Jump to content
Annons

Dur-ackordens beståndsdelar? (Gitarr)


MFC

Recommended Posts

Jag läste lite kring hur dur-ackorden är uppbyggda och då gäller följande, ett dur-ackord ska bestå av grundtonen, en ters och en kvint. För grundtonen C så är tersen lika med E och kvinten blir då G.

När man sedan kollar på ett C-ackord.. då består den av C-E-C och inte C-E-G på greppbrädan.

Jag är nybörjare, kanske detta är något som är självklart för annan men för mig är det inte logiskt.

Någon som kan förklara detta?

Det är likadant med G-ackordet där den består av G-B-D men på greppbrädan så är det G-B-G. Jag är som sagt/skrivet nybörjare men jag måste få en förklaring på detta för att det ska bli logiskt för mig framöver. Jag vill gärna förstå varför saker är som dom är.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Alla akord, även C- dur G-dur akord består av en tre klang precis som du skriver

i fallet C- blir det C-E-G. (Ex1)

När jag läser din fråga, låter det som du tar ett C-power akord. (Ex3)

Alltså ett kvint akord med dubbel grundton (oktav), då spelar man C-G-C, vanligt vid mycke dist, annar grötar E-tersen bara till det. Man kan även spela enkel kvintakord, grundton och kvint (Ex2)

En ytteligare variant innom metal och hårdrock är att dubbla kvinten som bas, genon att ta kvinten på låga E-strängen (Ex4) då får man G-C-G-C och är fortfarande ett C-akord fast med G i basen som man brukar kalla det. funkar fint med tung dist.

Du ser det finns ett antal varianter av C-dur, hoppas du förstod mera nu,

man kan även flytta mellan oktaver osv osv.

Ex1........... Ex2............Ex3...............Ex4

B-------1-- ------------- ------------- -------------

G-------0-- ------------ ----------5-- ---------5--

D-------2-- ---------5-- ---------5-- ---------5--

A-------3-- ---------3-- ---------3-- ---------3--

E---------- ------------- ------------- ---------3--

Redigerat av kirtaphus
Link to comment
Dela på andra sajter

Stinkey (oregistrerad)

Om du tar ett "visackord" C på första bandet har du ju g på den lösa g-stränen.

----------------------------------------------E

--1-------------------------------------------B

----------------------------------------------G

--2-------------------------------------------D

--3-------------------------------------------A

---------------------------------------------- E

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag får skylla på min okunskap nu i början.. men jag glömde bort de lösa strängarna. Fick för mig (av någon anledning) att de enbart är de nedtryckta strängarna som ska bilda sekund, ters och kvinten.. men de lösa strängarna ger ju också ton. Nåja, nu har jag hittat en förklaring, fick ganska klar bild av det hela efter era svar!

Tack för de snabba svaren =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Läs igenom noga i någon harmisbok, finns att låna på bibblan. Isnf, menar du kanske prim ters och kvint? 😳 Annars är det rätt späjsat ackord. :rolleyes:

Menade givetvis grundtonen (och inte "sekund").. som jag skrev.. suck :-P

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...