Jump to content
Annons

Juli@. Hur gör jag för att höra ljudet?


Linus Aegman

Recommended Posts

Hej, jag är jätten00b på ljudkort och har precis inskaffat mig ett Juli@. Jag har vänt kortet så att ajg har de "stora" utgångarna utåt (som man kan köra in telekablar i).

Men när jag kopplar in mina hörlurar (de har stort uttat som passar). så hör jag inget ljjud och jag undrar hur man ska göra.

Och hur ska jag kunna koppla in mina datorhögtalare som har en liten-kabel och bara EN (mono??) .

aja, jag har iaf ingen aning, plus ett till konstigt problem. efter jag instellerat ljudkortet så sa datan att ännu en programmvara hittats! En ljudenhet! det msåte vara mitt gammla ljudkort då (som satt i moderkortet)? iaf så gick den ej o intstallera men det står på enhetshanteran att juli@ funkar perfo.

Jag vill jättejärna ha hjälp av någon som vet. Känns frustrerande när det ikke funkar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Uttagen som du vänt utåt är inte samma "sort" som en hörlurskontakt även om de ser likadana ut. Hörlurar är stereo medans kontakterna på Juli@ är balanserade monokontakter...

Så för att du ska få ut nåt ljud till dina datorhögtalare föreslår jag att du vänder på ljudkortskretsen så att du får fram RCA-kontakterna istället. De är inte balanserade, så då behövs bara en eller ett par adaptrar som gör om din ministereotele till två stycken RCA-hannar.

Hoppas att du förstår vad jag menar...

Förklaring på "balanserad" resp "obalanserad" finns t.ex. här.

Och en genomgång av de olika kontakter som finns kan du t.ex. hitta i senaste numret av Studio...

Redigerat av android
Link to comment
Dela på andra sajter

ok tack vetaren. men jag undrar om det inte går lika bar att göra om min ministerotele (min högtalarkabel?) till 2 st monotele? så slipper jag väda på kortet? och då kan jag ju också spela in med min telecabel jag har från gitarren.

en annan sak också!!

Hur ska jag koppla så att micken ska funka? ser ingen xlr uttag på skitkortet(?)! har funderat på att köpa en micpreamp och den kansek man kopplar på nåt annat sätt till ljudkortet? elelr behöver jag 1000 nya adaptra o kablar för det också?

Link to comment
Dela på andra sajter

Njaea... Jag vet inte riktigt, men jag är tveksam till att det går att koppla in en obalanserad kontakt i ett balanserad "hål"... Men du kan ju alltid prova (jag är nästan helt säker på att det inte kommer att gå sönder... 🙂).

Däremot kommer det inte gå att koppla in en gitarr direkt i ljudkortet om du inte har en POD eller nåt sånt. En gitarrsignal är i sig alldeles för svag för att det ska funka.

För att koppla in en mick behöver du just en mickpreamp av nåt slag. Antingen en "standalone" eller ett mixerbord (som ju har preamps inbyggda i monokanalerna).

De flesta preamps har monotelekontakter ut och både balanserat och obalanserat brukar funka (kolla manualen!).

Redigerat av android
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja hej igen. Jo jag har en Boss GT-8 som äger POD så då borde ja kunna koppla in en telekabel från min Boss's L(mono) R(mono) till ljudkortet. Eller det kansek bara räcker med antingen L eller R ?

Men nu kommer det kluriga. Jag vill alltså kunna spela in gitarren plus att ajg vill lyssna på det med mina högtalare (eftersom det nu itne gick ens att KOPPLA IN !!! hörlurar i mitt asdyra ljudkort).

Ska jag isf 1. spela in 2. öppna dataon vända på hela skiten skruva skruva för att sedan kunna lyssna?

o sen om det blir fel göra om heal skiten igen.... isf är det ju sjukt!

Link to comment
Dela på andra sajter

🙂

Jo, det låter ju minst sagt besvärligt...

Men riktigt så illa behöver det ju inte va. Ett alternativ är nog att du skaffar adaptrar så att du kan koppla in allt utan att behöva vända på kortet. Eller en mixer, som du kan koppla både mick och högtalare (och även gitarrförstärkare) igenom.

Men allra enklast för dig är nog om du går iväg och snackar med nån kunnig snubbe i en musikaffär. Då kan han plocka fram de alternativ som finns och och visa hur det ska kopplas...

Link to comment
Dela på andra sajter

ok nu har ja köpt en adapter som gör om en ministerotele till 2 st monotele med apaper på så ja kunde ha dem på "rätt sida". ljudet är mkt renare än innan. känns nästan som det knäpper ibland? hehe , a ja e nöjd.

synn bara ja inte kan köra med mina hörlurar? men med enkla knapptryck så kör jag med mitt gammla ljudkoret

Link to comment
Dela på andra sajter

Balanserat / obalanserat

Ditt Juli@ kort har balanserade tele-kontakter, ock obalanserade rca kontakter på den andra sidan. Kablar du køper er best om dom er balanserade. Risken er større att få størningar i ljudet om du anvander obalanserade kablar. ( skillnaden ligger i lødningen av dom tunna kablarna inuti kontakterna på t.ex en mic-kabel )

Om inngångarna skulle ta skada av att anvanda obalanserade kablar, vet jag ej.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...