Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjena

Skulle behöva lite tips om vad jag kan köpa för att få ett sjysst bassljud.

Har ett Audiophile 2496 och ett litet mixerbord från behringer.

Använder Logic.

Just nu låter det naturligtvis riktigt kasst.

Vad behövs?

Annons
Postat

Börja med att testa Amplitube eller nån annan bra förstärkarsimulator. Billigt sätt att komma undan dyra stärkare och mikrofoner.

Postat

Jag linar min bas, sedan kopierar jag linespåret och lägger på en annan kanal. Den första brukar jag låta vara helt ren och eq:ar så att den är väldigt basig. Den kopierade basen distar, komprimerar och eq:ar jag så att den låter väldigt studsig och skitig, nästan som en distad gitarr. Vid mixningen sen så är det bara att lyssna på den första rena basen och dra upp den andra sakta tills det låter bra. Man använder alltså den distade basen som krydda för den rena. Funkar bra för mig iaf och slår förmodligen de flesta basstärkarna under 5k.

Postat

Phobos alternativ var ett billigt obeprövat knep för mig. Men det ska jag prova. Lät kreativt! 😄

Själv så mickar jag min basförstärkare med en kagge mick på 15 tummaren och en sm57 på 4x10an, ibland sätter jag även min studioprojects B1 framför och kollar om den tillför något. Skruvar in det funkiga softa ljudet jag vill ha och lirar. Lägger sällan, väldigt sällan kompressor och pytte eq sedan.

Men för den som inte har en förstärkare i den kalibern (kostar aningen mer än 5k... :rolleyes: ) så är ju en förstärkarsimulator att föredra. Finns att hitta gratis med, vad jag vet. Annars finns ju alltid Redbox eller dyrare, ännu bättre alternativ som EBS microbass eller Ampeg SVDI.

Lycka till. 🙂

Postat
  Morta sa:
Phobos alternativ var ett billigt obeprövat knep för mig. Men det ska jag prova. Lät kreativt! 😛

Själv så mickar jag min basförstärkare med en kagge mick på 15 tummaren och en sm57 på 4x10an, ibland sätter jag även min studioprojects B1 framför och kollar om den tillför något. Skruvar in det funkiga softa ljudet jag vill ha och lirar. Lägger sällan, väldigt sällan kompressor och pytte eq sedan.

Men för den som inte har en förstärkare i den kalibern (kostar aningen mer än 5k... 😕 ) så är ju en förstärkarsimulator att föredra. Finns att hitta gratis med, vad jag vet. Annars finns ju alltid Redbox eller dyrare, ännu bättre alternativ som EBS microbass eller Ampeg SVDI.

Lycka till. 🙂

När jag gick en kurs i inspelningsteknik så spelade vi in basen med dels en linesignal och genom uppmikning av en förstärkare. Detta mixades då ungefär som på mitt sätt fast utan disten. När jag började spela in själv funderade jag på hur jag skulle kunna simulera detta och kom fram till min lösning. Funkar finemang för rockbas iaf.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.