Jump to content
Annons

MusicGene - Watermelon Man


Hur gillar du låten?  

17 röster

  1. 1. Hur gillar du låten?

    • 1 (sämst)
      0
    • 2
      2
    • 3
      3
    • 4
      6
    • 5 (bäst)
      2


Recommended Posts

* LÅTNAMN: Watermelon Man

* ARTIST/GRUPP: MusicGene

* GENRE: lättsmält jazz

* LÅTLÄNGD: 3:47

* KOMPOSITÖR: MusicGene

* PRODUCENT: MusicGene

* EV. MEDVERKANDE: C. Dernroth (vocals)

* INSPELNINGSÅR: 2005

* FORMAT: MP3 (VBR)

* STORLEK: 4.4 MB

* STATUS: Klar

* LÅTLÄNK: låtlänken

För att fira att jag gjort över tusen inlägg kommer här min nyaste låt, och jag undrar vad ni tycker om den.

Jag uppskattar all konstruktiv kritik och vill gärna ha tips om mixen. Hur är soundet? Är det skönt? Tycker själv jag har fått lite sväng i det 😉

Det hade även varit intressant att höra vad ni tycker om arrangemanget (byta ut instrument, ändra låtens uppbyggnad, lägga på sångstämmor.......).

Vad tycker du hade gjort låten bättre? Vad tycker du är bra med låten?

Alla instrument är inspelade av mig (diverse VST-pluggar) i Sonar. Ingen quantize eller annat trams. Rösten är inspelad med en TSM MT87-mic.

*************

EDIT: Nu har jag sänkt volymen på sången och på basen, minskat på bappandet. Pianot är fortfarande "in your face" eftersom jag tyckte det lät bättre än att ha det åt vänster. Vissa sångfraser är utbytta så sången låter mindre falsk på sina ställen (det var väl inte så farligt innan?). Låten är lite luftigare än innan. Njut! 😄

Redigerat av MusicGene
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Lyssnar medan jag jobbar...

Låter fint det här. Välpolerat och svängigt.

Sådan här musik vill jag gärna ha lite "råare" men det är en smaksak.

Kanske är sångljudet lite kallt och det blir lite svengelska ibland, men sånt drabbas vi alla av då och då 😉

Hade kanske velat korta av "spelsjungandet" vid 2:05 lite.

Bra jobbat tycker jag 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Lyssnar medan jag jobbar...

Låter fint det här. Välpolerat och svängigt.

Sådan här musik vill jag gärna ha lite "råare" men det är en smaksak.

Kanske är sångljudet lite kallt och det blir lite svengelska ibland, men sånt drabbas vi alla av då och då 🙂

Hade kanske velat korta av "spelsjungandet" vid 2:05 lite.

Bra jobbat tycker jag 😎

Kul att du gillar den! 😉

Lite råare alltså... Som i mer rasp i rösten och sound à la 60-tal? Kanske det... Blir nog svårt att hitta en lämplig sångare till det bara.

Du har kanske rätt om "spelsjungandet". Får höra vad andra tycker också. Kanske 16 takter kortare skulle vara med lagom.

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte råare röst, den funkar nog bra och sångljudet är inte så tokigt.

Sound är ju en smaksak. På storbandsmusik mm brukar man lägga en hel del reverb och det tycker jag är lite synd. Det förtar livekänslan.

Jag gillar Norah Jones intima sound på båda plattorna, men det är ju lite tufft att leva upp till förstås 🙂 Det är det jag menar med råare.

Men som sagt, det är småsaker. Jag tycker du kommit långt med detta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Vad kul att du redan saknar den 😄

Ska ta en titt på basen. Det är svårt är få allting i rätt balans.

Jag tar radiojazz som en komplimang!

och du, lyssna hur mycket du vill på låten 😉

Redigerat av MusicGene
Link to comment
Dela på andra sajter

Jihaa.. Laid back & lazy.. Gillar soundet men men.. Jag stör mig på att det känns som om jag sitter i flygeln/pianot.. Skulle vilja ha det lite mer bak i ljudbilden.. Lite som trombonen fast mer i vänster kanal.. volymen är nog ok på pianot men panorering är holistisk.. smalna av, antipanorera eller vad det nu heter! Hu.. Tja du fattar va? 😉

Skön låt en varm sommardag !!! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

jag är ju pianist, så jag gillar det 😉

Aha.. Jo då fattar jag.. Det låter som om det är inspelat från pianistens perspektiv... ok.. 😄. Men det funkar ju det också.. Vill du ha det så så ha det så.. det är ju i slutändan vad du själv tycker som är bäst..

