Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Ju mer jag läser ju mindre fattar jag. Jag försökte formulera ett problem nyss men efter ny info så förstår jag fortfarande intet.

Nåja, Problemet är: Jag skall tanka över musik från Dat-bandare till min dator via ett Sound Blaster Audigy 2 - ljudkort. Det är ett som medföljer Dells datorer och saknar en frontpanel.

Jag fattar inte var Spdif-ingången är. Ett tag trodde jag den satt inuti datorn på ljudkortet men det verkar inte vara så. Sen fick jag för mig att man måste ha en frontpanel för att kunna spela in spdif. Och nu senast står det något om bypass till spdif-utgången, att man spelar in från utgången. Nåja, om någon vet innan min hjärna brinner upp så skriv gärna. Nu ska jag strax dyka in i nästa manual

😉

Annons
Postat

.. på mitt Audigy Platinum (alltså version 1) så sitter det SPDIF-kontakter längst ut till vänster på frontpanelen. De ser ut som vanliga RCA-kontakter. .. har aldrig provat SPDIF iofs.

/Daniel

Postat

Ja, det finns en spdif-utgång men ingen ingång. Det verkar som jag blivit lite blåst av Dell, att man måste ha en extern eller inter modul kopplad till ljudkortet och jag hittar inget ställe där man kan köpa en dylik. 😠

Postat

Hmm, det finns en CD-SPDIF på ljudkortets kretskort... Det kanske går att koppla via den på nåt sätt?

/Daniel

Postat

interna ljudkort som ingår i vanliga datorer är sällan hel perfekta.

kan tänka mig att det finns spdif out och inte in.

dell blåste inte dig, det är inte alla ljudkort som har spdif i allmänhet

Postat
interna ljudkort som ingår i vanliga datorer är sällan hel perfekta.

kan tänka mig att det finns spdif out och inte in.

dell blåste inte dig, det är inte alla ljudkort som har spdif i allmänhet

.. fast Audigy-kort har stöd för SPDIF in ... gäller bara att ha en port för det också 😉. Kanske är så att man måste ha en frontpanel för det...

/Daniel

Postat

möjligt och förmodligen troligt att de inte blåste mig

de är ju lite större än lilla mig och har förmodligen lagen på sin sida

men bristen på information från deras sida var stor

jag valde ett soundblaster kort därför att jag behövde spdif in och ingenstans stod det i deras info att det inte var möjligt

all info innan jag köpt det hele tydde på att det skulle fungera

Postat

Audigy har minsan SPDIF in (och ut).. Jag brukar mixa ner från en Fostex digitalporta in via SPDIF på Audigykortet.. Nu var det ett tag sen jag gjorde det men jag vill minnas att den var lite knölig att ställa in.. Den stod som default på 48 Khz (vilket i sig passare en DAT bra) och jag behövde få ner farten till 16 bit 44,1 vilket var lite knöligt som sagt.. Det är den optiska anslutningen jag menar nu.. Som ADAT-fibern passar i.. Har du inte 2 fyrkantiga små svarta pluppar du kan ta bort och ansluta i?

Postat

Jo har fått lite tips om att löda till cd-spdif kontakten men jag betalar hellre för ett nytt kort än äventyrar min nya dator

en ny frontpanel kostar 1000 pix

ett nytt ljudkort med spdif kostar 1000 pix

spdif-usb kostar 1300

söker billigare alternativ men har ännu inte fått tag på

:rolleyes:

Postat

Billigaste alternativ jag hittat hittils är

InnoAX™ AudioExtreme 5.1 PCI 3D Audio adapter

nån som vet om det är kasst eller bra? (I första hand för överföring av spdif information från dat till dator)

Den var ju väldigt billig. ca 300:- (+moms o frakt)

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.