Jump to content
Annons

få trummorna att svänga


Impey

Recommended Posts

jag har stora problem att få mina trummor att svänga, det låter ofta stelt och tråkigt.

Därför undrar jag vad ni har för tips, jag brukar ju lägga mina trummor i Redrum och programmer, kanske det som är felet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Man måste variera velocity och grejjer, försöka få det mänskligt. Har inte Reason någon Swing eller quant ele vad det nu kan kallas i Reason?

Latja runt lite. Allt behöver inte ligga exakt i takt för att det ska låta tajt. *visdomsord*

Link to comment
Dela på andra sajter

Man måste variera velocity och grejjer, försöka få det mänskligt. Har inte Reason någon Swing eller quant ele vad det nu kan kallas i Reason?

Latja runt lite. Allt behöver inte ligga exakt i takt för att det ska låta tajt. *visdomsord*

jag brukar sjävlklart ändra Vel.. osv men tycker ändå inte att det blir någon sväng.

DÄrför vill jag ha tips.

Link to comment
Dela på andra sajter

Stinkey (oregistrerad)

Försök kopiera något trumkomp som du gillar. Gör en analys av vad det är som får dig att tycka att det "svänger". Prova om igen med fler favoritkomp. Testa sen att ändra vissa variabler. Blev det bättre eller sämre? Öva, öva coh öva.

Link to comment
Dela på andra sajter

ändra typen av slag. du vet röd, orange, grön på redrumen...Eller använd shuffle alternativet.

Testa å lek lite med en kompressor på trummorna så att vissa ljud ibland trängs bort och på så sett skapar lite verklighet. Favoriten till detta är Screamen på tape laget.

Link to comment
Dela på andra sajter

vet inte vad redrum å programmer innebär eftersom jag inte använder reason, men om du programmerar trummor är det några saker jag brukar göra för att få sväng..

-om du tex har ett 8-delskomp i hihaten betonar du med velocityn vartannat slag. Tänk som en trummis. Du betonar alltså varje taktslag, och synkoperna blir lite svagare i tex ett 8-delskomp.

-när du väl har ett grundkomp testa sätt in svaga slag främst i virveln. Med så kallade spökslag blir trummorna mycket mer levande och det svänger..

Link to comment
Dela på andra sajter

sho.

om du vill få trummorna att låta mer "organiska" så bör du nog programmera dem i sequencern. Lägg varje slag för sig och ändra velocity separat osv osv, kvantisera dem med shuffle. Eller varför inte hämta user groove från nån svängig rex loop? Det där med compressor m m är oxå bra tips. Använd dem, även om det kanske inte låter så mänskligt ändras nivåer mellan slag m m.

Fundera även på vad du använder för instrument. Nog tusan svänger kompet mer om du slänger på en shaker och en extra hihat?

Pröva att lägga in variationer i kompet här och där. De behöver inte komma var fjärde bar m m. Har du en hihat som spelar på varje sextondel? Ta bort 3,4 eller 6 av slagen osv, låt några vara väldigt lösa och andra lite hårdare.. På så här sätt låter det inte lika mycket stel trummaskin.

Om du har en klaviatur, börja som Vectro föreslår, hamra in ditt komp på klaviaturen, du kan med fördel lägga rytminstrument m m med klaviaturen, då slipper du redigera velocity, det är lättare att lägga in de där extra slagen lite här och där osv, och framför allt blir det inte helt exakt! Som ardic säger, det behöver inte vara helt tajt. Helst ska det inte vara det, människor är människor, inte robotar.

Och som Stinkey säger, analysera! Lyssna på hur andra gör sina komp. Vad är det som gör att det svänger? Var kommer kicken, snaren och hur spelar hihaten i det där funkiga kompet? Eller var kommer crashen i metallåten? Var det slag på 9,10,11 på riden i den där 8-delstakten? Hmm.. Du kommer lära dig mkt på så sätt.. Och träna.

Lycka till. //smulan

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
vet inte vad redrum å programmer innebär eftersom jag inte använder reason, men om du programmerar trummor är det några saker jag brukar göra för att få sväng..

-om du tex har ett 8-delskomp i hihaten betonar du med velocityn vartannat slag. Tänk som en trummis. Du betonar alltså varje taktslag, och synkoperna blir lite svagare i tex ett 8-delskomp.

-när du väl har ett grundkomp testa sätt in svaga slag främst i virveln. Med så kallade spökslag blir trummorna mycket mer levande och det svänger..

Japp, spökslag är nyckelordet. Alla slag du gör (framför allt på en baskagge eller snare) får resten av trumsettet att ljuda mer eller mindre. I en trummaskin så får man bara ett specifikt ljud åt gången där alla andra delarna i trumsetet inte räknas med för fem ruttna öre om man inte pular massa extra med flera trummaskiner som jobbar paralellt med trumloopen på den första. Då kan man få det att låta hur man vill. Jag tror allt går att få att låta hur verkligt som helst bara man har guldöron och lite eftertanke.

Tack för idén...

Redigerat av Henkera
Link to comment
Dela på andra sajter

Japp, spökslag är nyckelordet. Alla slag du gör (framför allt på en baskagge eller snare) får resten av trumsettet att ljuda mer eller mindre. I en trummaskin så får man bara ett specifikt ljud åt gången där alla andra delarna i trumsetet inte räknas med för fem ruttna öre om man inte pular massa extra med flera trummaskiner som jobbar parralelt med trumloopen på den första. Då kan man få det att låta hur man vill. Jag tror allt går att få att låta hur verkligt som helst bara man har guldöron och lite eftertanke.

Tack för idén...

Måste fråga vad spökslag (ghost notes) och läck mellan olika mikrofoner har med varandra att göra?

Link to comment
Dela på andra sajter

Suveräna tips. Jag sitter själv inne med samma problematik - mina trumalster kan låta lite träiga och monotona.

Finns det någon program som automatiskt shufflar om (ex. ändrar vel, volym, reverb, kompression) utefter ett ljudspår? Lite på slump helt enkelt, men som ev. får det att låta lite "mindre programmerat". Eller måste man själv sitta och ändra varje trumslag manuellt? 😆

Redigerat av Chrille
Link to comment
Dela på andra sajter

Det allra bästa du kan göra för att lära dig att få sväng i programmerade trummor, är att knåpa ihop råsjuka rythmer. Låt en rideklocka spela konstanta cyncoper medan virvel kör spökslag emellan taktslagen, och en bestämd kick.

Lek dig fram. Då kommer du snabbt lära dig att få sväng i trummorna.

Så gör jag iaf. 😆

Redigerat av addic59
Link to comment
Dela på andra sajter

Måste fråga vad spökslag (ghost notes) och läck mellan olika mikrofoner har med varandra att göra?

Ordet spökslag var väl ett ord som redan var nämt, brydde mig inte om att specificera mig. Huvudsaken är väl att budskapet gick fram. Dessutom handlar det inte enbart om läck genom andra mikrofoner utan om direkt uppplockning av ljudresonans genom symbaler m.m från andra trumnedslag.

Redigerat av Henkera
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Ett tjyst beat jag gillar med sväng är om man har 12 step i Redrum och tar

bstrumman på 1,4,7,10

öppen hihat på 3,6,9,12

Sen kan man slänga på lite "ducking" för basen och "punchen"

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
  • 2 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...