Jump to content
Annons

SX vill inte fungera för mig...


dimmub

Recommended Posts

Hej!

Jag använder cubase sx i en bärbar dator. Har soundblaster extigity som ljudkort.

Cubase visar inte att jag spelar när slår på min gitarrs strängar. Jag hör ingenting heller. Jag har ingen koll. Har installerat programmet och känner mig lika vilsen som Hans och Greta i skogen... Hjälp mig snälla och var gärna lite övertydlig.

Mvh,

Per

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det bästa är nog om du börjar med att läsa i "Getting Started"-manualen. Där finns alla de mest grundläggande funktionerna beskrivna, så att man kommer igång och så att man förstår terminologin i programmet.

Att göra en sammanfattning om hur man ska göra, är nog lite för omfattande för att få in i ett inlägg...

Om engelskan är jobbig i manualen, så finns det också svenska grundläggande böcker att köpa. Det är alltid lättare att ställa mer specifika frågor som det är möjligt att svara rimligt kort på, om man har någon sorts grund att stå på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns två medlemmar i VST-Forum som har skrivit böcker på olika svårighetsnivåer. Båda finns i denna tråden, så kan du kontakta dem: http://vstforum.clubcubase.net/viewtopic.php?t=9470

Link to comment
Dela på andra sajter

testat att aktivera "monitor" på kanalen du ska spela in? det är en liten högtalare bredvid kanalens fejder 😲

kolla även så du har satt allt rätt i "input" och "output"

och böcker är bra! förkovra dig redigt =D

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Per

Vet inte om du fått ordning på dina grejor än. Kul formulering med Hans och Greta. Jag skrattade gott 🙂 Men över till dina problem i stället. Till att börja med antar jag att du har ljud i övriga Windows. Mitt tips:

1. Kolla i Devices - VST Inputs vilka kanaler som är aktiva. Aktivera de kanaler som du tänkt använda. Kolla upp vilken "Input" din kanal ligger på. För att ta reda på vilken kanal dein gitarr ligger på kan det vara en bra idé att titta i manualen till ditt ljudkort där det förhoppningsvis står vilken kanal som tilldelas vad. Antar att den kanal du ska leta efter är Audio i någon form. AKtivera rätt kanal

2. Under Devices - Device Setup klicka på VST Multitrack till vänster. Till höger under fliken setup finns något som heter Control Panel. Klicka på den och kolla ditt ljudkort.

3. Aktivera också ASIO Driver genom att klicka i rutan "Release ASIO Driver in the background"

Hoppas att det löser problemet. Annars är det bara att fråga igen... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...