plug&play, för inte så många år sen hade det här aldrig funkat om man inte varit civilingenjör....

*haha* Va kul!

Lycka till med resten nu då..

Datasystemtekniker Hammagrella! 😱

Höll faktiskt på att fuska lite med PC -installationer och skit i mitten av 90-talet, men vill minnas att när man t ex skulle göra nåt sånt här då så

1) måste man eventuellt in i setupen på datorn och göra nåt

2) be till Gud att datorernas diskar överhuvudtaget var kompatibla med varann

3) bara drömma om att operativsystemet skulle haja vad det handlade om utan att man behövde 12 drivrutiner, gå in i config.sys eller autoexec.bat och skriva på hebreiska

4) inte bli förvånad om allt slutade med en blåskärm

😱😱😉

Men men, en del grejor går faktiskt framåt ! 😛

Redigerat av hammagrella
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...