Jump to content
Annons

Finns print cd-r utan text vid centrumhålet?


musik (oregistrerad)

Recommended Posts

musik (oregistrerad)

Hej!

Med prishöjningen i antågande om tre dagar av cd-r med 11 kr/st och dvd-r med 20 kr/st, om inte dessa höjningar justeras nedåt, så undrar jag följande:

1) Finns det några cd-r utan text vid centrumhålet? Är mest intresserad av Sony, Maxell, Verbatim eller liknande märken. Har ett antal Memorex cd-r printable, men på dem står det "Memorex cd-r 48x" vid centrumhålet. Fult.

2) Finns det något program för att kunna skriva ut på hela cd-r-skivan? Det kallas "full printable" av de mediaförsäljande företagen. I mitt cd-bränningsprogram så kan man justera utskriftsområdet på skivorna står det, men det fungerar inte ändå, så jag kommer inte upp i "full printable". Diametern vid centrumhålet blir inte tillräckligt liten.

:rolleyes:

:musik

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

På Verbatims skivor så står serienumret med svart text längst in på den klara plasten. Men det tycker jag inte är så störande. Det står ju inte företagsnamnet iaf.

De finns dessutom billigt på wesellcd.com så jag köpte ett gäng sådana för demoutskick/försäljning. Har funkat bra.

Däremot har jag försökt att hitta skivor som både är printable och crystal. Dvs som inte syns så tydligt att det är brända skivor. Men det verkar bara finnas antingen eller?

EDIT: Och för övrigt så har väl prishöjningen blivit uppskjuten?

Redigerat av rainydays
Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Prishöjningen har blivit uppskjuten, men det senaste jag läste var att det troligen handlade om en vecka eller två max bara.

Verbatim Printable cdr vita har jag sett i flera annonser på Nätet. På alla dessa har det i närbild stått Verbatim cd-r 52x runt centrumhålet. Jag ska kolla in wesellcd.com IGEN! Verbatim kan ju ha gjort flera olika Printable cd-r. Serienumret är det ju bara nästan lite fräckt att ha på...

www.discatonce.se menar att deras HiSpace-cdr-skivor är bra. Men jag vet inte säkert. De är ju silver på bägge sidor tydligen iaf. 815 kr för 100 st. Crystal, är det att man inte ser hur långt informationen är skriven på den skrivbara ytan (alltså datasidan och inte etikettsidan)? Tittade just på en köpt Santana-cd. Där såg man dock tydligt att den var inspelad bara till knappt 40 minuter av cd:n.

Det som mest gör att man tydligt ser att det rör sig om bränd och inte pressad cd är ju att man inte får använda logotypen compact audio disc på en bränd cd, utan är hänvisad till den förklarande compact disc recordable-logotypen.

🙂

:musik

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

Heh, du får ursäkta den dåliga bildkvalitén, men jag hade inte nog med estetiska ambitioner för att ljussätta. 🙂 men detta är all text som fanns på de skivorna jag köpte från wscd.

cdfront.jpg

cdback.jpg

Jo givetvis kan man ju fortfarande se att det är en CD-R och det är väl egentligen inget man ska försöka dölja. Men det ser lite snyggare ut med en silvrig ren undersida än en vanlig cd-r. Inget jag skulle betala mycket mer för dock. För det är ju egentligen inte mer än japaner och audiofiler som bryr sig nämnvärt i dessa dagar.

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Fantastiskt! Verkar som jag lägger lite slantar på Verbatim härnäst! Det är ju faktiskt ett av de absolut bättre märkena dessutom! Silver på den där "Printable" sidan ska tydligen vara något sämre i kvalitetshänseende än de med vit "printable" sida. Anser du det också? Vita sidor håller tydligen färgen bättre/längre. Hmm... Skrev för en och annan dag sedan ut den första printable cd-skivan på min skrivare. Det var en Memorex cdr printable vit. ett test bara med regnbågens färggrafik.

Har funderat på att köpa sån där spray som spayas på den inkjetskrivna sidan för att färgerna ska hålla, för ca hundralappen. Har du provat dylik tingest?

Skivor som ser ut som verkliga vanliga audio-cd, om man med det menar att undersidan där musiken finns verkligen ska vara en riktig silverfärg, verkar vara märkena HiSpace (säljs av www.discatonce.se) för 8.15 kr/st och Taiko Yuden, vilka säljs/såldes av Digitalfabriken Göteborg t.ex.

🙂

:musik

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har faktiskt ingen erfarenhet av de med silvrig ovansida. Men jag kan tänka mig att det är lättare att smeta ut färgen på en sån jämför med de vita. Men pigmenten borde väl inte blekas fortare precis?

Nä jag har varit för snål för att köpa sådan spray faktiskt. 🙂 men många dyrare cd-printers lägger ju ett skyddslager ovanpå automatiskt. det borde ju öka hållbarheten på trycket en del iaf.

Kanske finns några tester på nätet?

Jag räknar ju inte med särkilt hög livslängd på CD-R skivor över huvud taget precis. Så jag tror faktiskt att trycket lever längre än själva skivan 🙂

Över 8kr är det nog inte värt med sådana skivor för min del. Men det kan ju vara bra att veta att det finns iaf, om jag skulle känna ett omåttligt behov av några 😛 så tack för infon.

Redigerat av rainydays
Link to comment
Dela på andra sajter

komoriman (oregistrerad)

Normala High Space-skivor har en printbar innerdiameter på 34mm.

På plastringen står det dock High Space på 2 ställen, väldigt litet dock!

Samma skiva finns i "fullface" printable med en printbar innerdiameter på 16mm,

helt utan namn och med samma silverfärgade brännsida som övriga HighSpace-skivor!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

De här har lite billigare Hispace-skivor, tror jag: http://www.primera.se/shop/ Åtminstone om man har företag och regsitrerat bort piratavgiften. Jag har beställt 200st icke-fullface-skivor därifrån och tycker de verkar ok, skulle velat sluppit de två små hispace-loggorna.

Någon som provat skivorna (100st kostar 235kr) med denna beskrivning från wscd och har kommenterar?

"100st. MDA Fullface Printable Diamond Silver

100st. MDA Fullface Printable Diamond Silver 52x

Skivorna har en silverfärgad brännyta och vit översida.

Fullface printable"

Tips på vart man kan köpa billiga och bra storpack (25-200) med plastfickor till cd?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...