Ha en skön dag nu !!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra musik och jag blir engagerad 😉 Några synpunkter: jag tycker rösten dominerar lite för mycket, den är för stark och för långt fram. Ta också upp pianot lite mer och kanske även stråkarna. Trombonen är jättefin! Vet inte vad du har för grejer men ett tips är kanske att leka med lite filter för rösten för att få till ett modernare sound - men det är en smaksak. Så lite experimenterande och mixning så blir det super 😉

Rockypop

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för kommentarerna. Hur menar du med modernare sound? Vilken typ av filter menar du?

Då sänker jag sången en smula och höjer pianot (och panorerar det vänster som hegobald vill) och sänker basen lite som k9 tycker. Förhoppningsvis blir mixen snyggare då. Det låter inte så dumt. Jag håller nog med på alla punkter 😉

Är det nån som förstår texten förresten? 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur menar du med modernare sound? Vilken typ av filter menar du?
Och rösten skulle (tycker jag) göra sig bättre med en liten Vintage betonig i ljudet.

Nog sagt! Men som sagt det är en smaksak...

Rockypop

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja... Jag tycker själv att det knappt låter jazz.... 😉

Snarare som svängig pop...

Basen... smälter inte in riktigt, själva stämman känns lite konstig. prova walking (får låten att svänga mer jazzigt med...)

Det jag skulle vilja höra är jättemycket brass! soft i bakgrunden som i ett storband, lite mer av allt faktiskt. Melodyne och nå filter på sången 🙂 charmigt med svengelska...

Men det du skulle ådstakomma om du skulle följa mina hints så blir det mer åt storbands/jazz hållet. Inte säker om det är vad du vill ådstakomma.

Tycker iaf att det är kul med lite annorlunda musik på forumet. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Dreamland Project (oregistrerad)

Detta gillar jag! Soft jazz, skönt arr, gillar trummorna och pianot. Lagom improvisation. Håller inte med om att rösten behöver göras "råare", den passar bra som den är.

Är det lite i otakt vid 0:56 eller är det bara jag som tappat taktkänslan? 😳

I övrigt har jag inte så mycket att klaga över.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sitter och avnjuter detta nu på morgonen med en kopp kaffe, skönt stuk. 😎

Tycker inte du ska köra råare, diggar mjukisstilen du har nu.

Inga kommentarer om mixning, låter bra i mina öron (fast jag är ingen expert dock).

Dock vet jag inte om jag diggar det där "bap" stycket vid 2:06. Annars tyckte jag om låten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det lite i otakt vid 0:56 eller är det bara jag som tappat taktkänslan?

Det går inte i otakt. It's jazz man! Jag tänjer bara en smula på takten 😎

Dock vet jag inte om jag diggar det där "bap" stycket vid 2:06. Annars tyckte jag om låten.

Kanske lite mindre bap ja...

Ja... Jag tycker själv att det knappt låter jazz.... 😲

Snarare som svängig pop...

Basen... smälter inte in riktigt, själva stämman känns lite konstig. prova walking (får låten att svänga mer jazzigt med...)

Det jag skulle vilja höra är jättemycket brass! soft i bakgrunden som i ett storband, lite mer av allt faktiskt. Melodyne och nå filter på sången😉charmigt med svengelska...

Men det du skulle ådstakomma om du skulle följa mina hints så blir det mer åt storbands/jazz hållet. Inte säker om det är vad du vill ådstakomma.

Tycker iaf att det är kul med lite annorlunda musik på forumet.🙂

Well. Lättsmält jazz är det väl ändå tycker jag.

Walking bas hade nog passat bättre om låten varit snabbare och mer åt storbandshållet som du förespråkar. Dock så blir inte denna en storbandslåt. Jag har inte en storbandsorkester att spela in...

