Jump to content
Annons

Ny melodisk trancelåt


Recommended Posts

LÅTNAMN: Alien Horizon

ARTIST/GRUPP: E:mortal

GENRE: Melodisk trance

LÅTLÄNGD: 6:44

KOMPOSITÖR: Fredrik Johansson

PRODUCENT: Fredrik Johansson

EV. MEDVERKANDE: -

INSPELNINGSÅR: 2005

FORMAT: MP3

STORLEK: 6.17 MB

STATUS: Musiken är klar, men Vicky Fee ska sjunga in sång.

LÅTLÄNK: http://www.emortal.se/music/emortal-alien_horizon.mp3

Tjena

Nu när man äntligen har semester hinner man äntligen sitta lite med musik 😮

Jag blev precis klar med huvudmusiken till min senaste melodiska trance låt och undrar vad ni tycker om den.

Som skrivit skall det in röst. Mest under de partier med samplad akustisk gitarr.

Redigerat av Drik
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag vill inte verka tjatig eller ivrig eller så.. MEN.. jag skulle uppskatta om någon kunde lyssna på låten och säga om den känns redo.

Jag vill inte skicka låten till sångerskan innan den är helt klar musikspårsmässigt, och jag har lyssnat såpass mycket på låten att jag har lite svårt att bedömma detta nu..

😛

Link to comment
Dela på andra sajter

(skriver medans jag lyssnar)

introt känns lite segt.

men shyssta beats, härliga percussions.

Sköna effekter du lagt till i bakrunden.

Men den distande saw synthen, passar inte alls in.

Det låter, hmm dels för "poppigt" och så låter den även för "pålagd"

Men synth slingorna som kommer efter den, låter skönt.

Nu kommer tha guitarr in - gött sound.

När padsen kommer igång så känner jag en rätt sån brett ljud, bara du fixat mixningen lite bättre.

Arpeggiatorn efter padsen låter hur skön som helst, dels det plonkandet rhodes?

Ahhh bas slingan nu låter hur fet som helst, jävligt gött sound!

Men passar inte in i låten, låter som det blir en helt ny låt.

Du sänkte tempot, och höjde det lite? Bra, orginellt.

Jag tycker du ska ta bort delarna efter padsen, fortsätta på låten där, med soundet innan.

Men basslingan och beatsen får du ta och använda i en annan låt! För det låter fet.

Ahh den orientaliska slingan, underbart...

Sammanfattning:

Låten kan klart bli en solklar låt! Fixa mixningen lite bättre, få till ett bättre sound över det hela. Delen efter "huvud padsen" första gången, tycker jag du ska ta bort och använda i en annan låt, det lät fett, jävligt fett, men passar inte in i denna låt.

Jag förstår hur du menar när du lagt till det.

Men som sagt, låten är jä-ligt skön.

Fixa ljudkvalliten/mixningen bara så har du en solklar hit 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Hehe, mitt standardproblem är att ofta på något sätt få in ljudet såpass att det låter som två skilda låtar 🙂

Saw synthen, du menar den som tonas in och sedan tonas ut? Jo den kanske va lite pålagd hehe 😉

Mmm.. ska nog kika på den delen

Det där breda ljudet du menar, typ mixa till det så att stråkljuden blir mer "stereo"?

Rhodes plinken är en patch på min virus synth 🙂

Ang. mixningen så är jag inte riktigt med på vad du menar, care to elaborate? 😄

Jag lyssnade igen nu.. jag kanske har lite väl många saker på g under huvuddelen..tror jag får rensa en hel del där, speciellt om det ska på sång där..

Tack för att du tog dig tid att lyssna! Ska kika på detta!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här var mer min stil..alltså som jag gör musik.. 😉 .. men du kanske ska framhäva mer midrange..

Tycker inte det här är trist trance nånstans, det låter inte som du använt standardsmatterkickar och de standardarpeggierade prylarna som används till förbannelse så fort det står ordet "trance" framför... utveckla det här mer åt pophållet o lämna lite plats för sången o du är hemma..

¨

Gillar det smattrande sawljudet..det ger låten karaktär.. men framhäv det lite mer om du tänker bygga in sång i låten.. kanske mixa låten lite annorlunda.

my opinion..

Link to comment
Dela på andra sajter

hmm..Håller med Roha om den "poppiga" synthen som kommer in i början. Känns väldigt fel iaf.

