Jump to content
Annons

Sampler


Musiker

Recommended Posts

Hej!

Jag har aldrig använt mig av samplingar, då jag inte riktigt hajat det där 😄 . Vad är det för skillnad på en sampling och en loop? Eller är bara en loop precis som det låter en fil som bara klistras in flera gånger om i insplningsprogrammet? En ganska idiotförklarande fråga, men jag har faktiskt inte riktigt koll. Känner att det hela aldrig blivit riktigt förklarat, borde ha en guide i tidningen: "Hur du kommer igång med samplingar och loopar".

Finns det några bra gratis samplers som funkar till komersiella samplingsbibliotek, eller måste man köpa en riktig sampler?

/johan

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

En loop är en sampling av en del i ett mer eller mindre färdigt arrangemang, medan man med en sampling oftast menar en samplad enskild ton.

De riktigt stora, kommersiella samplingsbiblioteken består oftast av en fruktansvärd massa samplingar, gjorda i flera anslagsstyrkor på varje enskild ton, så att man ska kunna återskapa det samplade instrumentet så nära som möjligt.

De stora biblioteken brukar vara gjorda specifikt för någon eller några av de kommersiella sampler-VSTi:erna, men det är möjligt att det fungerar med gratisvarianterna också. Jag har tyvärr ingen koll på det...

Till vissa samplngsbibliotek medföljer en player - antingen NI Kompakt Player eller Steinberg HALion Player - och i så fall behöver man bara den större versionen om man vill manipulera mer med samplingarna. Vill man bara använda biblioteken som de är, så räcker oftast playern som medföljer väldigt långt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaret!

Jag antar att det brukar stå om det följer med någon sampler player i specifikationen för samplingsbiblioteket, borde det väll göra. Följer det annars med någon player till Cubase, och i så fall SE som jag funderar på att uppgradera till, kör CUbasis nu men börjar tröttna ur på gränssnittet. Inte det mest pedagogiska och lätjobbade precis. Eller är det bara SX och SL (om nu ens de) som har någon inbyggd sampler plyer?

/johan

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...