Kul att du gillar låten iallafall 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Dreamland Project (oregistrerad)
Är det lite i otakt vid 0:56 eller är det bara jag som tappat taktkänslan?
Det går inte i otakt. It's jazz man! Jag tänjer bara en smula på takten 🙂?

Ok! Att jag inte hörde det 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra Gene. Lysande piano. Skönt gung. Men sången var inget vidare, skulle vunnit på att ha varit instumental faktiskt.

Gillar själva låten och den lite aviga rytmiken - snabbare tempo och lite mindre jazz så har du nästan en Steely Dan (= gott betyg).

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej, jag heter piano och vill ha mer diskant! Det känns otight ibland. Det är som en deg som inte håller ihop. Engelskan är inte bra (dock har jag samma problem. Hehe...). Sången får för mycket plats.

Lite tjatig, det blir aldrig något lyft i låten känns det som.

Helt ok! Jobba på mannen! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej, jag heter piano och vill ha mer diskant! Det känns otight ibland. Det är som en deg som inte håller ihop. Engelskan är inte bra (dock har jag samma problem. Hehe...). Sången får för mycket plats.

Lite tjatig, det blir aldrig något lyft i låten känns det som.

Helt ok! Jobba på mannen! 😉

där ser man.

Visst. Det är en bit otajt på vissa ställen och en del partier segar takten en smula, men det är medvetet gjort.

Kanske är den lite tjatig, men det ligger kanske i den här musikens natur.

Kul att du tyckte den var helt okej iallafall. Tack för kommentarerna 😄

Det är intressant att se hur röstningens poäng har lagts. Först börjar det med två femmor och en fyra. "wow" tänkte jag. Vilken respons! Sen bombarderade fyrorna och nu har det även trillat dit några treor och en tvåa. Men jag är fortfarande väldigt nöjd med fyra i snitt! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej, jag heter piano och vill ha mer diskant! Det känns otight ibland. Det är som en deg som inte håller ihop. Engelskan är inte bra (dock har jag samma problem. Hehe...). Sången får för mycket plats.

Lite tjatig, det blir aldrig något lyft i låten känns det som.

Helt ok! Jobba på mannen!  😉

där ser man.

Visst. Det är en bit otajt på vissa ställen och en del partier segar takten en smula, men det är medvetet gjort.

Kanske är den lite tjatig, men det ligger kanske i den här musikens natur.

Kul att du tyckte den var helt okej iallafall. Tack för kommentarerna 😄

Det är intressant att se hur röstningens poäng har lagts. Först börjar det med två femmor och en fyra. "wow" tänkte jag. Vilken respons! Sen bombarderade fyrorna och nu har det även trillat dit några treor och en tvåa. Men jag är fortfarande väldigt nöjd med fyra i snitt! 🙂

Det är ju bara vad jag hör när jag lyssnar på låten. Du hör säkert andra saker! Jag gillar jazz/popjazz, så det är inte så att jag inte gillar genren! 🙂

Jobba på!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jobba på!

You bet. Det kommer mera i framtiden.

Jag har svårt att hitta någon egen stil bara, så inga låtar har samma sound. Kanske är det bra, men antagligen dåligt... Det blir roligare att göra låtarna iallafall 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Sångaren bör sjunga på mer bruten engelska, alternativt inte bryta alls. Till just denna låten passar det kanske bäst med det senare.

Svårt att koncentrera sig på resten när "watermääälånn määään" ligger som en bandykeps över hela låten.

Låten är ett skapligt hantverk, skulle kanske platsa på Lasse Cronérs kommande, eller så.

Här och var känns kompet lite osäkert; det funkar kanske live i TV2 kl 18 men dåligt i inspelad form.

Jag skulle satsa på att ta den musikalitet som hörs här i en annan riktning - använd din talang till att skriva vassa poplåtar istället. Det här är för mormorvänligt för att kunna vidareutvecklas.

Link to comment
Dela på andra sajter

Riktigt trevlig musik!

Men vart är introt? Låter som man skjuts in i låten direkt på något sätt...

Du har riktigt skön röst! Och pianosolandet låter helt okay; trombonen låter lite intetsägande dock...

Men jag har röstat en fyra..

/Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...