Tempoökningen känns hackig tycker jag. Skulle vara finare linjär...

Och partiet som "är en annan låt" har jag inget emot, får gärna vara där för min del 😉

Skit skön låt 🙂 du kan dehär! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Vad menar alla när de menar mer midrange? Ja e lite noob på denna del hehe

Hmm.. kan man göra linjär tempo ökning i Cubase SX3?

Första gången jag testade att använda tempo track i den

Redigerat av Drik
Link to comment
Dela på andra sajter

Midrange är där instrumenten låter hårt.. det där tuffa, stenhårda som knäcker PA-högtalare på en klubb 😆

..och det som är svårast att mixa rätt eftersom det tröttar öronen väldigt fort...

Använd det grafisk tempotracket, o rita in en rak linje( en sned linje blir det väl iofs om du ska få någon ökning i tempo 😉 ), klicka sedan i "TEMPO" i transportpanelen så slavar Cubase villigt ..easypeasy

Redigerat av demoniqus
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Hmm intressant

Jag kör masterx3 på powercore kort för mastring och när jag mastrar brukar jag ofta köra en kurva som har mycket bas och diskant. Drar jag upp det i mitten så framhävs instrumenten mer. Är det det som borde trippas upp? Eller menar du ändra om lite på t ex kicken så att det blir från "dunk dunk" till "DUNK DUNK"? 😆

Jag kommer köpa riktiga monitorer i veckan. Funkar inte med att testa på 3st olika hörlurar hehe. Sneglat på dessa: http://www.musikborsen.se/itempg.aspx?id=18536&artno=104642

Redigerat av Drik
Link to comment
Dela på andra sajter

Oh, nice intro. percsen sitter bra, men kicken e lite klen kanske. hatsen låter fint.

dist basen sitter bra, basen e bra, men lite låg. riffen låter skönt, breaket e skönt som fan med gurorna, padsen låter fint, e det du som proggat guran? svin bra isf. buildup är fin. schysst beat, ökar i tempo det är bra. hmm, fint riff, melodi'n är skön som fan, snygga guror igen, snyggt break beat.

Låten är bra poddad, måste höra sen när det ligger vocals på 😆

keep on bangin'

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Tackar hjärtlig för all grymt bra feedback!!!

Jag har skickat in låten till sångerskan nu så hon skulle skriva nåt ikväll.

Sedan ska jag försöka mig på att mixa till det lite bättre, höja upp basen lite till och försöka fixa mer midrange.

Lägger upp den färdiga låten när den är klar 😉

DjHex, jupp jag har programmerat guran. Kom på idén från min riktiga gitarr och programmerade in det i Cubase. (funderade på att spela in, men min skicklighet är inte på topp när det gäller gitarrer 😆 )

Killar, det gör inget att man trycker upp basen över "standardnivån"? Dvs så att ljudkurvan blir högre när basen slår i.. just nu försöker jag få allt att ligga i samma nivå, kanske borde bryta loss vissa delar så att de ligger lite över det andra och på så vis framhävs mer?

Redigerat av Drik
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 veckor senare...

Gryyyymt!!! Du får ett extra plus för bastrumman som donkar så gött, och alla fina pads. Och grymt där på 2:34, go harmoni tycker jag. Du har bra koll på alla toner och harmonier! Fett bra, tycker jag! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra låt på det stora hela. Som sagt, fina harmonier i padsen, och guran låter förvånansvärt bra (fast lite lågt mixad). Personligen tycker jag låten låter bäst någonstans vid 3.52, men gillar inte slutet (ful orgel). Skulle nog skippa pianot också. Problemet med trance av det här slaget är att det lätt blir intetsägande, så här en stund efter att jag lyssnat på din låt var det inget som fastnade. Ser dock fram emot att få höra den med sång på, rätt gjort kan det vara helt avgörande.

//peAk

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för att ni lyssnade 🥰

Va ett tag sen man gjorde låten, men jag o Vicky kom fram till att de inte ska vara någon sång på låten, och kommer kanske ha med den som en B-sides del i framtiden. Personligen tycker jag att detta är det sämsta av mina verk eftersom jag försökte mig på att göra något som jag själv inte riktigt tycker om, så då blev det som det blev 😉

Kommer istället inrikta mig mer på episka låtar med mer energi i 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...