Jump to content
Annons

newbie första fråga

Recommended Posts

MONO (oregistrerad)
Postat (redigerat)

okay..

postar min första fråga (efter en sökning på forumet såklart!)

jag har MacG4 Dual och vill börja göra musik på den.... har de senaste åren huvudsakligen använt macen till grafisk design...

och då undrar jag vilket som är bra att köpa till...

första impulsen var att köpa Cubase System 4.... eftersom man får Cubase SL på köpet... men den har ju USBanslutning och det har jag för mig är mindre bra än firewire.

vad rekommenderas?! m-audio?

jag är gitarrist och vill spela in musik som är gitarr-artad, if y'know what I mean... som MONO (japan), mogwai, joy division

Redigerat av MONO
Annons
MONO (oregistrerad)
Postat

okay... thanx for all the help! (not)

det måste finnas någon som har ett bra råd för vad som behövs för att spela in på mac.. vad är bra att köpa och vad är inte bra.... jag läste om Cubase System 4 i Studio, så det blir det inte...

Postat

Jag har en Mac och är en jättenöjd ägare av en sån här: Presonus Firebox. Kostar runt 4500kr och mikpreamparna är faktiskt väldigt bra för pengarna.

Postat

Behöver man köpa nytt ljudkort till en Mac? Dom själva hävdar ju att deras orginalljudkort ska räcka ganska långt.

Har dock inte Mac själv, så jag har ingen aning egentligen, men har för mig att jag läste det någonstans. Vad gäller inspelningsprogram, är man inbiten Mac-användare så kanske man ska satsa på Logic eller ProTools, dom verkar vara bättre för Mac? Eller i a f är det väldigt många fler Mac-användare som kör dom än PC-ägare?

Postat

Håller med om att du kanske skulle spana in ett Firewire-ljudkort och Logic alternativt en Mbox med ProTools.

Jo, M-Audio gör väl okej prylar. Men vad behöver du spela in förutom gitarr? Mickar du upp gitarrstärkaren? Mjukvarusyntar? Sång? Behöver du kunna spela in flera instrument samtidigt? Vilken budget har du?

Jag skulle nog peka lite mot ett externt audiointerface från RME och Logic Express till det. 😉

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.