Jump to content
Annons

cubase problem


hetfield_roam

Recommended Posts

Tjena...håller bara på å vill spela inte lite sköna gitarriff tillsammans med några enkla miditrummor i cubase (pirat-kopia??, icke!!) Jag har däremot laddat ned acdc higway to hell och exporterat till midi i cubase. När jag spelar in min gitarr och sen ska lyssna så står det bara "image under construction" i audiokanalen, sen verkar det hänga sig...nån som känner igen sig? jag har dragit ner buffert sizen på min asio full duplex till 1500 in och out annars så blir latencyn alldelles för hög. Min gitarr spelar jag bara in med en vanlig mick frmafört försätrkaren. Någons om vill hjälpa en idiot?

Msn: hetfield_roam@hotmail.com

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

hänger det sig på riktigt eller?

Image under construction är inte viktigt egentligen det är ara till för att du ska se hur vågformen ser ut i audiospåret. Har du provat att scrolla med mushjulet lite så att skärmbilden rullar upp/ned? Då brukar vågformen synas. Men även om den inte syns ska du kunna spela upp den om allt är normalt.

Link to comment
Dela på andra sajter

jo jag kan spela upp den fast det hänger sig inom kort..alltså markören börjar inte om från början fast jag kan trycka på tillbaka-knappen sen start och då börjar låten med det nya ljudet men bilden är kvar där inspelningen slutade, detta är illa illa :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

jo jag kan spela upp den fast det hänger sig inom kort..alltså markören börjar inte om från början fast jag kan trycka på tillbaka-knappen sen start och då börjar låten med det nya ljudet men bilden är kvar där inspelningen slutade, detta är illa illa 😠

inte bra :rolleyes:

Har du kollat att du har rätt ASIO-drivrutin inställd? Det är liksom A och O. Latencyn har du ändrat. Har du kollat att latencyn inställd i cubase stämmer med latencyn för ljudkortet?

Kolla i Cubase: Devices -> Device Setup -> VST/ASIO Master Driver. Du ska ha ljudkortets ASIO-driver. Har ditt ljudkort inget ASIO-stöd behöver du ett nytt ljudkort. som har ASIO 2-stöd.

Har du i Cubase en ruta för Direct Monitoring han du prova att bocka av eller för den. Testa också med att bocka av /för rutan Release ASIO driver in background som har att göra med hur ljud som finns både inom och utom Cubase hanteras.

Redigerat av Fredrika
Link to comment
Dela på andra sajter

tack så mycket för hjälpen!! tror att det som behövs är ett nytt ljudkort för min del i såna fall..å det vet jag inte om jag har pengar till nu...detta är inget billigt intresse:) va tror du om att mna mickar upp förstärkaren och spelar in gitarren så då? några tips om det? hur man ska få det att öåta bra osv. disten har en tendes att bli lite tunn trots en 300w carlsbro rörstärkare och en zakk wylde bullseye gura!! och en behringer mick för 800 ..vet dock inte om den är bra eller dålig.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Gitarrmikning kan andra här mycket bättre, jag lovar. Kolla t ex med Addic59 och hans beskrivning i Studio. Men du har rätt det blir ofta jättetunt att spela in distgitarr. Jag föreslår...nu får jag skäll...Native Instruments Guitar Rig. Det är en plug som du kan ha i Cubase tex och där finns ALLT distenheter, kompressorer, phasers, olika mikrofoner, kabinett med mera. Ett proffs säger att det aldrig kan bli lika bra som om man kan sin sak och använder äkta grejor. Det är säkert sant. Men det är 1000 gånger lättare att få till ett NÄSTAN rätt ljud med Guitar Rig än med riktiga saker. Jag och min lilla tjejgitarr (en söt Daisy Rock-planka) låter också sådär tunt när jag spelar in mig själv så jag brukar krydda med samplade gitarrer för jag har inte den rätta dyra utrustning som krävs för att det ska bli bra. Kolla med Addic istället.

Link to comment
Dela på andra sajter

tjaba! fredrika!! jag vill testa native guitar rig..men vart hittar jag den då?? är den gratis eller kostar den en massa pengar va! och hur får jag i denna pluginnen i cubase? jag har bara lärt mmig hur man använder soundfonts,,och dom är väl bara till midi,,,antar jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Testa för sjutton Guitar Rig innan du köper den.

Demoversion finns här:

http://www.nativeinstruments.de/index.php?...rrig_us&flash=7

Den kostar nästan 5000.- 😛

http://www.fitzpatrick.se/

men är jättesuperbra.

Det är ett insticksprogram, alltså en plugg som du kan ha i tex Cubase. Du kopplar gitarren till datorns ljudkort, startar Cubase, öppnar ett ljudspår (audio) och sen kan du lägga till Guitar Rig som en inserteffekt. Då dyker alla möjligheter upp.

Antagligen kan du också ha den som sendeffekt på ett fx-spår men det är jag inte säker på. Det får vi fråga någon annan om som kan de här sakerna på riktigt. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...