Jump to content
Annons

Tempo/Takt

y4r0ze (oregistrerad)

Recommended Posts

y4r0ze (oregistrerad)
Postat

Hur kan man få reda på vilket takt en låt går i? 2/4, 3/4 och 4/4 är ju inga problem. Men hur är det med 1/8 o 4/16 o trioler o allt vad det heter?

Sedan, i dom flesta musik program kan man ju ställa in tempo. Men hur vet man vilket tempo en låt går i ifall man skulle vilja spela till en låt och spela in?

Annons
Postat
Men hur vet man vilket tempo en låt går i ifall man skulle vilja spela till en låt och spela in?

Har du cubase så finns det en grej som heter "Beat detection" Läs mer om det i manualen.

Annars är det väl bara att testa sig fram.

Postat (redigerat)
Hur kan man få reda på vilket takt en låt går i? 2/4, 3/4 och 4/4 är ju inga problem. Men hur är det med 1/8 o 4/16 o trioler o allt vad det heter?

Sedan, i dom flesta musik program kan man ju ställa in tempo. Men hur vet man vilket tempo en låt går i ifall man skulle vilja spela till en låt och spela in?

Finns det musik som går i annat än fjärdedelar? 1/8 och 1/16 har jag aldrig hört talas om. Trioler betyder att man inte delar varje takt i två lika delar utan i tre lika delar. När du räknar in takten blir det i rak fjärdedels takt 1 å 2 å 3 å 4... medans i trioltakt 1 å2 å3 å4. En kort paus framför "å" alltså. För att hitta tempot i en låt, är det bara att räkna takterna under en minut i låten. Tempot anges ju i bpm, takter per minut. Ett problem kan vara att tempot växlar en aning i låten om den är inspelad med levande trummis.

Redigerat av 91:an
Postat

Javisst, det har du rätt i, jag stirrade mej blind på EN åttondel eller sextondel. 6/8 har jag spelat själv många gånger men 5 och 7 åttondelar känns ganska haltande. Det förekommer väl i jazz har jag för mej hört. Har inte Povel Ramel gjort några sådana stycken?

Postat (redigerat)

en av de mest kända låtarna som är skrivet i (delvis) 7/8 är ju pink floyds "money" från dark side of the moon-albumet. tror att det var den första (enda?) sången i 7/8-takt att nå en topplacering på usas chart-lista.

edit: money är i 7/8-takt förrutom i gitarrsolot då det är skrivet i 4/4..

~ force

har inte fått min skatteåterbäring 😆

Redigerat av force_fEd
y4r0ze (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Tack för svaren. Ska kolla om det finns något "beat detection" stuff som man kan köra sepparat eller nått...=/

Annars får man la helt enkelt föröska testa sig fram.

Edit: Föresten, hur går 1/8, 7/8 o så då?

Redigerat av y4r0ze

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.